Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
-
PREMIUM
“Van het kindergeld alleen lukt het niet, ook al denken veel mensen dat”: zo komen Evi en Bart rond met 5 kinderen in huis
“Ik sta ‘s nachts op om alles klaar te leggen. Praktisch is het niet simpel”, vertellen Evi (39) en Bart (44) in ‘Families XXL’ op VTM en VTM GO over hun gezin met vijf kinderen. Maar hoe regelen zij alles financieel? Hoeveel geven ze uit aan hun kroost en welke kosten nemen de grootste hap uit hun budget? “We kochten een auto met acht zitplaatsen voor 60.000 euro. Maar goed, je moet wel hé.” -
14
PROMOJAGERS SUPERTIP. Veel producten ‘tweede gratis’ bij Albert Heijn: “Rekken waren snel leeg”
Winkelketen Albert Heijn organiseert opnieuw een hamster-actie. Voor heel wat producten geldt dat als je er één aankoopt, je een tweede gratis krijgt. Promojagers België maakt er zijn wekelijkse supertip van voor de lezers van HLN. -
-
HLN Shop
Temperatuur van 350 °C is een minimum: in twee stappen naar de beste pizza uit je eigen (speciale) oven
-
5
Belgen getroffen door faillissement cryptobeurs FTX krijgen hun duizenden euro’s terug, mét rendement: “Een fantastische belegging!”
Anderhalf jaar geleden stortte het kaartenhuisje van de Amerikaanse cryptobeurs FTX in elkaar. De ondertussen veroordeelde topman Sam Bankman-Fried sleurde daarbij ook het spaargeld van Belgen mee in zijn val. Donderdag bleek dat er bij de afwikkeling van het faillissement tóch voldoende cash is verzameld om slachtoffers terug te betalen. Er is zelfs interest voorzien. Drie Belgen, waarmee HLN in 2022 sprak, reageren op het nieuws. “Ik heb nooit gedacht dat er iets van zou komen.” -
PREMIUM
“Ze krijgen 500 en 1.500 euro vergoeding voor elke persoon die ze aanbrengen”: zo worden finfluencers schatrijk dankzij bedrog
“Niemand dwong ons om te investeren, maar we misten de juiste vaardigheden.” Reda Khomsi (23) liep samen met 30.000 andere jongeren in de val van ‘finfluencers’ op sociale media. Die verleiden jongeren tot bepaalde investeringen om ‘snel rijk’ te worden. Bankenfederatie Febelfin geeft tips om fraude te herkennen en adviseert waar je wél oprecht beleggersadvies vindt. “Wees vooral alert voor aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn.” -
PREMIUM
Wat is het verschil tussen cava, prosecco en champagne? En waarom verschillen ze zo in prijs?
-
Jobat
Op je 50ste met pensioen? Volg deze vijf stappen: “Zorg altijd voor een plan B, C en D”
-
Independer
Van 60 tv-zenders minder tot geen programma's opslaan: waarom gooi je je decoder beter niet klakkeloos buiten?
Je hoort en leest het de laatste jaren wel vaker: kijkers die hun televisieabonnement opzeggen en alleen nog via het internet naar tv kijken. Zo bespaar je geld, dat is een feit. Maar er zijn ook goede redenen om je decoder tóch te houden. Independer.be somt ze op. -
Meer dan helft van Belgen kiest reisbestemming op basis van kostprijs
Meer dan de helft van de Belgen (53 procent) geeft aan dat de kostprijs van een vakantie de doorslag geeft bij de keuze van een bestemming. Pas daarna spelen factoren als zon en warmte, bezienswaardigheden, de lokale natuur en de nabijheid van de zee mee. Dat blijkt uit de jaarlijkse vakantiebarometer van Touring. -
PREMIUM
Waar parkeer je gratis of goedkoop in de 10 kustgemeenten? “3 euro voor één dag, en dat vlak bij de zee”