VOKA vindt dat werkzoekenden niet genoeg inspanningen leveren, VDAB countert
Arbeidsmarktbemiddelaar VDAB gaat niet akkoord met de kritiek van de Oost-Vlaamse werkgeversorganisatie VOKA. Die vindt dat heel wat werkzoekenden niet genoeg inspanning doen om aan werk te geraken. VOKA voorspelt 2.000 toekomstige vacatures bij havenbedrijven, maar ook een hoge werkloosheidsgraad in de regio. "Wie kan werken, moet werken. De tijd van verstoppertje spelen is voorbij", aldus de werkgeversorganisatie.
"Wij ga niet mee in polemieken. Er zijn ongetwijfeld ook veel goede werkgevers en bedrijven die er de kantjes aflopen", zegt directeur Freddy Van Malderen van VDAB Oost-Vlaanderen. "VDAB moet werkgevers en werknemers dichter bij mekaar brengen. Maar ik ben niet te beroerd om toe te geven dat onze dienstverlening beter kan."
Van Malderen ontkent wel dat werkonwilligen niet gesanctioneerd worden. "Werkonwilligen bestaan, en dat is voor de VDAB niet toelaatbaar. 65 procent van de dossiers die wij doorsturen, wordt effectief bestraft." Dat cijfer stijgt bovendien. Zo werden in Oost-Vlaanderen 4.995 werkonwilligen doorverwezen. 3.129 mensen werden uiteindelijk gesanctioneerd omdat ze niet ingingen op een jobaanbod of omdat ze niet kwamen opdagen."
In Oost-Vlaanderen is het aantal sancties in 2017 met 86 procent gestegen in vergelijking met het jaar voordien, toen de VDAB de sanctionerende bevoegdheid van RVA overnam. "En het zal nog vooruitgaan." Wie niet genoeg bereidheid toont om werk te vinden en te houden, krijgt een verwittiging, een tijdelijke of langdurige uitsluiting van uitkering."
2.000 vacatures
Er komen in de Gentse fusiehaven North Sea Port in de komende maanden zowat 2.000 vacatures op de markt. De 93 ondernemingen gaan vooral op zoek naar productieoperatoren (345 vacatures), chauffeurs (97), commercieel bedienden (114) en ingenieurs (96). De resultaten van de tweede arbeidsmarktbevraging van VOKA zijn een stuk optimistischer dan de laatste bevraging in 2015, toen maar 840 aanwervingen in het vooruitzicht stonden.
De haven biedt vooral werk aan laaggeschoolde arbeidskrachten: voor 43 procent van alle werkaanbiedingen stelt de werkgever zelfs geen enkele diplomavereiste. Voor functies waar een degelijke opleiding wel een voorwaarde is, bieden een diploma TSO of een technisch gevormde bachelor de meeste mogelijkheden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
“Faillissement Van Hool zou Vlaanderen 18 tot 20 miljoen euro kosten”
-
Gentse gemeenteraad geeft havenfusie groen licht
De Gentse gemeenteraad heeft de fusieovereenkomst van het Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports gisterenavond groen licht gegeven. De overeenkomst werd eind september al goedgekeurd door het Gentse stadsbestuur, maar de definitieve beslissing is nu ook bekrachtigd door de gemeenteraad. -
Kandidaat-overnemer Guido Dumarey pleit voor defensietak bij Van Hool
Busbouwer Van Hool zou een defensiedivisie moeten starten die minstens 10 procent van de omzet levert, omdat er meer mee te verdienen valt. Dat heeft zakenman Guido Dumarey, die met Van Hool een doorstart wil maken, gezegd in ‘De Ochtend’ op Radio 1. -
-
PREMIUM98
INTERVIEW. Jambon en Vlaamse top-CEO over malaise in de Vlaamse industrie: “Ik ben niet getrouwd met die Chinese bussen”
-
Nieuw op 1 april: minimumloon stijgt boven de 2.000 euro bruto, nieuwe voorrangsregels in kinderopvang
Nieuwe maand, nieuwe regels: dat is ook in april het geval. Zo verhoogt op 1 april het minimumloon in ons land, en gaat het voor het eerst boven de 2.000 euro bruto. Volgens de christelijke vakbond ACV zien zo 80.000 werknemers hun loon verhogen. En in de gesubsidieerde kinderopvang in Vlaanderen treden vanaf 1 april nieuwe voorrangsregels in werking. Er wordt meer voorrang gegeven aan werkende ouders. De omstreden maatregel zal wel worden aangevochten bij het Grondwettelijk Hof. Een overzicht. -
Ook Volvo Trucks in Gentse haven bouwt productie af, maar “een Van-Hoolscenario is dit niet”
Volvo Trucks in de Gentse haven bouwt de productie af. Waar er momenteel nog dagelijks 194 vrachtwagens van de band rollen, zijn dat er vanaf begin juni nog 180. “We moeten dit niet minimaliseren”, zegt Ronny Loubris van vakbond ABVV, “maar een Van-Hoolscenario is dit ook niet.”Gent -
Livios
Zonnepanelen en thuisbatterij met stekker straks ook in België toegelaten? “Lagere kosten, maar ze leveren minder op”
-
PREMIUM353
België straks het Griekenland aan de Noordzee? Gouverneur Nationale Bank waarschuwt: “Volgende regering moét slecht nieuws brengen”
-
1
Topmanagers van grootste cryptobeurs ter wereld tegen hun wil vastgehouden in Nigeria
Twee topmanagers van Binance, de grootste cryptobeurs ter wereld, worden al twee weken tegen hun wil vastgehouden in Nigeria. De twee reisden twee weken geleden naar het land op uitnodiging van de Nigeriaanse regering om een geschil uit te klaren. Sindsdien worden ze volgens hun familie tegen hun wil vastgehouden. -
11
Europese lidstaten willen dan toch dat grote bedrijven verantwoordelijk worden voor uitbuiting en milieuschade van leveranciers
De lidstaten van de Europese Unie (EU) hebben vrijdag dan toch ingestemd met een nieuwe zorgplichtwet. Die maakt grote bedrijven verantwoordelijk voor het aanpakken van uitbuiting en milieuschade bij hun leveranciers. Eerder struikelde de wet bij de formele goedkeuring in de Raad van de EU, maar het Belgisch voorzitterschap kon het toch redden. De impact op bedrijven is “gigantisch” volgens het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). -
Livios
“Mollen verstoren, kan een averechts effect hebben”: zo bind je de strijd wél aan met de diertjes in je tuin
42 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDiederik Van Schepdael
Sofie Gysemans
vanaeken jokke
james vroman
james vroman