Uitgesteld kijken neemt alsmaar toe
Het uitgesteld kijken in Vlaanderen neemt alleen maar toe. Meer dan 30 procent van alle programma's op de commerciële zenders wordt door de commercieel interessantste doelgroep van 18 tot 54 jaar in het tijdsslot van 17 tot 24 uur uitgesteld bekeken. Dat blijkt uit een nieuwe studie van studiebureau Econopolis in opdracht van de Vlaamse regering.
In mei 2017 waarschuwde Econopolis al voor dalende inkomsten op de tv-markt. De grootste boosdoener is het uitgesteld kijken. “Als het zo voort gaat, verwacht ik dat we binnen twee à drie jaar dood zijn. Commerciële zenders kunnen op deze manier niet overleven”, zei Peter Quaghebeur, CEO van SBS (Vier, Vijf en Zes), toen.
Het studiebureau heeft nu op vraag van Vlaams minister van Media Sven Gatz een actualisering klaar. Die toont aan dat de impact van het snel veranderend kijkgedrag van de audiovisuele consument, vooral het uitgesteld kijken, alleen maar is toegenomen.
De stijging doet zich volgens Econopolis voor in alle genres. Zeker opvallend: 20 van de 29 programma’s die het meest uitgesteld werden bekeken, zijn Vlaamse producties. Bij de aangehaalde doelgroep keek 72,9 pct uitgesteld naar “De Mol” (Vier). Andere erg hoge cijfers voor uitgesteld kijken vinden we bij “Temptation Island” op Vijf (67,3 pct), “Blind Getrouwd” op VTM (58,8 pct) en “Gevoel voor Tumor” op Eén (52,8 pct). De toekomst ziet er volgens de studie niet fraai uit: de studie voorspelt voor deze doelgroep en in dit tijdsslot een stijging van uitgesteld kijken tot 50 pct in 2026.
Negatieve impact
Een verdere groei van het uitgesteld kijken heeft volgens Econopolis duidelijk een negatieve impact op de reclame-inkomsten van de commerciële omroepen: tot -12 pct bij een groei naar 45 pct en tot -18 pct bij een groei naar 50 pct. “Gezien de commerciële omroepen meer dan 50 pct van hun reclame-inkomsten besteden aan programmabudgetten, en daarvan bijna twee derde naar Vlaamse content, heeft een daling van reclame-inkomsten een rechtstreekse impact op het investeringsvermogen van de private omroepen in Vlaamse content”, voorspellen de onderzoekers van Econopolis.
Deze evolutie zet de Vlaamse audiovisuele sector onder steeds grotere druk, benadrukt het studiebureau, dat daarom met aanbevelingen komt voor de hele sector, de overheid en de kijkers. Zo blijkt dat het invoeren van “addressable reclame”, doelgerichte reclame op maat van de kijker, niet voldoende is om de reclame-inkomsten stabiel te houden.
Niet kunnen doorspoelen
Econopolis pleit daarom voor de invoering van “unskippable reclame” op uitgesteld kijken, reclame die de kijkers niet kunnen doorspoelen. Uit een eerste analyse blijkt immers dat een deel van de bestaande reclameblokken “unskippable” maken op alle vormen van uitgesteld kijken, voordelen biedt qua financiële impact, continuïteit in het ecosysteem en de huidige decreten en wetgeving.
Tot slot pleit het studiebureau ook voor samenwerking tussen omroepen, distributeurs en producenten. Maar voor minister Gatz moet ook aandacht besteed worden aan het comfort van de kijker en dat moet blijven sporen met de nieuwe noden en verwachtingen van die kijker. De minister geeft de betrokken spelers nu de tijd om de studie te bestuderen. “Daarna zal ik nagaan of het mogelijk is om met de sector tot een overeenkomst te komen en regelgevende initiatieven te nemen”, aldus Gatz.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMHLN LEGT UIT
▶ Maken hersenchips een robot van een mens? “Het is ontzettend gevaarlijk om hersenchips te verbinden met het internet”
-
Tienduizenden WhatsApp-gebruikers melden storing, problemen bij Facebook en Instagram opgelost
Door een wereldwijde storing ondervinden tienduizenden gebruikers van de populaire berichtendienst WhatsApp sinds 20 uur problemen. Ook Facebook en Instagram werden getroffen door de storing, maar ondertussen werken de platformen weer normaal. -
Google-medeoprichter Sergej Brin over hun AI-tool Gemini: “We hebben daar absoluut de bal misgeslagen”
Hij laat zich zelden uit in het openbaar, maar zaterdag was het nog eens prijs. Medeoprichter van Google, Sergei Brin (50), sprak voor een publiek van ondernemers in Californië over artificiële intelligentie (AI). De reden overigens waarom hij weer uit zijn pensioen komt, zei hij, “omdat het traject van AI zo opwindend is”. Brin ging ook de problemen van Google met AI niet uit de weg. -
-
Jobat
Op je 50ste met pensioen? Volg deze vijf stappen: “Zorg altijd voor een plan B, C en D”
-
Groet de opperpinguïn: Elon Musk drijft spot met rivalen na grote panne
De storing bij Facebook en Instagram is na anderhalf uur opgelost. Gebruikers hebben weer toegang tot de apps, bevestigde Meta-woordvoerder Andy Stone. Een “technisch probleem” lag aan de oorzaak. Elon Musk, de grote baas van X, maakte handig gebruik van de panne om de spot te drijven met zijn rivalen. -
6
Drie onderschatte smartphones blootgelegd: wij zoeken uit of ze kunnen tippen aan de marktleiders
De toptelefoons van Samsung en Apple zijn gekend en uitgebreid besproken, maar hebben kleinere merken ook smartphones die je zuurverdiende centen waard zijn? We testten er drie uit: de Google Pixel 8 Pro (€1.099), ASUS Zenfone 11 Ultra (€999) en Xiaomi 14 Ultra (€1.499). Aan de hand van drie kenmerkende elementen zochten welke de beste is. -
Spaargids.be
Groot aantal spaarrekeningen verdwijnt: sneuvelt ook de jouwe deze zomer?
-
KIJK. Verlamde man die als eerste hersenchip van Elon Musk kreeg, kan computer besturen met gedachten: “Heeft mijn leven veranderd”
-
Independer
Sluit het gsm-abonnement als laatste af: wat met telecomabonnementen bij een overlijden?
Vandaag heeft iedereen veel meer abonnementen en accounts dan pakweg vijftien jaar geleden. Telecomabonnementen, klanten- en streamingaccounts, sociale media enzovoort: de lijst is haast niet meer te overzien. Maar wat gebeurt er daarmee wanneer een persoon komt te overlijden? Dat zien we nog vaak over het hoofd en plaatst nabestaanden zo voor verrassingen. Independer.be geeft tips om overbodige miserie te vermijden. -
Independer
Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
Net zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt. -
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
60 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJos Vervoort
Gino Denil
Anoniem
Herwig Laenen
Freddy De Vos