Constructeurs pakken uit met hun zelfrijdende wagen van de toekomst
AutonieuwsDe automobielsector heeft tijdens de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas uitgepakt met zijn technologisch kunnen. Heel wat autobouwers tonen er hun zelfrijdende auto van de toekomst. Voor ons is Frank Molnar ter plaatse.
Het Japanse Toyota onthulde de e-Palette, een concept van een elektrische minibus die zich aanpast aan de noden van de gebruiker. Het voertuig kan volledig autonoom rijden en dienst doen als onder andere bestelwagen, magazijn, kleedkamer en restaurant. Pizza Hut, Amazon en Uber hebben al hun interesse laten blijken voor het project dat gerealiseerd zou kunnen worden tegen 2020. Dan vinden de Olympische Spelen in Tokio plaats.
De Chinese start-up Byton zorgde in Las Vegas voor sensatie met de voorstelling van zijn elektrische conceptauto. Een autonomie van meer dan 500 kilometer, een oplaadtijd van 15 tot 30 minuten, gezichtsherkenning en artificiële intelligentie behoren tot de troeven. Het model wordt in China verwacht tegen volgend jaar en zou een jaar later zijn opwachting maken in de Verenigde Staten voor een prijs van 45.000 dollar.
Het Duitse Volkswagen toonde een verjongingskuur van zijn beroemde busje. Dat wordt binnenkort een elektrische, hypergeconnecteerde minibus met onder andere herkenning van gezichten en bewegingen in de auto en analyse van het verkeer om ongevallen te vermijden.
Nvidia, de Amerikaanse producent van grafische kaarten, liet weten dat de samenwerking met Uber Technologies versterkt zal worden. Er komt ook een alliantie met Volkswagen voor zelfrijdende wagens. Dat moet Nvidia toelaten om de aanwezigheid van zijn platform voor artificiële intelligentie te versterken op de markt van de zelfrijdende auto.
De Amerikaanse autobouwer Ford werkt dan weer met Qualcomm om zijn wagens direct te laten communiceren op de weg. Niet alleen met andere voertuigen overigens, maar ook met voetgangers en weginfrastructuur. De gegevens uit die 'conversaties' zullen ter beschikking gesteld worden van de autoriteiten. Die zullen daardoor sneller problemen kunnen aanpakken in de intelligente steden van de toekomst.
Het Japanse Nissan toonde op de beurs de werking van zijn technologie Brain-to-Vehicle (B2V). De bestuurder rijdt met een helm vol sensoren, die de hersenactiviteit meten en informatie doorgeven over het rijgedrag. Zo kan de auto remmen, versnellen of draaien nog voordat de persoon achter het stuur zich bewust wordt dat hij dat wil doen. Het zal nog steeds de bestuurder zijn die het stuur en gaspedaal bedient, maar de wagen anticipeert met 0,2 tot 0,5 seconden voorsprong op die handelingen.
Test op de weg zonder stuurwiel of pedalen
Het Amerikaanse autoconcern General Motors (GM) wil volgend jaar tests op de openbare weg in San Francisco uitvoeren met zelfrijdende wagens zonder stuurwiel of pedalen. Die aankondiging is het eerste teken van een grote autobouwer dat ingenieurs voldoende vertrouwen hebben in de technologie van de zelfrijdende wagen om die de volledige controle te geven.
De auto's zullen opgenomen worden in de GM-vloot van deelauto's in San Francisco. Het zal mogelijk de eerste wagen zijn zonder de benodigdheden om een mens de controle te laten overnemen.
Vooraf bepaalde route
De zelfrijdende wagens in kwestie zullen over een vooraf bepaalde route rijden. GM heeft een federale toelating aangevraagd in de VS om de testwagens te mogen laten rijden zonder bestuurder.
De auto's in kwestie voldoen aan 'Level 4' voor autonoom rijden. Dat betekent dat ze zonder menselijke interventie kunnen rijden, maar enkel in bepaalde geografische gebieden. "De bestuurder uit de auto halen zal een echte test vormen voor de technologie", klinkt het bij de autobouwers.
De zelfrijdende testwagens van GM waren in Californië vorig jaar betrokken bij 22 ongevallen. Het bedrijf benadrukte dat in geen van die gevallen een testwagen in de fout ging.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
-
PREMIUM
18 euro per maand voor zetelverwarming: betalen we straks abonnementskosten voor de opties in onze wagen?
-
217
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
Middenvakrijders: een van de grootste ergernissen in het verkeer. Jaarlijks krijgen gemiddeld 2.000 bestuurders die op het middenvak van de autosnelweg blijven rijden een boete in de brievenbus. En die kan oplopen van 116 euro tot 160 euro. Maar is dat voldoende? Of moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
Waarom morgen de gevaarlijkste dag van het jaar is op de weg in België en Duitsland
In Duitsland en België is Hemelvaartsdag de gevaarlijkste dag in het verkeer, zo bleek eerder uit ongevallenanalyses. Waarom deze specifieke dag? -
Waarom er steeds minder dode vliegen op je voorruit zitten
-
PREMIUM
Jaarlijks tot 600 schadeclaims door putten in de weg: wanneer moet je alsnog zelf opdraaien voor de kosten?
-
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
Spaargids.be
Zo spaar je jaarlijks ruim 1.000 euro uit dankzij één aanpassing in je werkroutine
Telkens dezelfde broodjeszaak of saladebar dichtbij je werk opzoeken is handig, maar het kost wel wat. Hoeveel geld kun jij besparen door je eigen boterhammen mee te nemen? En hoe spaar of investeer je die extra centen slim? Spaargids.be gaat het na. -
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
14 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerjean-pierre rejek
Patje Nobody
Peter Schreyer
dirk claeys
Sven Kerstens