Direct naar artikelinhoud
NieuwsChina

China opent de langste zeebrug ter wereld

De Chinese brug heeft een lengte van 55 kilometer. Er is 420 duizend ton staal voor gebruikt, goed voor zestig Eiffeltorens. En de kosten worden geraamd op 17 miljard euro. De opening van de langste zeebrug ter wereld, dinsdagochtend in het bijzijn van president Xi Jinping, ging gepaard met imposante cijfers.

China opent de langste zeebrug ter wereld
Beeld AFP

De reistijd tussen de semiautonome steden Hongkong en Macau en de Chinese stad Zhuhai wordt met de brug teruggebracht van enkele uren tot slechts 30 minuten. 

Het miljardenproject heeft een Nederlands tintje. Het Nederlandse Tunnel Engineering Consultants (TEC), waarin drie ingenieursbureau’s samenwerken, adviseerde China bij het ontwerp en de bouw van onder andere de tunnel. 

Deze 6 kilometer lange tunnel, tussen twee kunstmatige eilandjes, is nu ’s werelds langste wegtunnel onder water. Door de tunnel kunnen schepen ongestoord blijven varen door de Parelrivierdelta, het hart van China’s industriële sector.  

Aanjager economische groei

China hoopt dat de brug economische voorspoed brengt. Het project moet van de drie gebieden een belangrijke aanjager van economische groei maken. Maar niet iedereen kan vanaf nu zomaar oversteken. Particulieren moeten een speciale vergunning hebben. De meeste chauffeurs zullen hun auto parkeren in de haven van Hongkong en daar overstappen op een speciale shuttlebus. 

Een enkele rit kost tussen de acht en tien dollar. Ook een auto huren na de douane is een optie. Vermoedelijk zullen vooral mensen die bij de Chinese overheid werken (en makkelijk aan een vergunning komen) gebruik gaan maken van de brug.

De Chinese president Xi Jinping tijdens de openingsceremonie.Beeld AFP

Corruptie en doden

De voltooiing van de brug, die in het midden overgaat in de onderzeese tunnel, heeft negen jaar geduurd. Het project liep vertraging op doordat een anti-corruptiecommissie uit Hongkong in 2017 vermeende vervalsingen door Chinese aannemers naar buiten bracht. Volgens de BBC zijn er bij de bouw zeker achttien mensen omgekomen, waardoor de brug in lokale media de bijnaam ‘brug des doods’ kreeg. Ook vielen er bij de bouw honderden gewonden.

Critici stellen dat de bouw van de brug vooral een politiek motief heeft. De Chinese regering zou hiermee nog eens willen benadrukken wie de macht over Hongkong heeft. Tot 2047 heeft de voormalige Britse kroonkolonie nog een semiautonome status. 

Corruptie en doden
Beeld de Volkskrant infographics

Maar de vrees in Hongkong is groot dat Beijing nog voor die datum de democratische vrijheden van de burgers zal beknotten. ‘De regering heeft dit nodig als politiek symbool om de bevolking van Hongkong duidelijk te maken dat zij verbonden is met het moederland’, aldus politicus Claudia Mo uit Hongkong.

Mo: ‘De brug is niet echt nodig. Hongkong is nu al op allerlei manieren verbonden met het vasteland: over land, via de lucht en de zee.’ Sinds een maand is er ook een nieuwe hogesnelheidslijn tussen Hongkong en het vasteland, waarmee de stad sneller bereikt kan worden.

Ook dierenactivisten zijn kritisch. Zij vrezen dat witte dolfijnen in de Parelrivierdelta met de komst van de brug zullen verdwijnen. De dieren worden nu al met de dood bedreigd.

Corruptie en doden
Beeld REUTERS
Corruptie en doden
Beeld AFP
Corruptie en doden
Beeld AFP
Corruptie en doden
Beeld AFP
Corruptie en doden
Beeld AFP
Corruptie en doden
Beeld AFP
De brug bij nacht.Beeld REUTERS