Uitgesteld kijken neemt alsmaar toe
Het uitgesteld kijken in Vlaanderen neemt alleen maar toe. Meer dan 30 procent van alle programma's op de commerciële zenders wordt door de commercieel interessantste doelgroep van 18 tot 54 jaar in het tijdsslot van 17 tot 24 uur uitgesteld bekeken. Dat blijkt uit een nieuwe studie van studiebureau Econopolis in opdracht van de Vlaamse regering.
In mei 2017 waarschuwde Econopolis al voor dalende inkomsten op de tv-markt. De grootste boosdoener is het uitgesteld kijken. “Als het zo voort gaat, verwacht ik dat we binnen twee à drie jaar dood zijn. Commerciële zenders kunnen op deze manier niet overleven”, zei Peter Quaghebeur, CEO van SBS (Vier, Vijf en Zes), toen.
Het studiebureau heeft nu op vraag van Vlaams minister van Media Sven Gatz een actualisering klaar. Die toont aan dat de impact van het snel veranderend kijkgedrag van de audiovisuele consument, vooral het uitgesteld kijken, alleen maar is toegenomen.
De stijging doet zich volgens Econopolis voor in alle genres. Zeker opvallend: 20 van de 29 programma’s die het meest uitgesteld werden bekeken, zijn Vlaamse producties. Bij de aangehaalde doelgroep keek 72,9 pct uitgesteld naar “De Mol” (Vier). Andere erg hoge cijfers voor uitgesteld kijken vinden we bij “Temptation Island” op Vijf (67,3 pct), “Blind Getrouwd” op VTM (58,8 pct) en “Gevoel voor Tumor” op Eén (52,8 pct). De toekomst ziet er volgens de studie niet fraai uit: de studie voorspelt voor deze doelgroep en in dit tijdsslot een stijging van uitgesteld kijken tot 50 pct in 2026.
Negatieve impact
Een verdere groei van het uitgesteld kijken heeft volgens Econopolis duidelijk een negatieve impact op de reclame-inkomsten van de commerciële omroepen: tot -12 pct bij een groei naar 45 pct en tot -18 pct bij een groei naar 50 pct. “Gezien de commerciële omroepen meer dan 50 pct van hun reclame-inkomsten besteden aan programmabudgetten, en daarvan bijna twee derde naar Vlaamse content, heeft een daling van reclame-inkomsten een rechtstreekse impact op het investeringsvermogen van de private omroepen in Vlaamse content”, voorspellen de onderzoekers van Econopolis.
Deze evolutie zet de Vlaamse audiovisuele sector onder steeds grotere druk, benadrukt het studiebureau, dat daarom met aanbevelingen komt voor de hele sector, de overheid en de kijkers. Zo blijkt dat het invoeren van “addressable reclame”, doelgerichte reclame op maat van de kijker, niet voldoende is om de reclame-inkomsten stabiel te houden.
Niet kunnen doorspoelen
Econopolis pleit daarom voor de invoering van “unskippable reclame” op uitgesteld kijken, reclame die de kijkers niet kunnen doorspoelen. Uit een eerste analyse blijkt immers dat een deel van de bestaande reclameblokken “unskippable” maken op alle vormen van uitgesteld kijken, voordelen biedt qua financiële impact, continuïteit in het ecosysteem en de huidige decreten en wetgeving.
