Vlucht Brussels Airlines vertraagd vanwege ’vreemde oliegeur’
Er is deze ochtend een incident gerapporteerd met mogelijk vervuilde lucht op een vliegtuig van Brussels Airlines. Op het toestel met bestemming New York is door de piloot een vreemde oliegeur vastgesteld. De vlucht is met twee uur vertraagd voor inspectie.
De vlucht SN501 naar New York zou normaal gezien moeten vertrokken zijn om 10u35, maar bij het landen van de Airbus A330 in Zaventem merkte de piloot een vreemde oliegeur op. Dat bevestigt Brussels Airlines. “De captain maakte melding van een vreemde oliegeur, hoewel zijn co-piloot niks merkte.” De voorbije dagen getuigde ex-personeel van Brussels Airlines dat er ‘fume events’ plaatsvinden. Dat is wanneer giftige oliedampen in de cabine vrijkomen via de airco door een probleem met de motoren. Brussels Airlines nam het zekere voor het onzekere en duwde de vlucht meteen twee uur vooruit. “Ons onderhoudspersoneel heeft een inspectie gedaan en stelde uiteindelijk niks vast.” Het vliegtuig werd opnieuw vrijgegeven en staat klaar voor vertrek. “We spreken niet van een ‘fume event’”, zegt woordvoerder Geert Sciot.
Interne mail naar bezorgd personeel
Opvallend: uitgerekend vandaag stuurde Brussels Airlines een interne communicatie naar haar personeel waarin het extra uitleg geeft over ‘fume events’ en het ‘Aerotoxisch Syndroom’. Daarin onderstreept de vliegtuigmaatschappij dat er geen sluitend wetenschappelijk bewijs bestaat dat bepaalde symptomen zoals hoofdpijn, misselijkheid en geheugenverlies gelinkt kunnen worden aan giftige dampen in het vliegtuig. Brussels Airlines verwijst daarvoor onder meer naar een studie van het Europese Agentschap voor de veiligheid van luchtvaart. Het bedrijf geeft wel toe dat er momenteel enkele personeelsleden zijn die zeggen dat ze slachtoffer geworden zijn van die giftige dampen en daardoor aan het syndroom lijden. Maar de medewerkers zouden voorlopig geen sluitend medisch bewijs hebben om hun claim te staven. Brussels Airlines benadrukt verder dat het meewerkt aan alle mogelijke onderzoeken en dat het de zorgen van het personeel ernstig neemt.
De daadkracht die de maatschappij aan de dag legt met de vlucht naar New York vandaag bevestigt alvast dat Brussels Airlines de zorgen van het personeel ernstig neemt. De voorbije dagen trok vakbond ACV daarvoor al aan de alarmbel en in ‘Het Laatste Nieuws’ getuigden verschillende ex-personeelsleden van Brussels Airlines dat zij gelijkaardige ‘fume events’ hebben meegemaakt de voorbije jaren. Ze werden ziek aan boord en schrijven de symptomen toe aan het vrijkomen van giftige oliedampen. De voorbije jaren zijn dit soort getuigenissen van vliegpersoneel wereldwijd al regelmatig opgedoken. Bepaalde wetenschappers spreken van een ‘Aerotoxisch Syndroom’ en staven de getuigenissen met bewijzen. Tot op heden kon geen enkel onderzoek van een officiële instantie echter al een oorzakelijk verband leggen tussen de ziektes van vliegend personeel en verontreinigde lucht aan boord.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM29
Eindelijk droog en zonnig lenteweer in het verschiet? Dit zien David Dehenauw en Sabine Hagedoren in de weerkaarten
-
Prachtige halo gespot: maar betekent die kring rond de zon ook regen in de ton?
Vanmiddag werd er op vele plaatsen een prachtige kring rond de zon gespot, een zogenaamde halo. Maar hoe ontstaat dit weerfenomeen precies? En klopt de weerspreuk ‘een kring rond de zon is regen in de ton’? -
PREMIUM5
Zo houdt de fruitboer de vrieskou uit zijn boomgaard: “Als het te koud wordt, gaat mijn wekker automatisch af en kruip ik op mijn tractor”
Als de temperatuur tussen zijn perenbomen bijna onder nul zit, gaat de wekker automatisch af in de slaapkamer van fruitboer Jos Derwael (65). Hij rijdt dan in het holst van de nacht met een tractor met gasbrander door zijn boomgaard. Toch kan een beetje kou de oogst niet meer doen mislukken. Extra warmte maakt de peren ook niet lekkerder. Waarom doet Jos dan al die moeite? -
-
Mogelijk arseenvervuiling bij Waalse metaalshredders: door lage deelname aan studie zijn conclusies onzeker
-
Jobat
Hoe wordt jouw loon beïnvloed door je jaren ervaring?
Werkervaring en loon stijgen doorgaans hand in hand. Zo blijkt ook uit de cijfers van het recentste Salariskompas van Jobat.be. Tijdens welke werkjaren stijgt je loon het sterkst? Welke rol spelen je diploma en geslacht? En wat is de impact van de sector en regio waar je aan de slag bent? -
Spaargids.be
Dit is wat je jaarlijks uitspaart door elke dag boterhammen mee te nemen naar je werk
Telkens dezelfde broodjeszaak dichtbij je werk opzoeken is handig, maar het kost wel wat. Hoeveel geld kun jij besparen door je eigen boterhammen mee te nemen? En hoe spaar of investeer je die extra centen slim? Spaargids.be gaat het na. -
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
-
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
-
PREMIUM
Meisje (9) loopt “horrorwonde” op in zwembad van Ieper: “De verpleger zag dat het bot zichtbaar was”
Tijdens zwemlessen in het zwembad van Ieper liep Annabelle (9) uit Geluveld maandag een diepe snijwonde op aan haar onderbeen. Nadat een stuk was afgebroken van een boordsteen bleef enkel een vlijmscherp uitsteeksel over waaraan het meisje zich verwondde. “Een horrorwonde”, zucht mama Lieselot Degrande (40). Schepen Patrick Benoot (Open Ieper) kent het probleem met de boordstenen, maar spreekt van een ongelukkige samenloop van omstandigheden.Geluveld, Ieper -
De Block onderzoekt: zijn gifdampen op vliegtuig beroepsziekte?
Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) wil een onderzoek naar de invloed van giftige dampen in vliegtuigen op de gezondheid van het personeel. Het Federaal Agentschap voor Beroepsrisico's moet bepalen of er sprake kan zijn van een beroepsziekte. -
Luchtvaart
Na getuigenis ex-stewardess: "Dagelijks mensen ziek door giftige stoffen in vliegtuig"
4 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerBert Hoover
Jan Dekoninck
Ronald Van De Voorde
Peter Verschelden