The Weeknd neemt afscheid van artiestennaam met 22(!) nummers op donker album: wat brengt de toekomst?
De Canadese popster The Weeknd heeft zijn laatste album uitgebracht onder die artiestennaam. 'Hurry up tomorrow' is het slot van een muzikale trilogie. In 22 nummers neemt The Weeknd uitgebreid afscheid van een fase in zijn carrière. Zijn voornemen: zichzelf artistiek opnieuw uitvinden, na de release van de film die bij dit album hoort in mei.
The Weeknd heeft de release van 'Hurry up tomorrow' 1 week uitgesteld, door de bosbranden in Los Angeles. In plaats van een releaseshow te spelen heeft hij 1 miljoen dollar gedoneerd aan hulporganisaties.
Zijn 6e album is het 3e en laatste deel van een muzikale trilogie die The Weeknd in 2020 is gestart met 'After hours'. Single 'Blinding lights' daaruit is zijn grootste hit tot nu toe, met 4,6 miljard streams op Spotify. Plaat 2 'Dawn FM' volgt 2 jaar later in 2022, nu zijn we opnieuw 2 jaar verder voor deel 3.
Afgaande op de albumtitels is het na het vallen van de avond en het aanbreken van het ochtendgloren tijd om naar de toekomst te kijken. Artiestennaam The Weeknd verdwijnt: of hij onder zijn volledige naam Abel Tesfaye verdergaat of opnieuw voor een alter ego kiest, is onduidelijk.
Teksten over nieuw begin na negatieve podiumervaring
Wat meteen opvalt aan 'Hurry up tomorrow': de 'parental advisory'-sticker op de hoes, die expliciet taalgebruik aangeeft (waaronder het beruchte f-woord in het 3e nummer). Ook atypisch is de lange tracklist. 22 nummers, goed voor bijna 1,5 uur muziek met meerdere liedjes rond de 5 minuten. The Weeknd neemt zijn tijd.
Enkele grote namen hebben meegewerkt aan het album: Lana Del Rey, Travis Scott, Future en Florence + the Machine. De Italiaanse componist/producer Giorgio Moroder heeft zijn stempel gedrukt op de synthesiser-geluiden. "Zijn DNA zit in al mijn muziek", vertelde The Weeknd al voor de release aan magazine Variety.
Ik wou alles herdenken vanuit mijn mental breakdown
Dit album is ontstaan na een negatieve ervaring: voor het eerst heeft de stem van de R&B-zanger hem live in de steek gelaten tijdens een concert in Inglewood, in de Amerikaanse staat Californië. Oorzaak: oververmoeidheid en stress.
"Ik had al ziek opgetreden of na een begrafenis van een familielid en ik had er altijd gestaan, tot dan", vertelde hij in aanloop naar de release aan het magazine Variety. The Weeknd werkt zijn wereldtournee af, maar het voorval blijft hangen. "Ik wou alles herdenken, vanuit die mental breakdown."
Resultaat: 'Hurry up tomorrow' is een sterk en persoonlijk album geworden. Nooit vrolijk en soms wat langdradig ook. Het titelnummer is een gevoelige biecht geworden, als slotnummer van het album. "Ik hoop dat ik zal vinden wat ik zoek", zingt hij onder meer.
Dansbare nummers, met knipoog naar Michael Jackson
Op andere nummers horen we The Weeknd zoals we hem sinds 'Blinding lights' kennen: in melancholische maar zeer dansbare R&B-nummers, met prominente synthesisers.
De sfeer varieert van onheilspellend naar nostalgisch, maar uitgelaten wordt het in tegenstelling tot zijn 2 voorgangers nooit. Zo gaat 'Reflections laughing' over de grote druk waarmee artiesten moeten omgaan. In 'Drive' zingt hij letterlijk "roem is een ziekte".
The Weeknd speelt graag met stemvervormers, die hem onheilspellend laag doen klinken. Hij experimenteert ook met een vrouwelijk koor ('I can't wait to get there') en een vleugje gospel ('Give me mercy').
Sommige nummers lopen in elkaar over, wat het album het gevoel van een soundtrack geeft. The Weeknd heeft zijn nieuwe muziek gemaakt alsof het een film is. Niet toevallig, want bij 'Hurry up tomorrow' komt midden mei een gelijknamige thriller uit. Daarin zal The Weeknd meespelen naast Jenna Ortega (de ster uit 'Wednesday') en Barry Keoghan, bekend sinds 'Saltburn'.
