De Europese Commissie maakte vorig jaar bekend een onderzoek te starten naar mogelijk marktverstorende Chinese subsidies voor elektrische auto's, wat kan leiden tot strafheffingen.
Maar extra heffingen lossen de problemen voor de Europese en Duitse auto-industrie niet op, stelt Müller. Ze kunnen juist averechts werken, vreest ze. "De invoerrechten die de Europese Commissie voor ogen heeft, kunnen bij een handelsconflict snel een negatieve impact hebben", zegt Müller tegen de Duitse krant.
Zo vrezen Duitse autofabrikanten voor vergeldingsmaatregelen op de voor hen belangrijke Chinese markt. Voor Duitse luxemerken als Mercedes-Benz en BMW is China uitgegroeid tot de belangrijkste markt. Volgens VDA-president Müller dreigt een handelsoorlog tussen Europa en China ook de overgang naar elektrisch rijden te dwarsbomen.
De Europese Commissie stelt dat China de eigen fabrikanten van elektrische auto's zwaar subsidieert, waardoor zij goedkoper kunnen produceren. Daarmee dreigen ze Europese concurrenten van de markt te drukken met een oneerlijk voordeel. Voorlopig zijn veel elektrische auto's uit China in Nederland overigens nog relatief duur. Merken als MG en BYD bieden al wel modellen aan tegen een concurrerende prijs.
NUjij: Uitgelichte reacties