© Dirk Kerstens

Natuurpunt: “Niet openleggen van het Schijn is een onbegrijpelijke flater”

Het Antwerpse schepencollege ziet af van het openleggen van het Schijn om zo deze rivier te laten uitmonden in de Schelde. Het zou niet haalbaar zijn. Natuurpunt noemt deze beslissing een onbegrijpelijke flater.

svw

Het Schijn verleggen, openleggen en verbinden met de Schelde zou een belangrijke ingreep zijn in het verbeteren van de waterhuishouding in de wijk Dam en Merksem. Het zou ook een meerwaarde bieden aan de fauna en flora. Op tafel lag een studie waarin drie opties werden onderzocht. Ofwel zou de Schijn via de parken lopen of via de dokken of via een combinatie van beiden. Alleen besliste het schepencollege dat geen enkele van de opties echt haalbaar is.

“Als we het Schijn willen openleggen, dan betekent dit dat er veel onteigeningen moeten gebeuren”, zegt Frans Lauwers, kabinetschef van schepen van Stadsontwikkeling Rob Van de Velde (N-VA). “Daarnaast ligt deze rivier tot vier meter onder de dokken. Deze waterloop openleggen, betekent dus dat het een diepe sleuf zal zijn. Het botst dan ook nog eens met een reeks zaken die al beslist zijn. Als we voor de optie van de dokken zouden kiezen, dan moet de gracht die nu wordt aangelegd aan de IJzerlaan worden verbreed en verdiept.”

“Het Schijn laten uitmonden in de Schelde botst dan weer met de plannen voor het Droogdokkeneiland. Om al deze redenen zien we dus af van dit plan. Samen met de Vlaamse Milieumaatschappij onderzoeken we nu hoe we via betere waterinsijpeling en -buffering kunnen beletten dat er overstromingsgevaar is in Dam en in Merksem.”

Paling

Natuurpunt Schijnvallei is niet te spreken over deze beslissing. De organisatie had er op gewezen dat het bijvoorbeeld belangrijk is voor onder meer de paling.

“Door te beslissen om het Schijn niet terug in een open bedding met de Schelde te verbinden, begaat Antwerpen een onbegrijpelijke flater”, zegt Jens Verwaerde, voorzitter van Natuurpunt Schijnvallei. “Een door de stad bestelde studie stelde nochtans dat die verbinding technisch realiseerbaar is en de Vlaamse Milieu Maatschappij had zich bereid verklaard om een aanzienlijk deel van de kosten van zo’n verbinding op zich te nemen. Het zou de stad dus zélf relatief weinig kosten. Wij begrijpen echt niet waarom het college zo’n kans op stadsvernieuwing en externe investeringen afslaat, ondanks de voordelen die een verbinding tussen Schijn en Schelde biedt.”

“Door de verbinding niet te voorzien, wordt de stad afhankelijk van pompen om de afvoer van water te garanderen. Wanneer daar een defect optreedt, zit men met een serieus wateroverlastprobleem. Wij blijven voorstander van het werken mét de natuur om dergelijke uitdagingen het hoofd te bieden.”

Ook Groen-gemeenteraadslid Joris Giebens betreurt dat het stadsbestuur niet wil terugkomen op eerder gemaakte beslissing om het openleggen van het Schijn mogelijk te maken. “De studie kwam dus duidelijk te laat”, zegt Giebens.