Direct naar artikelinhoud
Airbus

Order van Emirates voor A380 redt toekomst van superjumbo's voorlopig

Het grootste vliegtuig ter wereld, een A380.Beeld EPA

Emirates, de luchtvaartmaatschappij uit Dubai, bestelt nog eens 36 A380 superjumbo's ter waarde van 16 miljard dollar (13 miljard euro). Het is de eerste order voor Airbus' superjumbo in drie jaar, waarmee het afvoeren van de lijn eindelijk afgewend lijkt.

Een zucht van opluchting moet het zijn geweest voor de Franse vliegtuigbouwer Airbus, toen de order van Emirates binnenkwam. De luchtvaartmaatschappij bestelde twintig zekere orders en nog eens een optie op zestien andere vliegtuigen. Daarmee lijkt een vroegtijdig einde voor de A380 voorlopig afgewend.

Eerder deze week had de commercieel directeur van Airbus, John Leahy, nog toegegeven dat de productie van de A380 zou worden stopgezet als er dit jaar nieuwe grote orders uitbleven. Airbus had al drie jaar lang geen orders ontvangen voor het model. Nochtans had het bedrijf bij de lancering van de A380 in 2000 zichzelf het doel gesteld 1.200 exemplaren te verkopen in 20 jaar. De meeste luchtvaartmaatschappijen blijken echter de voorkeur te geven aan kleinere en zuinigere vliegtuigen. Airbus geraakte aan een kwart van haar eigen doelstelling. Het noopte het Britse blad The Economist te zeggen dat "het tijdperk van de superjumbo's ten einde loopt".

Emirates is al met afstand de belangrijkste afnemer van het grootste passagiersvliegtuig ter wereld met eerdere orders voor 142 A380's, waarvan er nu 101 toestellen in gebruik zijn. De extra bestelde toestellen moeten vanaf 2020 worden geleverd aan Emirates. Overigens is het bij grote orders gebruikelijk dat kortingen worden gegeven.

Topbestuurder John Leahy van Airbus bedankte Emirates voor hun aanhoudende steun aan het A380-programma. Hij denkt dat de productie van de A380 nog tot ver na 2030 zal doorgaan. Daarmee suste hij de gemoederen bij de lui uit Dubai. Die eisten dat Airbus nog minstens 10 jaar A380's zou blijven maken. Een vroeger einde van de productie zou immers rechtstreeks vertaald worden in een lagere prijs bij de herverkoop ervan, door het wegvallen van vervangstukken en reparaties door Airbus.

Airbustopman John Leahy.Beeld REUTERS