© Louis Verbraek

Elf invallen bij transporteurs uit het Antwerpse

Het gerecht heeft elf huis­zoekingen gedaan bij transporteurs uit het Antwerpse. De invallen kaderen in een groot onderzoek naar mogelijke sociale dumping. Volgens verschillende bronnen werden meerdere vrachtwagens in beslag genomen.

Britt Peeters, Sam Reyntjens

De actie van de federale gerechtelijke politie, de inspectiedienst Toezicht Sociale Wetten en de inspectiedienst van de Rijksdienst Sociale Zekerheid (RSZ) kwam er vorige week zaterdag, maar raakte nu pas bekend. Na twee jaar onderzoek door het federaal parket werden elf huiszoekingen gedaan, in Malle, Zoersel, Turnhout en Kortenberg.

De actie was gericht tegen verschillende transportbedrijven. Zo kregen vestigingen van Peethultra de speurders over de vloer, net als Martens Transport in Turnhout en de privéwoningen van sommige bestuurders. De onderzoekers namen onder andere een heleboel documenten en laptops mee. Volgens verschillende bronnen werden ook meerdere vrachtwagens in beslag genomen. Arrestaties of aanhoudingen kwamen er volgens het parket niet.

Stille vennoot

Het jarenlange onderzoek startte toen het parket in 2016 informatie kreeg over Roland Peeters, toenmalig ondervoorzitter van beroepsorganisatie Febetra. “Die zou via een Slovaakse onderneming sociale dumping organiseren”, aldus het federaal parket.

Concreet was Peeters niet alleen een van de zaakvoerders van het Belgische Peethultra, hij bekleedde met zijn broer Vincent ook functies in Slovaakse dochterondernemingen Rovitrans en Virotrans en was stille vennoot in SK Service, een consultancybedrijfje in de Slovaakse hoofdstad Bratislava.

“Deze onderneming zou meer bepaald aan Belgische transportondernemingen advies en bijstand verlenen met het oog op het oprichten en beheren van een Slovaakse dochteronderneming en het tewerkstellen van vrachtwagenchauffeurs aan Slovaakse arbeidsvoorwaarden. Op die manier zouden ook sociale bijdragen in België worden ontdoken”, legt het parket uit.

Criminele organisatie

De lijst tenlasteleggingen die de onderzoeksrechter voorlegt, is lang: het niet aangeven van werknemers aan de Belgische sociale zekerheid, oplichting in het sociaal strafrecht, niet betalen aan werknemers van het verschuldigde (minimum)loon, valsheid in geschrifte en gebruik van valse stukken en deelname aan een criminele organisatie.

Roland Peeters onthield zich gisteren van alle commentaar. Zijn advocaat Jurgen Van Grasdorff zegt het onderzoek te willen afwachten. Transportfederatie Febetra, waar Peeters nog steeds in de raad van bestuur zit, behoudt voorlopig het vertrouwen. “Zolang er geen veroordeling is, is iemand onschuldig”, aldus directeur Philippe Degraef.

Bij Martens Transport, waar zaakvoerder Paul Martens ook een Slovaakse firma blijkt te hebben, wil niemand reageren.

“Geduld van vakbond beloond”

De twee dochterondernemingen van Peeters en Martens zijn op hetzelfde Slovaakse adres gevestigd. Ze werden in augustus 2017 al opgemerkt door de socialistische transportvakbond BTB, waarna de staatsomroep er een reportage over maakte. Ook toen werden al vraagtekens geplaatst bij de rol van Peeters als bestuurder bij Febetra. “We hebben toen een dertigtal firma’s opgenomen in ons Zwartboek”, zegt John ­Reynaert van BTB, die al meermaals naar Oost-Europa reisde om sociale dumping te onderzoeken. Heel wat van die firma’s kregen het afgelopen jaar al speurders over de vloer en nu was het dus de beurt aan Peethultra en Martens Transport. “We hadden verwacht dat er vroeger ingegrepen zou worden, maar we zijn wel blij dat het eindelijk zover is. We moesten dus geduld hebben en dat wordt nu eindelijk beloond.”