Luister naar

Alibaba kiest voor distributiecentrum in Luik

Nieuws
Nederland grijpt dan toch naast de schat van Alibaba: het eerste Europese ‘megadistributiecentrum’ van de Chinese webwinkelgigant komt niet in Weert of Maastricht, maar in Luik. Ondanks de lastminutelobby van premier Rutte bij de oprichter van Alibaba, Jack Ma, gaat zijn Belgische collega Charles Michel er met de buit vandoor.
Jonathan Witteman redactie vk
woensdag 14 november 2018 om 03:00
Topman Jack Ma (l.) van het grote Chinese e-commercebedrijf Alibaba, werd in juli vorig jaar in Brussel ontvangen door de Belgische premier Charles Michel.
Topman Jack Ma (l.) van het grote Chinese e-commercebedrijf Alibaba, werd in juli vorig jaar in Brussel ontvangen door de Belgische premier Charles Michel. epa / Stephanie Lecocq

Amsterdam

‘Luik wordt onze eerste Europese hub’, zei Alibaba Europa-topman Terry von Bibra dinsdag in Belgische media. Alibaba ontketende de laatste tijd een wedloop onder regeringsleiders en notabelen, met de aankondiging dat de na Amazon grootste webwinkel ter wereld een kleine 14 miljard euro wilde uittrekken voor de bouw van zes mondiale distributiecentra. Om Amazon van de troon te stoten, wil Alibaba zijn pakjes waar ook ter wereld binnen 72 uur kunnen bezorgen, waar het nu nog vaak vijf dagen of meer voor nodig heeft. Daarvoor zijn ‘dozen’ nodig, zoals de grote, grijze distributiecentra vaak worden genoemd. Dubai, Hongkong, Hangzhou, Kuala Lumpur, Moskou en Luik stonden het beste voorgesorteerd om de begeerde vestigingsplaatsen in de wacht te slepen.

Een opsteker voor de Belgen, die de laatste jaren knarsetandend hadden toegezien hoe Nederland, Duitsland en Frankrijk het ene na het andere distributiecentrum in de wacht sleepten, dikwijls ook nog eens dicht bij de Belgische grens gelegen. Zo was Nederland aan de haal gegaan met onder meer grote distributiecentra van softwarekolos Microsoft (Venray), pakjesbedrijf UPS (Eindhoven), modeketen Primark (Roosendaal) en internetapotheker DocMorris (Heerlen). Zelfs een versoepeling van het Belgische verbod op het nachtwerk – een belangrijke reden waarom bedrijven hun distributiecentra liever in het minder strenge Nederland vestigden – leek aanvankelijk geen zoden aan de dijk te zetten.

De Belgische premier Charles Michel en koning Filip spanden zich hoogstpersoonlijk in om Jack Ma te winnen voor de charmes van Luik. Filip papte begin dit jaar aan met Ma tijdens het Wereld Economisch Forum in Davos, terwijl Ma in juli op de koffie kwam bij Michel in Brussel, zoals de Vlaamse zakenkrant De Tijd beschrijft. ‘Ik heb een obsessie: dat zijn de banen in België’, twitterde Michel na het bezoek van Ma. Alles leek in kannen en kruiken, totdat premier Rutte een maand later in het Torentje een delegatie van Alibaba ontving, onder wie Ma, zoals Het Financieele Dagblad onthulde. De Belgen vreesden dat Ma alsnog zou bezwijken voor Ruttes sirenenzang over het Nederlandse vestigings- en belastingklimaat.

Maar dinsdag blijken de Belgen aan het langste eind te hebben getrokken. De eerste pakjesvlucht tussen het Alibaba-hoofdkantoor in Hangzhou en de luchthaven van Luik blijkt al op 4 november te hebben plaatsgevonden, meldt Alibababons Terry von Bibra tegen de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws. ‘We kozen voor Luik, omdat er al infrastructuur is’, aldus Von Bibra. ‘Er zitten al koerierbedrijven, er is al logistieke expertise en de luchthaven is 24 uur per dag, zeven dagen per week open. Samen met de uitstekende geografische ligging waren dat de sleutelelementen om Luik als beste locatie aan te duiden.’ Hoeveel banen er met het distributiecentrum gemoeid zijn, is nog niet bekend. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.

Mede-eigenaar Christiaan Kraan bezig met een klavecimbel voor een muziekschool in IJsland.

In de luwte van het grote geld zingen de klavecimbels van Amir en Kraan een fijnbesnaard protest

Amsterdam floreerde dankzij de diversiteit aan kleine bedrijfjes. Nu is er amper plaats voor ze. Na hun gedwongen vertrek uit de Havenstraat vonden klavecimbelbouwers Amir en Kraan met enig geluk nog werkruimte in de stad.