Transportsector wil geen appende truckers
Amsterdam
Die oproep doet Transport en Logistiek Nederland (TLN), de belangenorganisatie voor de transportsector.
‘We zien dat het aantal ongelukken toeneemt’, zegt voorzitter Arthur van Dijk van TLN. ‘Afleiding in het verkeer is een van de oorzaken.’ Toch is het pleidooi van TLN opmerkelijk: vrachtwagenchauffeurs kunnen toch gewoon stoppen met appen? ‘Dat vragen we natuurlijk ook’, zegt Van Dijk. ‘Maar soms gebeurt het toch.’
Chauffeurs mogen hun mobiel tijdens het autorijden aanraken als deze in een houder zit, vasthouden is strafbaar. De ANWB, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid en Veilig Verkeer Nederland stellen dat telefoongebruik tijdens het autorijden een grote rol speelt bij veel ongelukken. Hoeveel dat er jaarlijks precies zijn, is onduidelijk: na een ongeval valt lastig aan te tonen dat de telefoon de oorzaak was.
Veilig Verkeer Nederland is blij met de oproep van TLN. ‘Hoe meer aandacht, hoe beter’, zegt een woordvoerder. ‘Wij zouden zelfs verder willen gaan: laat ook het handsfree bellen achterwege. Tijdens het bellen ben je met je gedachten bij het gesprek, niet bij het verkeer.’
technisch hulpmiddel
TLN roept vrachtwagen- en telefoonfabrikanten op appen technisch onmogelijk te maken. Voorzitter Van Dijk heeft een idee hoe dat zou kunnen. ‘Een telefoon heeft sensoren waarmee hij ziet dat je snelheid maakt. Laat de mobiel boven een bepaalde snelheid standaard vergrendelen. Die functie moet natuurlijk uitgeschakeld kunnen worden als je niet achter het stuur zit. Maar schakel je het moedwillig uit terwijl je zelf rijdt, dan zou dat meegenomen kunnen worden in een eventuele strafmaat.’
Een technisch hulpmiddel tegen appen achter het stuur bestaat al: de SaveDrivePod, een kastje ter grootte van een euro, dat via bluetooth verbinding maakt met de telefoon. Zodra een voertuig harder dan tien kilometer per uur rijdt, vergrendelt een app het mobieltje. Alleen handsfree bellen en het gebruik van navigatie-apps blijven mogelijk. ‘Onze leden kunnen bij ons een SaveDrivePod aanschaffen, maar het is nog beter als we appen technisch helemaal onmogelijk maken’, zegt Van Dijk.
Tot appen achter het stuur technisch onmogelijk is, moet volgens TLN de pakkans voor appende vrachtwagenchauffeurs worden verhoogd. ‘Dan zijn bestuurders meer op hun hoede, ze weten dat ze betrapt kunnen worden’, zegt Van Dijk.
Bij de politie staan appende automobilisten hoog op de agenda. ‘Appende bestuurders vormen een groot gevaar voor zichzelf en voor andere weggebruikers’, zegt een politiewoordvoerder. ‘Afleiding in het verkeer is een van de speerpunten van de verkeerspolitie. Het is dan ook het meest bekeurde feit.’
Vanwege de hoogte van de cabines is het moeilijk om bij vrachtwagenchauffeurs te handhaven. ‘We controleren op verschillende manieren op appende en bellende bestuurders’, zegt de politiewoordvoerder. <