Eerst de uitgavenkant. De gemeente moet 1,3 miljoen euro op tafel leggen voor Koningsdag. Daar legt de provincie Drenthe nog eens 1 miljoen euro bij. Aanvankelijk was er de hoop dat de uitgaven beperkt bleven tot 1,5 miljoen euro. Maar dat bleek te optimistisch. Er moest zo'n acht ton bij, vooral omdat evenementen duurder uitvallen.
Vergeleken met andere Koningsdagen in de voorbije tien jaar is Emmen veel geld kwijt. Zo kostte het feest in Maastricht twee jaar geleden 'slechts' 1,5 miljoen euro en de viering in Amersfoort vijf jaar geleden iets minder dan 1,3 miljoen.
Dat het Drentse feest duurder uitvalt dan bijvoorbeeld in Amersfoort, komt mede door de inflatie. De laatste jaren zijn de prijzen van veel producten gestegen, ook is bijvoorbeeld energie duurder geworden.
Wel is het feest in Emmen aanmerkelijk goedkoper dan vorig jaar. Toen vierde Willem-Alexander zijn verjaardag in Rotterdam en liep de rekening op tot 4 miljoen euro.
Koningsdag zorgt voor trots
Dan de inkomsten. Die zijn een stuk moeilijker te meten. Bovendien is niet alles in geld uit te drukken. "Bij ons deed Koningsdag veel met de trots van de inwoners", zegt Marc Meeuwis, directeur van Citymarketing Tilburg. De koning was daar in 2017.
"Toen het bekend werd, kwamen er vanuit de stad heel veel ideeën over wat de koning zou moeten doen in Tilburg en waar hij zou moeten lopen. We hebben er uiteindelijk voor gekozen om hem langs het gebied achter het station te laten lopen." Dat gebied was in de Brabantse stad lange tijd niet zo best, maar was net daarvoor flink onder handen genomen.
"Van alle evenementen die je als stad zou kunnen doen - The Passion, de Tour de France of de Sinterklaas-intocht - doet Koningsdag het meeste voor je stad omdat je meer kunt laten zien", legt Meeuwis uit.
En daar gaat het steden vaak om: de stad zo mooi mogelijk in beeld brengen. Door de live-uitzending op tv en de aandacht van veel andere media, ook uit het buitenland, is de verjaardag van de koning een uren durende advertentie.
Horeca krijgt een impuls
Wordt de stad daardoor ook een echte toeristenmagneet? Volgens Martijn Smeenge, specialist in citymarketing bij Breda University of Applied Sciences, is daar geen bewijs voor. "Het gaat meer om het onderbewuste. Als mensen eropuit gaan, denken ze voortaan misschien wat vaker aan Emmen."
Wel geeft Koningsdag de plaatselijke horeca een flinke impuls. En via de belasting komt een deel van dat geld ook weer bij de gemeente terecht.
Ook Apeldoorn hoopte vijftien jaar geleden waarschijnlijk op een mooie dag toen de koninklijke familie langskwam. Maar het liep anders. Karst T. reed die dag in op een menigte en doodde daarbij zichzelf en zeven anderen. Wat kan zoiets doen met het imago van een stad?
"Een positief imago duurt lang om op te bouwen en je kunt het snel kwijtraken", legt Smeenge uit. "Bij een incident als in Apeldoorn is de beeldvorming enigszins aangetast. Toch denk ik niet dat het de Nederlander nadien heeft belet om naar Apeldoorn te gaan. Bovendien zal Emmen er alles aan doen om zo'n incident te voorkomen."
NUjij: Uitgelichte reacties