Verdwijnt Jupiler van de markt?
Het bekendste pilsmerk van België, Jupiler, verdwijnt vanaf begin maart uit het straatbeeld. Dat heeft onze redactie uit goede bron vernomen. Bij AB InBev België wil men het nieuws voorlopig niet bevestigen.
"Geen commentaar. Dinsdag geven we meer uitleg op een persconferentie." Tot daar de bondige commentaar van de woordvoerster van AB InBev België op de vraag welke plannen de brouwer koestert met Jupiler. Volgens insiders werkt de brouwer aan een ingrijpend plan voor het bekendste pilsmerk van ons land. Het staat vast dat de merknaam ‘Jupiler’ vanaf volgende maand geleidelijk uit het straatbeeld zal verdwijnen. Sinds vorige week zijn aan de brouwerij in Jupille alle verwijzingen naar het merk al van de gevel verdwenen, zo blijkt uit foto’s die op onze redactie zijn beland.
Voorlopig merken klanten nog niets van het verdwijnen van het merk. Online maakt AB InBev nog volop publiciteit voor het merk. Ook in de winkels vinden de klanten nog steeds hun vertrouwde gele bak Jupiler.
Marktaandeel van 55%
En toch broeit er iets. Naar de reden is het voorlopig gissen. De kans lijkt klein dat AB InBev België zou raken aan zijn meest populair bier. Jupiler is met een marktaandeel van 55% in de Belgische pilsmarkt de absolute nummer één en het merk is voor één op de drie Belgen het favoriete bier. Vorig jaar heeft Jupiler ook zijn alcoholvrije versie gelanceerd, en dat is meteen een voltreffer gebleken. Recent werd Jupiler 0.0 nog uitgeroepen tot het product van het jaar in zijn categorie. Ook in Nederland valt het bier steeds meer in de smaak.
Dus rijst de vraag: wat is AB InBev van plan met Jupiler? Broedt de brouwer op een naamsverandering? Dat zou opmerkelijk zijn omdat Jupiler een erg vertrouwde naam is in het Belgisch bierlandschap, en een naamsbekendheid van meer dan 95% geniet bij 18-plussers. Net die naamsbekendheid is voor AB InBev essentieel om een merk verder uit te bouwen en daarrond campagnes op te zetten. Zo is Jupiler al decennia de partner van de Belgische voetbalbond en sponsor van de Rode Duivels. Past het verdwijnen van de naam Jupiler eerder in een groots opgezette campagne? Morgen geeft topman Jean-Jacques Velkeniers meer uitleg.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Honderden palletten Perrier vernietigd uit voorzorg na “zeer zware regenval” vorige maand
-
Colruyt neemt minder winkels van Match en Smatch over
Supermarktgroep Colruyt gaat geen 57 maar 54 winkels overnemen van Louis Delhaize, uitgebaat als Smatch of Match. De Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) wilde de deal maar voor 54 winkels onmiddellijk goedkeuren, waardoor de winkels in Galmaarden, Munkzwalm en Nieuwpoort afvallen. -
105
België heeft vijfde grootste begrotingstekort van eurozone
Het begrotingstekort in de eurozone is vorig jaar lichtjes afgenomen: van -3,7 procent in 2022 naar -3,6 procent in 2023. Dat blijkt uit cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat. In België is het tekort daarentegen flink opgelopen: van -3,6 procent naar -4,4 procent. -
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
GSK opnieuw meest aantrekkelijke werkgever, gevolgd door SGS en DPG Media
Het biofarmabedrijf GSK is voor het tweede jaar op rij de meest aantrekkelijke privéwerkgever in België. Met zes titels in totaal wordt het bedrijf ook recordhouder, zegt hr-dienstverlener Randstad. De top drie wordt vervolledigd door Société Générale de Surveillance (SGS) - de wereldleider op het gebied van inspectie, controle, analyse en certificering - en DPG Media, de mediagroep waartoe onder meer HLN en VTM Nieuws behoren. -
Solidariteitsmoment op til bij Van Hool: “Werknemers weten niet waar ze aan toe zijn
-
PREMIUM
Eerste ‘energie-eiland’ ter wereld komt voor de Belgische kust: hoeveel miljoen gezinnen zal het van stroom voorzien?
-
Halvering bitcoin voltooid
De zogeheten ‘halving’ van cryptomunt bitcoin is in de nacht van vrijdag op zaterdag voltooid. Deze halvering, die eens in de vier jaar plaatsvindt, moet inflatie van bitcoin tegengaan door de digitale munteenheid schaarser te maken. -
Mijnenergie
Is de stroom van jouw zonnepanelen deze lente en zomer weer wat meer waard?
Energieleveranciers betaalden nog nooit zo weinig voor de stroom van jouw zonnepanelen. In april moet de consument vrede nemen met gemiddeld 3 eurocent per kilowattuur. Bij een doorsnee verbruik betekent dat een habbekrats van 64,86 euro voor een volledige jaargang. Met de dagen met de meeste zonneschijnuren in aantocht mag het voor elke prosument wel iets meer zijn. Mijnenergie.be gaat na of die hoop gerechtvaardigd is. -
Cacao stijgt nog maar eens door naar nieuw prijsrecord