Milieueffecten Schiphol opnieuw onderzocht
Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur laat de milieueffectrapportage (MER) van Schiphol opnieuw onderzoeken. Dat blijkt uit een brief van de bewindsvrouw aan Schiphol en de Omgevingsraad, die in handen is van de NOS. De MER beschrijft de effecten van het luchtverkeer op het milieu, inclusief geluidshinder. De rapportage speelt een belangrijke rol bij de beslissing of op de luchthaven na 2020 meer vliegtuigen mag laten opstijgen en landen, zoals Schiphol wenst.
Een eerder door Schiphol gepresenteerde MER werd vorig jaar afgekeurd omdat gebruik was gemaakt van een verkeerd Nederlands rekenmodel. Een herberekening met een Europees model (modelDoc29) leverde volgens de staatssecretaris echter 'op bepaalde punten grote verschillen in uitkomsten op'.
Cees van Ojik, vertegenwoordigers van omwonenden van Schiphol in de Omgevingsraad, noemt 'wat Schiphol aan het doen is, bijna frauduleus.' De Omgevingsraad (een advies- en overlegplatform) zou afgelopen maandag al een door het ministerie gefiatteerde MER ontvangen.
Lelystad
Onlangs gaf Dijksma ook al de opdracht om een MER over de luchthaven Lelystad over te doen. In de berekeningen zouden 'onvolkomenheden' zitten over de geluidsoverlast van vliegtuigen op verschillende hoogtes. In de brief over Schiphol schrijft zij: 'De recente discussies rond het MER Lelystad hebben voor mij het belang van zorgvuldigheid hierbij nog eens onderstreept.'
Wilt u verder lezen over het rapport voor de aanleg van Vliegveld Lelystad?
Actiegroep: geluidshinder Vliegveld Lelystad strekt zich uit over groter gebied dan berekend
De geluidshinder van vliegverkeer van en naar Vliegveld Lelystad wordt veel groter dan wordt voorgesteld, zegt actiegroep Hoog Overijssel. Rekensommen die nieuwe aanvliegroutes moeten rechtvaardigen, kloppen niet.