23 april 2018 om 03:00
Luister naar

Minder onderwijskwaliteit? Ik zie het niet

In de twintig jaar dat ik in het onderwijs werk, blijkt de kwaliteit achteruit te zijn gegaan. Dat lees ik in de berichtgeving rondom het rapport ‘De staat van het onderwijs’, dat onlangs door de onderwijsinspectie werd gepresenteerd. Kort gezegd komt het erop neer dat de rekenprestaties afnemen, minder kinderen het streefniveau van lezen behalen, slimme kinderen niet hoog genoeg scoren en de uitstroom richting speciaal (basis)onderwijs is gestegen. Daarbij is de kloof tussen kwalitatief goede en minder goede scholen groter geworden, wat kansenongelijkheid in de hand werkt.

Ik ben in de jaren negentig met onvermoeibaar idealisme aan mijn loopbaan begonnen, vastbesloten dat het zin had wat ik deed; maar kennelijk heeft het weinig zoden aan de dijk gezet. Best pijnlijk, die constatering.

andere praktijk

Eigenlijk ben ik gewoon wat in de war. Want wat er wordt beschreven, herken ik niet in de dagelijkse praktijk waarin ik werk. Nu besef ik dat ik vanuit mijn autochtone christenbubbelschool moeilijk iets over alle scholen in Nederland kan beweren, maar sta mij toe om via mijn gekleurde bril met beperkt zicht een blik in dat wereldje te gunnen.

Bijvoorbeeld de (hoog)begaafde leerling. Twintig jaar geleden werd de term ‘hoogbegaafdheid’ nog nauwelijks gebruikt, laat staan herkend. Je had slimme kinderen en iets minder slimme kinderen in je klas. Als hun schoolwerk klaar was, mochten ze met de armen over elkaar gaan zitten of, als je geluk had, een boek gaan lezen. Net zo lang tot de rest van de klas het werk ook af had.

In het huidige gedifferentieerde onderwijs is dat ondenkbaar of tenminste onacceptabel geworden. Met verdieping, verrijking, plusklassen, masterclasses of zelfs volledig hoogbegaafdenonderwijs zijn de mogelijkheden om talent uit te dagen enorm toegenomen. Gaan we dan nu beweren dat dat niets heeft opgeleverd of zelfs achteruitgang heeft veroorzaakt? Ik ben echt benieuwd hoe deze conclusies tot stand zijn gekomen. Want ik geloof er eerlijk gezegd geen snars van.

Wat ik wel herken, is dat het onderwijs door de komst van internet in een soort identiteitscrisis is beland. Had de leerkracht vroeger nog het monopolie op de kennis van schoolvakken, nu is dat allang niet meer zo. Zoals een patiënt tegenwoordig aan de huisarts komt vertellen wat vermoedelijk zijn kwaal zal zijn, komen ouders aan de leerkrachten uitleggen hoe het onderwijs aan hun kind eruit dient te zien. In korte tijd vond een grote verandering plaats in de manier waarop informatie wordt verworven.

geldrekenen

Het is niet gek dat reken- en leesprestaties achteruitgaan als onze kinderen opgroeien in een maatschappij waarbij nog nauwelijks een beroep wordt gedaan op die vaardigheden. Neem nou het geldrekenen. Toen ik vijftien was, had ik een portemonnee en met een beetje geluk ook nog een spaarpot met munten en briefjes. Om wat te kunnen kopen, was hoofdrekenen een handige vaardigheid. Mijn zoon van vijftien heeft geen portemonnee. Hij heeft een mobiel met een hoesje waar een bankpas in kan. Geldrekenen beperkt zich tot het werpen van een blik op zijn ABN Amro-app. En onze dochter die caissière is, krijgt op haar volautomatische kassascherm precies voorgerekend welk wisselgeld de klant moet ontvangen.

Ik kan me voorstellen dat scholen dan worstelen met de manier waarop ze zich willen verhouden tot die ontwikkelingen. Waar twintig jaar geleden de topografie van Nederland tot aan de kleinste gehuchten moest worden gememoriseerd, klinkt nu de twijfel over het nut van dergelijk stampwerk. Waarom zo moeilijk doen als je slechts wifi nodig hebt om in een split second een langetermijngeheugen te activeren?

Ik hoop echt dat leerkrachten van nu zich niet laten ontmoedigen. Ik geloof dat door alle tijden het allerbelangrijkste wat een leerkracht te doen heeft, hetzelfde blijft als de Griekse dichter Aristophanes 2000 jaar geleden al zei: Onderwijzen is geen kruiken vullen, maar een haard doen branden. Dus eerst maar eens aandacht voor het brandstoftekort.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Jan-Willem Wits

De schuilkerken van toen zijn het hoofddoekjesverbod van nu. We zijn altijd al goed geweest in pesten

De weerzin van iemand als Geert Wilders tegen de islam is niet nieuw, maar sluit aan bij een lange traditie van het (weg)pesten van andersdenkenden, schrijft Jan-Willem Wits.

Doorgeslagen diversiteitsdenken belast herdenking van de oorlog met onnodig schuldgevoel

Het ongecompliceerde leven van De Bauers op tv, leid je weg bij gepolariseerde discussies. Zelfs de dodenherdenking in Nederland staat onder spanning. Reina Wiskerke ergert zich wat dat betreft aan Andrée van Es.

Nienke Hofsink

De Bijbel leert dat slaven geen slaven blijven. Wat kunnen wij daarmee?

Je bent dus zondig? Gebruik dat niet als excuus om niet te veranderen, schrijft Nienke Hofsink. 'Er is een ander leven mogelijk, van gerechtigheid, vrede en vreugde.'

nd

We mogen meer opkomen voor medeburgers die als trans- of non-binaire personen door het leven gaan

Columnist Sahar Noor bespeurde de afgelopen maanden op diverse plekken transfobie. Ze vraagt zich af waarom er zo veel weerstand is tegen transpersonen.

nd

Ineens ruikt Amsterdam CS naar kolendamp! De schitterende Oriënt-Express uit 1920 trekt volop bekijks

Op Amsterdam CS rijdt langzaam de mooiste trein van Europa binnen: de Oriënt-Express, uit 1920, een rijdend stuk spoorhistorie. Nog steeds kun je tegen royale betaling mee, van Londen naar Parijs, Venetië of Istanbul.

Cocky Drost

Is het egoïstisch als ik zeg dat ik geen zin heb in seks? Een vrouw hoeft niet altijd zin te maken

‘Soms moet je je man z’n gang maar even laten gaan, want als je getrouwd bent is jouw lichaam van hem.’ Misschien - hopelijk - voel jij acute verontwaardiging als je dit leest.

Zeg het gewoon: een christen zou niet met een vliegtuig op vakantie moeten gaan

In enkele decennia is het idee ontstaan dat iedereen ‘recht’ heeft op jaarlijkse vliegvakanties. En nog steeds groeit het aantal vluchten. Tijd voor concrete leefregels wat dit betreft, beargumenteert Mark de Jager.

Afbeelding

De oorzaak van veel ellende is dat brute macht over gerechtigheid heerst en velen daarover zwijgen

'In 1964 werd ik met een spandoek voor Paleis Soestdijk gearresteerd', schrijft Aad Kamsteeg. Zestig jaar later vraagt hij opnieuw aandacht voor de Molukkers.

Let goed op als er een beroep wordt gedaan op wetenschappelijk onderzoek

Het pleit voor minister Piet Adema dat hij het stempel 'veilig' op glyfosaat wantrouwde. Een beroep op wetenschappelijk onderzoek zegt helaas lang niet alles, stelt Reina Wiskerke.