Vakbonden en werkgevers willen sleutelen aan wet-Renault: "Tijdgeest is veranderd"
Zowel de vakbonden als de werkgevers zijn vragende partij om wijzigingen door te voeren aan de wet-Renault, die 20 jaar bestaat. De sociale partners leggen wel verschillende accenten. De bonden willen dat meer werknemers betrokken worden, bijvoorbeeld bij onderaannemers. De werkgevers willen dat de wet "uitgaat van hertewerkstelling in plaats van zo veel mogelijk cash".
De wet-Renault kwam in 1998 tot stand na massale ontslagen bij de fabriek van Renault Vilvoorde. De wet verplicht bedrijven om bij grote herstructureringen die gepaard gaan met een collectief ontslag, samen te zitten met de vakbonden. De personeelsvertegenwoordigers moeten in het proces de kans krijgen om vragen te stellen en eventueel tegenvoorstellen te doen.
Tijdelijk contract
De wet dateert van 1998 en paste in de tijdgeest van toen. Vandaag is de situatie totaal anders
De socialistische vakbond vindt dat het tijd is voor een bijsturing van de wet. "Nog te veel werknemers worden aan hun lot overgelaten", stelt ABVV, verwijzend naar onder meer werknemers met een tijdelijk contract. Ook bij onderaannemers van het herstructurerende bedrijf valt personeel uit de boot. "Wij vragen ons af of het echt normaal is dat werknemers bij onderaannemers die vaak heel sterk afhankelijk zijn van de opdrachtgever, bij een herstructurering niet geïnformeerd worden, niet betrokken worden in het overleg en dat de opdrachtgevende onderneming haar sociale verantwoordelijkheid niet opneemt." ABVV wil dat ook die werknemers onder een sociaal plan vallen.
Ook werkgeversfederatie VBO vindt dat na 20 jaar "de gepaste conclusies getrokken moeten worden". "De wet dateert van 1998 en paste in de tijdgeest van toen. Vandaag is de situatie totaal anders", zegt Bart Buysse, directeur generaal bij het VBO. "Een modernisering is dus op zijn plaats, maar uitgaande van hertewerkstelling in plaats van zo veel mogelijk cash. Deze zou best in gemeenschappelijk akkoord binnen de NAR gestalte krijgen."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
-
Recordprijzen voor koffie en cacao
De prijzen van robusta-koffie en cacao hebben vrijdag nieuwe recordhoogtes bereikt. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
-
PREMIUMPolitiek65
Vlaanderen wil eigen staatsbon: “Nuttig om 2,5 miljard euro schulden te financieren”
-
PREMIUM465
Zo klein is verschil tussen werken en niet-werken: alleenstaande ouder die leefloon inruilt voor job houdt amper 28,5 euro per maand extra over
Amper 28,5 euro per maand. Zoveel verdien je als alleenstaande ouder extra wanneer je je leefloon inruilt voor een fulltime job. Een veel te klein verschil, vindt N-VA, dat de berekening heeft gemaakt. Ook promotie maken loont te weinig, blijkt uit dezelfde analyse. Van een bruto opslag van 1.000 euro blijft voor een alleenstaande met kind een goeie 100 euro netto over. De partij stelt drie ingrepen voor om op korte termijn het verschil tussen werken en niet-werken te vergroten. -
G4S wil bewakingsagenten naar Brussels Airport lokken met premie
Het beveiligingsbedrijf G4S is op zoek naar 75 extra bewakingsagenten die op de luchthaven Brussels Airport aan de slag gaan. Om extra kandidaten aan te trekken, belooft het een brutopremie van 1.000 euro, zo heeft het bedrijf woensdag aangekondigd. -
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
-
Oppositie hard na drama bij Carrefour: "Sinds Caterpillar deed regering niets"
-
PREMIUM335
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
Een perfecte storm woedt vandaag in de autowereld. De verkoop daalt en hoewel er steeds meer en goedkopere stekkerwagens op de markt komen, wakkert dat de interesse van de automobilist om elektrisch te rijden niet aan, integendeel. Hoe komt dat? En heeft dat gevolgen voor de prijs? -
Zakenman Guido Dumarey over nieuw bod op Van Hool: “Ik wil zeker een derde meer jobs op lange termijn overhouden”
De West-Vlaamse ondernemer Guide Dumarey heeft gisterochtend rond 8 uur samen met ABC, de Amerikaanse verdeler van Van Hool, een nieuw overnamebod uitgebracht op de Lierse busbouwer Van Hool. Hij gaat er prat op dat hij meer jobs zou behouden dan kandidaat-overnemer VDL-Schmitz Cargobull. “Zeker een derde meer jobs op lange termijn”, aldus Dumarey op Radio 1. -
Mijnenergie
Is de stroom van jouw zonnepanelen deze lente en zomer weer wat meer waard?
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJan Verstrepen
Pasta Ravioli
james vroman
adam naaktgeboren
danny van camp