© jh

Sint-Jacobskerk leent Rockox-drieluik uit aan Snijders&Rockoxhuis

Omdat de Sint-Jacobskerk in restauratie gaat, verhuist het bekende Van Hemessen-drieluik naar het Snijders&Rockoxhuis. Sinds dat museum in maart 2018 uitbreidde, trok het al 45.000 bezoekers: een succes.

fh

De Sint-Jacobskerk staat voor een langlopende restauratie. In februari worden het schip en de zijbeuken met een scherm voor het publiek afgesloten, en dat voor minstens vijf jaar. Wel toegankelijk blijven het transept, het hoogkoor waar voortaan de misvieringen plaatsvinden en de kranskapellen, waaronder de Rubenskapel.

De schilderijen en sculpturen uit het kerkdeel in restauratie worden ondertussen in een stofvrije box opgeborgen. Er is echter één grote uitzondering: de vermaarde Rockox-triptiek van Jan van Hemessen werd vorige week uit de Sint-Jacobskerk naar het Snijders&Rockoxhuis in de Keizerstraat overgebracht, een transport van amper 500 meter. Het was voor het eerst in 450 jaar dat het kunstwerk de kerk verliet.

Dat het Snijders&Rockoxhuis verheugd is met de langdurige bruikleen, spreekt voor zich. Nicolaas Rockox’ grootvader Adriaen senior bestelde het kunstwerk rond 1535 als altaarstuk voor zijn grafkapel in de Sint-Jacobskerk. Adriaen senior, die net als Nicolaas meermaals Antwerps burgemeester werd, gaf de opdracht aan Jan van Hemessen. Die portretteerde hem samen met zijn vrouw en hun dertien kinderen op de zijluiken. Het middenpaneel toont een dramatisch Het Laatste Oordeel, met invloeden van Rafaël en Michelangelo.

Hemiksem

Over Van Hemessen, wellicht afkomstig uit Hemiksem, weten we nog niet veel. De weinige van hem bekende schilderijen laten uitschijnen dat hij na 1530 Quinten Matsys als belangrijkste Antwerpse meester opvolgde.

In zijn vaste collectie bezit het Snijders&Rockoxhuis nog een ander werk van Van Hemessen, een portret van de ‘Heilige Hiëronymus’ dat terug te vinden is in de inventaris uit 1640 van de nalatenschap van Nicolaas Rockox. De burgemeester bezat 82 schilderijen met toppers als Rubens en Van Dyck, die vandaag schitteren in musea in Londen, Sint-Petersburg en Madrid.