Direct naar artikelinhoud
Luchtvaart

Wordt vliegveld Berlijn Brandenburg alweer afgebroken voordat het wordt opgeleverd?

Berlin Brandenburg, nog steeds in aanbouw.Beeld AFP

Sinds 2011 had Berlijn een nieuw vliegveld moeten hebben: Flughafen Berlin Brandenburg (BER) in het uiterste zuidoosten van de stad, vlak bij het huidige kleine vliegveld Schönefeld ligt. Maar Berlijn heeft nog geen nieuw vliegveld. En of dat er ooit wel komt, is de vraag.

Nu heeft een bestuurder van luchtvaartmaatschappij Lufthansa, Thorsten Dirks, gezegd dat hij verwacht dat BER 'wordt gesloopt en opnieuw wordt gebouwd', omdat het materieel nu al verouderd is.

Dirks zei dat volgens de Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung op een ondernemerscongres nabij München. Zijn woorden leidden tot onrust: zou het echt zo zijn dat Berlijn zijn nieuwe luchthaven weer gaat afbreken voordat er ooit een vliegtuig is geland?

Aanleiding voor zijn uitspraak was het nieuws dat de 750 monitoren in de BER-gebouwen voor de opening zullen moeten worden vervangen, omdat de technologie achterhaald is. Kosten: een half miljoen euro.

Vanuit de lucht, op de aanvliegroute naar Schönefeld, ziet het er allemaal piekfijn uit: landingsbanen en de trotste letters 'Flughafen Berlin Brandenburg' op de gevel van de hoofdterminal.

Duitslands duurste bouwput

De ellende zit verstopt in de terminal. De lijst met klunzige bouwfouten is lang: te korte roltrappen, verkeerde nummering op de deuren, lichten die niet uitgaan omdat niemand wijs wordt uit de bedrading, en vooral een gebrekkige brandveiligheid. In totaal heeft het project nu al bijna 7 miljard euro verslonden, in plaats van de begrote 2 miljard. Vijf opleveringsdata zijn al gemist, een projectleider ontslagen.

In totaal heeft het project nu al bijna 7 miljard euro verslonden, in plaats van de begrote 2 miljard

Bestuurder Dirks heeft het niet zo bedoeld, liet de woordvoering van Lufthansa zondag in een persbericht weten. 'Vanzelfsprekend pleit de Lufthansa Groep er niet voor het vliegveld opnieuw te bouwen.' Hij zou de uitspraak hebben 'toegespitst', om te wijzen op de 'omvang van de problemen' van het onvoltooide vliegveld.

De voorgenomen opening is nu in oktober 2020, maar experts twijfelen opnieuw aan de haalbaarheid. Aan de opeenstapeling van bestuurlijke en bouwkundige miskleunen lijkt geen eind te komen. In de Duitse media heet Flughafen Berlin Brandenburg inmiddels: 'Duitslands duurste bouwput'.

Berlin Brandenburg.Beeld EPA