Verzekeraars betalen te laat uit: meer dan 14 klachten per dag over polissen
De Belgen ergeren zich blauw aan het getalm van verzekeraars bij het afhandelen van hun dossiers. Bijna een kwart van de 5.300 klachten die de bevoegde ombudsman vorig jaar ontving, handelde over te late uitbetalingen.
In tijden van digitalisering eist de consument dat het vooruitgaat. Maar bij een schadegeval kan hij vaak naar een snelle reactie fluiten, zo ervaart de ombudsman van de verzekeringen. Van de meer dan 5.300 klachten en vragen die vorig jaar gericht waren tegen verzekeringsondernemingen - goed voor 14,5 per dag - gingen er meer dan 1.300 over de lange afhandelingstermijn. "De Belg aanvaardt steeds minder dat hij moet wachten terwijl hij niet meer over zijn wagen beschikt of het zonder bruikbare verwarming moet stellen", klinkt het. Want vaak heeft de polishouder niet genoeg middelen om de eerste herstellingen uit eigen zak te betalen. Toch schuift de ombudsdienst niet alle schuld in de schoenen van de verzekeraars. "Soms is de vertraging ook te wijten aan de experts."
Callcenter
Bovendien frustreert het de klagers dat ze voor hun klachten naar een callcenter worden afgeleid. Dat wordt als onpersoonlijk ervaren en ook bij deze stap zijn de lange wachttijden een doorn in het oog. Daarbij komt nog dat hun vragen niet altijd opgelost worden of dat de dossierbeheerder niet bereikt kan worden.
De ombudsman dringt aan op een korte afhandelingstermijn, maar stipt ook aan dat er al beterschap is. Vorig jaar duurde het gemiddeld 59 werkdagen voor een dossier was afgehandeld, tegenover 62 werkdagen in 2016.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
8,4% van nieuwe wagens is hybride
-
PREMIUM
Foto op achtergelaten gsm breekt inbreker zuur op
Een twintiger is veroordeeld tot twee jaar cel voor verschillende inbraken en diefstallen. Hij verloor bij één van die pogingen zijn gsm, wat hem uiteindelijk de das om zou doen. In de nacht van 7 op 8 maart wilde de man een woning in Zaventem binnendringen. Hij slaagde erin een rolluik te forceren en het raam in te slaan. Maar door het lawaai dat hij gemaakt had, wekte hij de bewoner. Tijdens z'n vlucht viel zijn gsm uit zijn zak. De gealarmeerde politie vond een foto van de dader op de gsm en stuurde deze meteen door naar alle patrouilles. Met succes, want even later kruiste één van die patrouilles een verdachte man die wel erg leek op de man op de foto. Die probeerde nog te vluchten, maar dat kon niet baten. In zijn rugzak troffen de agenten gsm's, juwelen en laptops aan. Deze konden gelinkt worden aan twee andere inbraken en enkele diefstallen in de Brusselse metro. (WHW) -
PREMIUM
Spits nummer één
Geen loze slogan. Anderlecht voert constructieve gesprekken met Antoine Colassin (19) over een contractverlenging. Hij moet een vaste waarde worden. -
-
Independer
Waarom het maken van een correcte inboedelbeschrijving cruciaal is voor de bescherming van je spullen
-
PREMIUM
Fans azen op een stukje Hema
De overnamestrijd voor de Nederlandse noodlijdende warenhuisketen Hema lijkt op een david-en-goliathverhaal. Retailers met diepe zakken staan tegenover particuliere fans die er een coöperatieve van willen maken. -
PREMIUM
Als Lukaku op het EK maar geen rugpijn heeft...
De broze rug van Romelu Lukaku kan niet alles dragen - gisteren zat hij bij Inter in de tribune met overlast aan rug en dij. Toch heeft bondscoach Roberto Martínez een jaar voor het EK weinig andere keuzes. SOS (back-up)spits. Een noodoproep die steeds harder weerklinkt. Opvolging is er amper. -
PREMIUM
'Robin Hoods tegen pedofilie' riskeren zware straffen
-
PREMIUM
"Op het matje na kritiek op het koningshuis"
-
PREMIUM
België geeft Google boete van 600.000 euro
De Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) heeft Google Belgium een boete van 600.000 euro opgelegd, omdat de zoekmachine het recht van een burger om vergeten te worden niet naleefde. Het is volgens de GBA de hoogste boete die ze tot nu toe heeft opgelegd. Google weigerde het verzoek van 'iemand die door zijn functie een rol speelt in het openbare leven in België' om de aan zijn naam gekoppelde zoekresultaten te verwijderen uit de zoekmachine. Het ging om verwijzingen naar mogelijke banden met een politieke partij en om verwijzingen naar een klacht over pesten die lang geleden ongegrond werd verklaard. -
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
PREMIUM
Gene Thomas heeft weinig te vrezen na uit de hand lopen optreden