© BFM

Na de siliconen, de diesel: brandweer neemt speciale container in gebruik om hinder bij opruimen te beperken

De Antwerpse brandweer neemt volgende week een gloednieuwe milieucontainer in gebruik die specifiek ontwikkeld is om zo snel mogelijk de baan weer vrij te maken in geval van ladingverlies, zoals vanochtend op de Antwerpse ring. Daar liepen honderden liters brandstof op de baan en de brandweer had uren nodig om het goedje op te kuisen. Het verleden bewijst dat zo’n milieucontainer geen overbodige luxe is. Vóór de diesel waren er al de siliconen, de witte ‘verf’ en het slachtafval.

dvd

Aan de interventie van vrijdagochtend nam een dertigtal brandweermannen en -vrouwen van de zones Antwerpen, Rand en Rivierenland deel. Ook de civiele bescherming verleende bijstand. “In eerste instantie hebben we absorberende korrels over de brandstof gestrooid”, zegt woordvoerder Kristof Geens van Brandweer Zone Antwerpen. “Daarna zijn we er met tankwagens over gereden die de diesel met water en detergent weg spoten. We hebben ook de tanks van de vrachtwagen leeggepompt, zodat er niet nog meer diesel op de baan zou vloeien.”

De interventie duurde uiteindelijk een drietal uur, met lange files tot gevolg. Omdat de takeldiensten op een gegeven moment overbevraagd waren, onder meer voor de signalisatie op de op- en afritten, riep de Antwerpse politie via Twitter op om geduld uit te oefenen. “Via de Blauwe Lijn kwamen immers verschillende oproepen binnen van mensen die een takelwagen wensten omdat iemand een tijdelijk parkeerverbod had genegeerd”, zegt woordvoerder Willem Migom.

Uitgerekend volgende week stelt Brandweer Zone Antwerpen een gloednieuwe milieucontainer voor, speciaal ontwikkeld om de baan snel(ler) vrij te kunnen maken in geval van ladingverlies. In zo’n milieucontainer zit alle materiaal dat nodig is om incidenten, zoals een brandstoflek, zo snel mogelijk op te lossen. “Het is immers onze taak om de hinder voor de mobiliteit in en rond Antwerpen zo veel mogelijk te beperken", zegt Kristof Geens.

Het verleden bewijst waarom zo’n milieucontainer geen overbodige luxe is. De Antwerpse ring stond al meermaals muurvast ten gevolge van allerlei producten die op het wegdek terechtkwamen.

In november vorig jaar beten de hulpdiensten hun tanden nog stuk op industriële siliconen die uit een vrachtwagen waren gelekt op de ring tussen Berchem en Antwerpen-Oost. Die drongen diep in het wegdek, waardoor er uiteindelijk niets anders opzat dan de bovenste laag af te frezen. De werken duurden twee volle dagen, er werd ’s nachts doorgewerkt, en de hashtag #siliconenfile was geboren.

© Jan Van der Perre

In oktober 2017, een maand eerder dus, was het ook al van dat geweest. Toen was een vrachtwagen door een bruusk remmanoeuvre zijn lading verloren: een kalkhoudend product om papier wit te maken. Honderden liters vloeiden op de rijbaan en kleurden het wegdek helemaal wit. De ring richting Gent werd helemaal afgesloten in Deurne. Het duurde drie uur vooraleer één rijstrook kon worden vrijgegeven. Sommige mensen stonden nog eens dubbel zo lang in de file.

© BFM

Maar waarschijnlijk de lastigste interventie in deze categorie moest de brandweer uitvoeren in september 2016, toen een vrachtwagen - óók door een bruuske remmanoeuvre - een lading slachtafval verloor net voor de Kenneytunnel richting Gent. Bij zomertemperaturen van meer dan dertig graden moest de brandweer in speciale beschermende pakken de plakkende, stinkende smurrie van de baan schrapen. Dat duurde een volledige namiddag, met - zoals steeds - enorme files tot gevolg.

© BFM