© Jan Auman

Kwart nieuwe fietspaden op gewestwegen haalt minimumvereisten niet

In de provincie Antwerpen werd op gewestwegen vorig jaar 22,3 kilometer aan fietspaden aangelegd, maar een kwart voldoet niet aan de voorschriften. “Het kan niet dat de overheid haar eigen normen niet volgt”, zegt Vlaams Parlementslid Orry Van de Wauwer (CD&V).

Sacha Van Wiele

Van de Wauwer vroeg de cijfers op bij Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Uit cijfers van Fietsberaad Vlaanderen blijkt dat slechts 42% van de fietspaden in beheer van het Vlaams Gewest conform is met de regelgeving. De meeste inbreuken zijn te smalle fietspaden, geen of te smalle tussenstroken tussen fietspad en rijweg, of geen gescheiden fietspad.

Te veel water bij de wijn

“Het aanleggen van verkeersinfrastructuur moet de realiteit volgen. Soms is er slechts beperkte ruimte en moet er wat water bij de wijn gedaan worden”, zegt Van de Wauwer. “Maar dat compromis tussen wat gewenst is en wat mogelijk is, moet correct blijven. Als we dan zien dat maar liefst één op de vier kilometer nieuw fietspad in de provincie Antwerpen nog steeds de minimumvereisten niet haalt van het vademecum fietsinfrastructuur, dan is er een probleem.”

Het Agentschap Wegen en Verkeer wijst erop dat van de 5,5 kilometer niet-reglementair fietspad er vier kilometer van het fietspad R11 in Kapellen is. “Dat is een gevolg van onteigeningsprocedures”, zegt Jef Schoenmaekers, woordvoerder van het agentschap.

Normen achterhaald

Wies Callens van de Fietsersbond beseft dat het soms lastig is om een fietspad aan te leggen dat voldoet aan de normen. “We zijn daar pragmatisch in”, zegt Callens. “Liever een fietspad dan geen.”

Het probleem zit volgens Callens dieper. Het Agentschap Wegen en Verkeer, dat de gewestwegen beheert, houdt zelf de pen vast in het schrijven van het vademecum en hoeft de voorschriften zelfs niet te volgen.

“Bovendien zijn deze normen achterhaald”, zegt Callens. “Ze houden onvoldoende rekening met de groei aan fietsers, elektrische fietsen en speed pedelecs. In plaats van bijvoorbeeld te onteigenen, zouden ze een parkeerstrook of rijvak kunnen opofferen, maar dat ligt politiek gevoelig.”