© BERT DE DEKEN

350 nieuwe jobs bij DAF, verspreid over Oevel en Eindhoven

Bij DAF spreken ze na het boerenjaar 2017 alleen nog in superlatieven. Om de vraag naar DAF-trucks te kunnen volgen, gaat de productie van assen en cabines in Westerlo eind februari alweer omhoog opdat er in Eindhoven en in Leyland van 225 naar in totaal 235 trucks per dag opgeschakeld kan worden. In Westerlo en Eindhoven samen worden daarvoor 350 extra banen aangeboden. Tegelijk geeft DAF 250 werknemers met een tijdelijk contract een vaste betrekking.

MARC HELSEN

“De economie blijft zich wereldwijd positief ontwikkelen en dat heeft een sterke truckmarkt tot gevolg”, zegt president-directeur Preston Feight, die gisteren de uitstekende cijfers aan het personeel van de Dafvestiging in Oevel (Westerlo) kwam presenteren.

Feight kon de werknemers, terugblikkend op 2017, het ene record na het andere voorleggen: een recordaantal motoren verkocht (plus 10%), een recordaantal DAF-trucks buiten Europa verkocht, een recordomzet voor de Europese onderdelendivisie PACCAR Parts en als kers op de taart: eind 2017 werden DAF’s nieuwe CF en XF-trucks gekozen tot ‘International Truck of the Year 2018’ door een onafhankelijke jury van toonaangevende transportjournalisten uit 23 Europese landen.

“Een goed jaar, dus”, aldus Preston Feight met gevoel voor understatement. “De toekomst ziet er veelbelovend uit.”

Weer op niveau van voor de crisis

Met alweer een versnelling hoger aan de montagelijn in Westerlo, haalt DAF straks, met 235 middelzware en zware trucks per dag, het hoogste aantal sedert negen jaar en is het bedrijf zo goed als terug bij de recordproductieaantallen van voor de crisis van 2008. De truckverkoop buiten Europa loopt als een trein: in Rusland steeg het aantal verkochte Daftrucks op een jaar tijd van 900 tot ruim 3.200. Ook in Zuid-Afrika heeft DAF opeens een marktaandeel: van bijna nul in 2016 ging het naar 400 verkochte trucks in 2017.

© BERT DE DEKEN

In Europa zelf scoort de DAF-verkoop goed, mede dankzij een verder groeiende truckmarkt in 2016 en 2017. “Dat komt omdat de klanten tevreden zijn over onze nieuwe generatie trucks”, zegt Preston Feight.

“De nieuwe CF en XF kenmerken zich door hoger laadvermogen en groot comfort voor de chauffeur. De vernieuwingen leiden ook tot een brandstofbesparing en CO2-reductie van 7%. Een onderhoudsbeurt om de 200.000 km is geen zeldzaamheid. Dat alles scheelt in de beurs van onze klanten, en dus bestellen die volop.”

Diversiteit is troef

Qua marktaandeel in Europa ziet DAF een hele lichte daling van 0,2 procent bij de lichte vrachtwagens, wat gecompenseerd wordt door een lichte stijging van 0,3 procent bij de lichte trucks.

Feight benadrukt de inzet van het DAF-personeel bij deze succescijfers. “Ik ben heel trots op onze mensen. Nog meer dan op de cijfers. Wist je dat er in onze fabrieken mensen werken met dertig verschillende taalachtergronden? Ik zie diversiteit als een verrijking. Al die verschillende zienswijzen helpen ons vooruit.”

Bij DAF, dat in 2018 zijn negentigjarig bestaan viert, werken er nu ruim 6.300 mensen in Eindhoven en bijna 2.400 in Westerlo.