Direct naar artikelinhoud
Muziek

Angélique Kidjo steekt Talking Heads-klassieker 'Remain In Light' in nieuw jasje

Angélique Kidjo.Beeld ©The National, Arts & Culture

Angélique Kidjo geeft op haar nieuwe album de Talking Heads-klassieker Remain In Light een energieke update vol dynamische afrobeatdansgrooves en veerkrachtige teksten. Een krachtige, urgente én persoonlijke krachttoer.

"Ik heb een hekel aan mensen die zichzelf een purist noemen," zegt de Beninse singer-songwriter Angélique Kidjo in een interview met Rolling Stone. En dat merk je ook aan haar eclectische muziek. Toen ze als kind nog leefde in Benin, een klein land in het westerse gedeelte van het continent, leerden haar ouders haar al kennismaken met de meest uiteenlopende muziekstijlen. Traditionele folk, zwoele soul en rockmuziek deden haar dromen over de wereld buiten Benin.

In 1983, wanneer haar land gebukt gaat onder een dictatoriaal regime, vluchtte Kidjo naar Frankrijk. "Luisteren naar westerse muziek was toen een vorm van verraad", getuigt Kidjo. "Beninse artiesten mochten enkel muziek maken ter ondersteuning van het staatsregime." Ze moest weg. Naar Parijs. En daar ontplofte haar muzikale universum.

Once in a Lifetime

Op een studentenfeestje in de jaren 80 hoorde Kidjo voor het eerst 'Once In A Lifetime', een van Talking Heads' meest bekende nummers op Remain In Light. "it felt strange to me", vertelt ze in Rolling Stone. "Iedereen zweerde dat Talking Heads rock'n'roll was, maar het voelde op de een of andere manier aan als een nummer met een overheersend Afrikaans tintje."

Later verhuisde Kidjo naar New York, ontmoette ze David Byrne en werd ze een ware Afrikaanse ster. Maar geen enkele keer in de voorbije decennia luisterde ze naar Remain In Light of kende ze überhaupt de naam van het album.

'Angst en beklemming spreken uit Byrne's teksten. Diezelfde spanning voel ik vandaag ook'
Angélique Kidjo

En toch verscheen vorige maand Kidjo's geheel unieke interpretatie van het album, en meent ze dat het een brandend actuele plaat is. Waarom? "'Once In A Lifetime' verscheen toen Ronald Raegan president was", zegt Kidjo. "Je voelt Byrne's beklemming en angst spreken uit zijn teksten. Ik voel dezelfde spanning als hem in de huidige samenleving." Remain In Light van kop tot teen coveren was voor haar de geknipte manier om haar bezorgdheid over de wereld en de toekomst te uiten.

Bovendien is de Afrikaanse diva ook de geknipte artiest om Remain In Light te herinterpreteren. Bewijs: haar unieke talent om Afrikaanse muziek te vermengen met verschillende genres – ook al kreeg ze kritiek uit verschillende hoeken dat haar muziek niet 'authentiek Afrikaans' meer zou zijn.

'Remain in Light' van Angélique Kidjo.Beeld Angélique Kidjo

'Once in a Lifetime' is een van de twee singles die de Afrikaanse diva releasete. In de videoclip is te zien hoe Kidjo een somber kantoor omtovert tot een spontaan dansfeest. Op het einde is het aanvankelijk mistroostige trio compleet doorweekt en smoorverliefd op elkaar. Haar filosofie is samen te vatten tot een universeel samenhorigheidsgevoel, maar Kidjo wil verder gaan dan dat. Veel verder.

Corruptie

Algemeen kan je zeggen dat Kidjo wereldmuziek maakt, maar dat doet eigenlijk afbraak aan de veelzijdige Afrikaanse diva. Kidjo vertrekt vanuit de oorspronkelijke ziel van Talking Heads' meesterwerk – de teksten zijn grotendeels overgenomen, de structuur van de nummers blijven onveranderd – maar het wordt helemaal anders aangekleed. Zo zijn funk, afrobeat, jazz en blues nog steeds merkbare invloeden op de plaat, maar deze keer klinken de ritmes meer uitgesponnen en de beats weelderiger. Iemand zin in een feestje?

En dan is er nog Kidjo's bombastische, warme stem en de nieuwe vocals die Byrne's oorspronkelijke teksten kruiden. Vooral opvallend zijn de teksten in het Fon, Kidjo's moedertaal, die bijvoorbeeld opduiken in 'Born Under Punches'. In dat nummer zingt de Afrikaanse – net als in de originele versie van Talking Heads – dat "Fire cannot hurt a man / Not the government man" – een ietwat vage metafoor voor corruptie. Maar die metafoor trekt ze door in het gehele nummer. "Corruptie tast de fundamenten van onze samenleving aan", stelt ze in een interview. "It's the fire that is step-by-step burning down the house we built."

Angélique Kidjo vertrekt vanuit de oorspronkelijke ziel van Talking Heads' meesterwerk, maar wordt helemaal anders aangekleed

Naar het einde van het album toe merk je pas hoe louterend de ervaring voor Kidjo was om Remain in Light te herinterpreteren. Tijdens 'Listening Wind' croont ze zachtjes de woorden "Wind in my heart / dust in my hair", waarmee ze niet alleen de pijnlijke naweeën van slavernij wegwast. Ze likt er ook haar eigen, persoonlijke wonden uit het verleden mee. Alleen zo maakt Angélique Kidjo een plaat die volledig van haar is. En een plaat die tegelijkertijd brandend actueel is.

Remain in Light van Angélique Kidjo is nu uit bij Kravenworks Records.