Luister naar

Transportsector wil geen appende truckers

Nieuws
Vrachtwagen- en telefoonfabrikanten moeten appen in een rijdende vrachtwagen technisch onmogelijk maken. Voor het zover is, moet er strenger gecontroleerd worden.
Sam de Graaff redactie vk
donderdag 12 juli 2018 om 03:00

Amsterdam

Die oproep doet Transport en Logistiek Nederland (TLN), de belangen­organisatie voor de transportsector.

‘We zien dat het aantal ongelukken toeneemt’, zegt voorzitter Arthur van Dijk van TLN. ‘Afleiding in het verkeer is een van de oorzaken.’ Toch is het pleidooi van TLN opmerkelijk: vrachtwagenchauffeurs kunnen toch gewoon stoppen met appen? ‘Dat vragen we natuurlijk ook’, zegt Van Dijk. ‘Maar soms gebeurt het toch.’

Chauffeurs mogen hun mobiel tijdens het autorijden aanraken als deze in een houder zit, vasthouden is strafbaar. De ANWB, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid en Veilig Verkeer Nederland stellen dat telefoongebruik tijdens het autorijden een grote rol speelt bij veel ongelukken. Hoeveel dat er jaarlijks precies zijn, is onduidelijk: na een ongeval valt lastig aan te tonen dat de telefoon de oorzaak was.

Veilig Verkeer Nederland is blij met de oproep van TLN. ‘Hoe meer aandacht, hoe beter’, zegt een woordvoerder. ‘Wij zouden zelfs verder willen gaan: laat ook het handsfree bellen achterwege. Tijdens het bellen ben je met je gedachten bij het gesprek, niet bij het verkeer.’

technisch hulpmiddel

TLN roept vrachtwagen- en telefoonfabrikanten op appen technisch onmogelijk te maken. Voorzitter Van Dijk heeft een idee hoe dat zou kunnen. ‘Een telefoon heeft sensoren waarmee hij ziet dat je snelheid maakt. Laat de mobiel boven een bepaalde snelheid standaard vergrendelen. Die functie moet natuurlijk uitgeschakeld kunnen worden als je niet achter het stuur zit. Maar schakel je het moedwillig uit terwijl je zelf rijdt, dan zou dat meegenomen kunnen worden in een eventuele strafmaat.’

Een technisch hulpmiddel tegen ­appen achter het stuur bestaat al: de SaveDrivePod, een kastje ter grootte van een euro, dat via bluetooth verbinding maakt met de telefoon. Zodra een voertuig harder dan tien kilometer per uur rijdt, vergrendelt een app het mobieltje. Alleen handsfree bellen en het gebruik van navigatie-apps blijven mogelijk. ‘Onze leden kunnen bij ons een SaveDrivePod aanschaffen, maar het is nog beter als we ­appen technisch helemaal onmogelijk maken’, zegt Van Dijk.

Tot appen achter het stuur technisch onmogelijk is, moet volgens TLN de pakkans voor appende vrachtwagenchauffeurs worden verhoogd. ‘Dan zijn bestuurders meer op hun hoede, ze weten dat ze betrapt kunnen worden’, zegt Van Dijk.

Bij de politie staan appende automobilisten hoog op de agenda. ‘Appende bestuurders vormen een groot gevaar voor zichzelf en voor andere weggebruikers’, zegt een politiewoordvoerder. ‘Afleiding in het verkeer is een van de speerpunten van de verkeerspolitie. Het is dan ook het meest ­bekeurde feit.’

Vanwege de hoogte van de cabines is het moeilijk om bij vrachtwagenchauffeurs te handhaven. ‘We controleren op verschillende manieren op appende en bellende bestuurders’, zegt de politiewoordvoerder. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.