Europa verliest 20 ton goud per jaar via afgedankte autowrakken
Europa verliest grote hoeveelheden kostbare materialen via afgedankte voertuigen, waaronder 20 ton goud per jaar, omdat er bijna niets wordt gerecycleerd. En het aandeel van die kostbare stoffen in auto’s stijgt voortdurend, blijkt uit Zweeds onderzoek.
Metalen zoals goud, kobalt en lithium zijn een onmisbaar onderdeel van onze batterijen, smartphones en elektronische gadgets, maar ook steeds meer van onze auto’s. Europa is ervoor afhankelijk van invoer, en springt dus maar beter zuinig om met de schaarse materialen.
"Die metalen zijn onmisbaar voor de transitie naar groenere technologie zoals elektrische auto’s, zonnecellen, led-verlichting en windenergie, en dus zijn problemen bij de aanvoer ervan een strategisch en economisch probleem voor de EU", zegt Maria Ljunggren Söderman, onderzoeker aan de Technische Universiteit Chalmers in Göteborg. "Bovendien zijn het schaarse bronnen die op een duurzame manier benut moeten worden."
Steeds meer
Ljunggren Söderman werkt mee aan het Europese onderzoeksproject Prosum, dat nu een database heeft gecreëerd om het probleem aan te pakken. 'The Urban Mine Platform' lijst materialen op die al in circulatie zijn en die gerecycleerd kunnen worden uit voertuigen en elektronisch gereedschap.
Daaruit blijkt onder meer dat er steeds meer schaarse materialen gebruikt worden in de voertuigen. "Dat komt voornamelijk omdat we voertuigen maken die steeds meer geavanceerd zijn, met heel wat elektronica, lichte materialen en katalysatoren", zegt ze. "Het groeiende aandeel elektrische voertuigen draagt daar ook toe bij, ook al vormen ze voorlopig nog een beperkt deel van de vloot."
Een van die metalen is neodymium. Tegen 2020 zal er naar schatting 18.000 ton van het materiaal in omloop zijn in de actieve vloot voertuigen, negen keer meer dan in 2000.
Goud
Maar de onderzoekers waren vooral verrast door de enorme hoeveelheden goud in onze auto’s. In 2015 bevatten de Europese voertuigen samen zo’n 400 ton goud. Maar vooral: de afgedankte voertuigen dat jaar bevatten samen 20 ton goud – dat niet werd gerecycleerd. Dat betekent dus dat er jaarlijks voor honderden miljoenen goud verloren gaat.
"Uit onze berekeningen blijkt dat de hoeveelheid goud in afgedankte auto’s nu van dezelfde grootteorde is als die in afgedankte elektronica", zegt Ljunggren Söderman. "Dat is een groei die niet genegeerd mag worden."
Over het algemeen wordt maar een heel klein aandeel van de schaarse metalen in voertuigen gerecycleerd. Het grootste probleem is dat ze erg verspreid zitten in erg kleine hoeveelheden. In een doorsnee auto bijvoorbeeld zit een gram of twee goud verdeeld over tientallen componenten.
Hoewel de EU richtlijnen heeft voor de recyclage van waardevolle materialen in elektronica, bestaan er geen voor auto’s.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Europese beurzen massaal in het rood, gasprijs naar hoogste niveau dit jaar
-
Colruyt neemt minder winkels van Match en Smatch over
Supermarktgroep Colruyt gaat geen 57 maar 54 winkels overnemen van Louis Delhaize, uitgebaat als Smatch of Match. De Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) wilde de deal maar voor 54 winkels onmiddellijk goedkeuren, waardoor de winkels in Galmaarden, Munkzwalm en Nieuwpoort afvallen. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
-
Toename van geschillen over koeriers of postbodes die pakketten onbeheerd achterlaten
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
PREMIUM335
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
Een perfecte storm woedt vandaag in de autowereld. De verkoop daalt en hoewel er steeds meer en goedkopere stekkerwagens op de markt komen, wakkert dat de interesse van de automobilist om elektrisch te rijden niet aan, integendeel. Hoe komt dat? En heeft dat gevolgen voor de prijs? -
PREMIUM46
Grootste energieleverancier van het land wil klanten op flexibele formules doen overschakelen: wat zijn de voordelen voor je factuur?
-
Von der Leyen verwacht lagere gasprijzen in Europa
-
PREMIUM56
Lidl breidt supermarktoorlog uit naar de versrayon: zijn groenten en fruit er écht het goedkoopst?
De supermarktoorlog heeft zich naar een nieuwe rayon verplaatst: die van groenten en fruit. Lidl toetert sinds kort: “Elke dag vers, aan de laagste marktprijs.” Maar de concurrentie steigert: “Niet correct en mogelijk zelfs misleidend voor de klant.” Wat is er aan de hand? Waar zijn groenten en fruit echt het voordeligst? En is Lidl enkel op dinsdag de goedkoopste, zoals sommigen beweren? -
Fusie tussen Crelan en Axa Bank leidt "op lange termijn" tot verlies van 150 banen
Als gevolg van de fusie van banken Crelan en Axa Bank wil de directie van de groep het met 150 voltijdse banen minder doen op de hoofdkantoren. Dat meldt ‘De Tijd’ en het nieuws wordt bevestigd door Crelan zelf. De woordvoerster van Crelan benadrukt dat de afbouw “op lange termijn” en via “natuurlijke afvloeiingen” zal gebeuren. -
Honderden palletten Perrier vernietigd uit voorzorg na “zeer zware regenval” vorige maand
33 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageergustaaf carpels
Gerd Van nieuwenhove
Stefanie van Dijk
ivo torfs
Roger Duyssens