Ook atypisch: 2 stukjes die maar enkele seconden duren. In 'I can't fucking sing' schreeuwt The Weeknd letterlijk uit dat hij (even) niet kon zingen. 'Until we're skin & bones' is een instrumentale uitloper van single 'São Paulo', een duet met de Braziliaanse Anitta. Het is een duister en dreunend dancenummer met de typische jaren 80-synthesizers waar The Weeknd al vaker mee heeft gescoord.
Bekijk de clip van 'São Paulo':
Bijzonder sterk is openingsnummer 'Wake me up', dat The Weeknd samen heeft gemaakt met het Franse elektroduo Justice. Het nummer begint sober met een hartslag en ontwikkelt zich op een aanstekelijke beat tot een hit in wording. "Het enige wat ik heb, is mijn erfenis", zingt The Weeknd als openingszin.
De beat van het nummer leunt - net als zijn stem - aan tegen zijn muzikale voorbeeld Michael Jackson, en specifiek zijn 'Wanna be startin' something'. De dreigende ondertoon bij het begin van 'Cry for me' doet denken aan Jacksons 'Dirty Diana', een nummer dat The Weeknd tijdens zijn laatste tournee heeft gecoverd.
'Cry for me' is een van de onvervalste break-upsongs op het album. "Ik hoop dat jij om mij huilt zoals ik om jou", klinkt het. 'Open hearts' gaat over hoe moeilijk het is om je weer open te stellen na een liefdesbreuk. Na relaties met Bella Hadid en Selena Gomez zou The Weeknd sinds enkele jaren een (onbevestigde) knipperlichtrelatie hebben met dj Simi Khadra.
Film op komst ondanks geflopte serie
De eerste internationale recensies op het album zijn positief. De Britse krant The Independent geeft 5 sterren en noemt het "een spectaculair slot" van zijn albumtrilogie. The Telegraph geeft 4,5 sterren en hoort het grote talent van The Weeknd doorschemeren in "een van de meest depressieve popplaten ooit."
Na zijn succes van de afgelopen jaren kan The Weeknd de positieve commentaren en hits toch goed gebruiken. Zijn laatste nummer 1-hit in ons land dateert van 'Save your tears' in de coronaperiode.
Voor zijn veelbekeken Half Time Show op de Super Bowl in 2021 kreeg hij veel lof, net als zijn tournee na 'Dawn FM' waarmee hij in de zomer van 2023 2 keer in het Koning Boudewijnstadion stond. Maar wat aan The Weeknd blijft plakken, is zijn geflopte acteerdebuut in de televisiereeks 'The idol' (bij ons te zien via Streamz, red.).
Ondanks een gehypete première op het filmfestival van Cannes werd de reeks vroegtijdig en roemloos afgevoerd. Recensenten waren vernietigend voor het matige acteertalent van The Weeknd en de onnodige provocerende scènes. Opmerkelijk dus dat er bij dit album een film is gemaakt, waarin The Weeknd opnieuw acteert.
Ik denk niet dat ik ooit stop met muziek, maar ik heb het gevoel dat ik The Weeknd onder de knie heb en dat niemand dat beter zal doen dan ik
Hoe hij zijn carrière daarna wil aanpakken, weet niemand. Met 25 nummers boven de 1 miljard streams is het niet de bedoeling om op zijn 34e al op muzikaal pensioen te gaan, bevestigt The Weeknd in Variety.
"Ik denk niet dat ik ooit kan stoppen met muziek. Maar bij mijn personage horen verwachtingen. Het goede moment om ermee te stoppen, is misschien wel op de piek van je succes? Wat The Weeknd ook is: ik heb het gevoel dat ik het onder de knie heb en dat niemand dat beter zal doen dan ik. Ik weet nog niet wat er volgt."
Gaat The Weeknd verder onder zijn voornaam 'Abel', zoals op zijn sociale media staat? Het kan, al bestaat er in Nederland een gelijknamige band die in 2000 ook in ons land een gigantische hit scoorde met 'Onderweg'. De vraag is maar of dat de toekomstplannen van een van de populairste artiesten van de 21e eeuw in de weg zal staan.