Direct naar artikelinhoud

Vervuilende buitenlandse vrachtwagens omzeilen milieuzones, transportorganisatie wil beter toezicht

Vervuilende vrachtwagens uit het buitenland kunnen in milieuzones gewoon doorrijden, omdat de camera’s enkel Nederlandse kentekens kunnen controleren. Dat komt omdat er geen Europese afspraken zijn gemaakt over het uitwisselen van kentekengegevens voor milieuovertredingen.

en
Een digitaal milieuzonebord op de Erasmusbrug in Rotterdam.Beeld anp

‘Tien procent van de vrachtauto’s die op de Maasvlakte komt is buitenlands. In binnensteden met milieuzones gaat het om slechts één procent’, zegt een woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland (TNL). Hij noemt het ‘oneerlijk’ dat Nederlandse truckers hebben geïnvesteerd in milieuvriendelijkere vrachtwagens om toegang te krijgen tot de Maasvlakte, terwijl hun concurrenten uit Oost-Europa gewoon door kunnen rijden in vervuilende trucks.

‘Een van onze leden vertelde dat hij zijn oude vrachtauto wat eerder heeft afgeschreven en een nieuwe, schonere heeft gekocht. Hij zag zijn oude vrachtwagen vervolgens op de Maasvlakte rijden met een buitenlandse chauffeur erin. Dat is frustrerend.’ Volgens het AD, dat vandaag met de klacht van TLN kwam, gaat het vooral om vrachtwagens uit Oost-Europa, maar de woordvoerder van TLN kan dit niet bevestigen. ‘Over het algemeen kun je wel stellen dat vrachtwagens uit de armere landen in Europa minder schoon zijn.’

De gemeente Rotterdam, verantwoordelijk voor de handhaving van de milieuzone op de Maasvlakte, is voorstander voor betere informatie-uitwisseling in Europa, maar wil de klacht van TLN wel nuanceren. ‘Van de 10 procent buitenlandse weten we dat driekwart voldoet aan onze milieueisen’, zegt een woordvoerder. Van de circa 3.750 vrachtauto’s die dagelijks de Maasvlakte aandoen, blijven dan zo’n 100 over die ongestraft in overtreding zijn. ‘Een deel daarvan kan ook nog uit België en Duitsland komen, landen waarmee wel boete-afspraken zijn gemaakt.’

De Inspectie Leefomgeving en Transport en gemeente Rotterdam kunnen buitenlandse chauffeurs wel beboeten tijdens staandehoudingen. ‘Het probleem is dat je daarvoor de politie nodig hebt, omdat een buitengewoon opsporingsambtenaar een rijdende vrachtwagen niet mag stoppen. En de capaciteit van de politie is niet zo groot op dit gebied.’ 

TLN heeft het probleem aangekaart bij de Tweede Kamer en de gemeente Rotterdam lobbyt in Brussel voor het delen van gegevens. Eerder bleek dit al succesvol bij het innen van boetes voor snelheidsovertredingen en rijden door rood licht in het buitenland. ‘Maar die Europese afspraken zijn niet morgen gemaakt, dus in de tussentijd pleiten wij voor meer politiehandhaving.’