Luister naar

Bezitter elektrische auto vaakst bekeurd voor snelheidsovertreding

Nieuws
Teslabezitters mogen zich graag laten voorstaan op de klimaatvriendelijkheid van hun auto, maar als het gaat om rijgedrag scoren zij minder punten; niet Audi’s, BMW’s en Porsches krijgen de meeste snelheidsbekeuringen, maar bestuurders van de kostbare elektrische auto.
Bard van de Weijer redactie vk
zaterdag 15 december 2018 om 03:00
Bezitter elektrische auto vaakst bekeurd voor snelheidsovertreding
Bezitter elektrische auto vaakst bekeurd voor snelheidsovertreding

Leeuwarden

Gemiddeld driekwart van de Tesla-eigenaren ontving vorig jaar een acceptgiro van het Centraal Justitieel Incassobureau – aanzienlijk meer dan BMW- en Audi-rijders, die toch een beetje de naam hebben. Van hen kreeg iets minder dan de helft een bekeuring. En nu het toch over het ­clichébeeld gaat: slechts een derde van de Porsche-bezitters kreeg vorig jaar een prent, precies het gemiddelde. Al rijden deze Duitse sportwagens, als ze worden gesnapt, vaak wel een stuk sneller dan de rest.

kilometervreters.

Opmerkelijk is dat ‘groene’ auto’s de snelheidslimiet vaak aan hun laars lappen. Elektrische personenauto’s worden even vaak beboet als diesels, die bekendstaan als kilometervreters en daardoor eerder tegen een bon aanlopen.

Veruit het bontst maken plug-in hybrides zoals de Mitsubishi Outlander het. 63 procent werd vorig jaar bekeurd, tegen 46 procent van de dieselrijders. De cijfers zijn afkomstig van het CBS, dat een inventarisatie maakte.

Doordat een op de drie dodelijke ongevallen een relatie heeft met te hard rijden, wilde het CBS weten welke categorie automobilisten vaak in de fout gaat. Dit gebeurde door boetegegevens van het CJIB te vergelijken met gegevens van de RDW over autotype en aantal kilometers dat jaarlijks wordt afgelegd.

Met dus een verrassende uitkomst. ‘Groen rijdt links’, constateerde een journalist van Autoweek enkele jaren geleden al.

Dat blijkt te kloppen. Waarom dit zo is, kan het CBS echter niet zeggen. ‘We hebben alleen de getallen verzameld’, aldus een woordvoerder. ‘Maar misschien ga je in een elektrische auto ongemerkt sneller, omdat je geen motorgeluid hoort.’

Uit de analyse blijkt dat het vooral de zakelijke rijder is, die in de fout gaat. Sterker: als die ook een privéauto heeft, wordt hij aanmerkelijk voorzichtiger zodra hij achter het stuur van zijn eigen wagen kruipt. Verder lijkt de bedaagde Volvo-rijder, type veearts met hoekige stationcar, niet meer te bestaan. Dit merk bezet de derde plaats op de ranglijst van ­boeteverzamelaars.

Gemiddeld kreeg een op de drie autobezitters vorig jaar een bon. De helft betreft relatief kleine snelheidsoverschrijdingen van vijf tot tien kilometer per uur. Jongeren krijgen meer bekeuringen dan ouderen.

Beleidsmakers zullen, als ze het aantal snelheidsovertredingen en ongevallen willen terugdringen, dus vooral naar ‘groene’ en zakelijke bestuurders moeten kijken. Al is er voor deze laatste categorie veelrijders wel een opsteker: per gereden kilometer ontvangen zij de minste bekeuringen.

minder flitsend

Auto’s met een wat minder flitsend imago, zoals Daewoo’s, Suzuki’s en Daihatsu’s – twee van deze merken worden in Nederland niet meer verkocht – worden het minst beboet. Auto’s van dit type worden dikwijls gereden door particulieren met een wat hogere leeftijd; precies de categorie die zich beter aan de limiet houdt. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Het schip waarmee Wim de Vries richting Engeland gaat.

In de haven van Harwich is het zichtbaar wennen aan de grenscontroles. De truckers wachten geduldig

Ruim vier jaar na de Brexit heeft het Verenigd Koninkrijk afgelopen week de langverwachte grenscontroles op goederen weer ingevoerd. Dat raakt truckers die Nederlandse planten vervoeren.

Rits de Boer, inspecteur-generaal van de Arbeidsinspectie: ‘Bij arbeidsmigratie zijn er allerlei kosten die niet worden ingeprijsd.’

Hoofd Arbeidsinspectie: 'Meer arbeidsmigranten kunnen we niet aan'

Rits de Boer ziet in de praktijk welke invloed de grote groep arbeidsmigranten heeft op de leefomgeving en de migranten zelf. Hij is stellig: ‘Nog meer arbeidsmigratie leidt tot nog meer miserabele woon- en werkomstandigheden.’

Dankzij een lening kan de keten de komende jaren haar plannen bekostigen en hoeft Blokker niet te worden verkocht.

Geldverstrekker sluit deal met Blokker, verkoop van de baan

Blokker heeft een akkoord bereikt over een belangrijke herfinanciering, waardoor de toekomst van de winkelketen is veiliggesteld. Dankzij de lening kan de keten de komende jaren haar plannen bekostigen en hoeft Blokker niet te worden verkocht.

Dankzij een lening kan de keten de komende jaren haar plannen bekostigen en hoeft Blokker niet te worden verkocht.

Gordon Brothers, redder van worstelende keten Blokker, heeft een 'geweldige track record'

Een Amerikaanse investeringsmaatschappij die in het verleden onder meer het Britse modeconcern Laura Ashley redde, schiet nu Blokker te hulp. Met een lening van Gordon Brothers is een verkoop van de Nederlandse winkelketen voorlopig afgewend.

Kees en Dries Vahl.

Dankzij aardwarmte zijn de komkommers van de gebroeders Vahl extra groen

De komkommers en paprika’s van Tuinderij gebroeders Vahl worden verwarmd met ‘gratis’ energie uit een diepe aardlaag. Heel rendabel is dat nog niet, maar het tij lijkt nu te keren.

ING verwacht dat de huizenprijzen dit voorjaar snel stijgen.

ING: huizenprijs gaat snel record van 2022 breken

De gemiddelde huizenprijs in Nederland stijgt komende maanden tot boven het record van juli 2022, verwacht ING.