© BFM

Eerste extra lange Albatrostram aangekomen in Antwerpen

De eerste van veertien nieuwe Albatrostrams is geleverd in Antwerpen. Met deze trams zouden er netto 1.600 reizigersplaatsen bijkomen. De eerste tien rijden al voor Nieuwjaar rond.

svw

In Antwerpen rijden nu 48 Albatrostrams: 38 korte en tien lange. Nog voor het einde van het jaar komen daar tien van deze trams bij en de resterende vier begin 2018. Ze hebben een lengte van 60 meter, dat is 11,5 meter langer dan de Hermelijntram, en wegen 80 ton.

“Netto zorgt de instroom van nieuwe Albatrossen voor 1.600 extra plaatsen op het Antwerpse tramnet”, zegt De Lijn-woordvoerder Tom Van de Vreken. “Samen zijn de 62 Albatrossen goed voor ruim een derde of 36 % van het aantal Antwerpse reizigersplaatsen. Na de levering verdwijnen in totaal vijftig oude PCC-trams uit het straatbeeld. Dat is een derde van de PCC-vloot. Door de komst van de nieuwe trams kunnen een aantal Hermelijntrams doorschuiven naar andere lijnen. Daar vervangen ze gekoppelde PCC-trams. Zo groeit overal het aantal reizigersplaatsen. Als alles vlot verloopt, gaan de laatste PCC-trams in 2023 met pensioen. Tegen dan krijgt Antwerpen nog eens 66 nieuwe lagevloertrams.”

Dit type van trams verhoogt de toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers en mensen die moeilijk ter been zijn. Daarnaast zijn ze tot 35% energiezuiniger dan de oude PCC-trams. De Albatrostram is van de hand van designer Axel Enthoven.

Reizigersinfo

Op correcte info aan de haltes is het nog even wachten. Er worden volop technische testen uitgevoerd. “Zo doen we een test met 250 bussen in december”, zegt Van de Vreken. “In januari willen we stelselmatig de realtime info uitrollen voor onze applicatie en de website. Daarna volgen de infoborden.”