Tot slot pleit het studiebureau ook voor samenwerking tussen omroepen, distributeurs en producenten. Maar voor minister Gatz moet ook aandacht besteed worden aan het comfort van de kijker en dat moet blijven sporen met de nieuwe noden en verwachtingen van die kijker. De minister geeft de betrokken spelers nu de tijd om de studie te bestuderen. “Daarna zal ik nagaan of het mogelijk is om met de sector tot een overeenkomst te komen en regelgevende initiatieven te nemen”, aldus Gatz.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Laad je smartphone of laptop niet tot 100% op: zo gaan de batterijen van je toestellen langer mee
-
Jobat
9 leuke vacatures om bij te verdienen als flexi-jobber
Als je al drie kwartaal minstens vier vijfde werkt of gepensioneerd bent, kan je een flexi-job uitoefenen en dit jaar tot 12.000 euro onbelast bijverdienen. In 2023 waren volgens cijfers van SD Worx de meeste flexi-jobbers actief tussen juli en eind september, maar naarmate meer sectoren het systeem leren kennen en mogen toepassen, vind je het hele jaar door mooie vacatures. Jobat.be zocht er enkele interessante uit. -
Independer
Wat doe je met je oude simkaart? En wat is een eSIM? De vijf meest gestelde vragen rond dit topic beantwoord
Simkaarten in smartphones zijn almaar kleiner en compacter. Heel wat toestellen bevatten tegenwoordig zelfs een ingebouwde eSIM. In welke vorm dan ook, een simkaart is cruciaal om te kunnen bellen en sms’en. Daarom zet Independer.be op een rij wat jij absoluut moet weten over dit onderwerp. -
-
Spaargids.be
VDK Ritme Spaarrekening biedt hoogste rente, maar limiteert inlage: wat zijn de beste alternatieven voor grote spaarders?
-
PREMIUM
Onbeperkt Jommeke en Kiekeboes lezen voor 6,99 euro per maand? Standaard Uitgeverij komt met stripabonnement
Groot nieuws voor wie graag strips leest. Voortaan kan je de avonturen van Jommeke of De Kiekeboes ook lezen op je smartphone of tablet. Standaard Uitgeverij lanceert een abonnement waarbij je alle strips uit hun archief kan bekijken. Hoe werkt dat precies? En is het écht 6,99 euro per maand waard? Onze journalist testte het uit en vroeg aan specialist Tim Raats (VUB) of dit kan aanslaan. “Dit zou weleens veel mensen over de streep kunnen trekken.” -
PREMIUM
▶ Zijn er grenzen aan de groei van AI? Onze techexpert woont Google-presentatie bij: “We zullen veranderingen al heel snel beginnen te zien”
Onlangs lanceerde het Amerikaanse bedrijf OpenAI een nieuwe versie van ChatGPT. Ook Google heeft heel wat nieuwe toepassingen aangekondigd op vlak van AI. Hoe vergemakkelijkt die artificiële intelligentie ons dagelijkse leven nu juist? En zijn er grenzen aan die snelle groei? Techjournalist Kenneth Dée woonde de presentatie van Google in San Francisco bij en beantwoordt vijf vragen. -
17
Britse onderwijscommissie pleit voor smartphoneverbod voor jongeren onder 16 jaar
-
Vtwonen
Bruisend wondermiddel: deze 10 dingen kun je allemaal schoonmaken met cola
-
Elon Musk wil concurrentie aangaan met YouTube: X gaat tv-app lanceren
Het sociaal netwerk X van miljardair Elon Musk gaat een tv-app lanceren. Het wil zo inzetten op video en entertainment, en de concurrentie aangaan met platformen als YouTube van Google-moederbedrijf Alphabet. X gaf nog geen datum, maar zei dat ze “binnenkort beschikbaar zal zijn op de meeste smart-tv’s”. -
8
REVIEW. Kobo of Kindle: welke e-reader komt als beste uit de test?
Wie van fysieke naar digitale boeken wil overstappen, moet een belangrijke keuze maken bij de aankoop van een e-reader. Kies je een Kindle van het Amerikaanse Amazon of een Kobo van het Japanse Rakuten? De verschillen tussen beide bedrijven zijn namelijk groot, ontdekten we tijdens het vergelijken van vijf e-readers. We sommen de vijf grootste verschillen op. -
Amerikaanse regering spant proces aan tegen Apple wegens monopoliepraktijken bij iPhone
60 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJos Vervoort
Gino Denil
Anoniem
Herwig Laenen
Freddy De Vos