Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Vakantiedagen bijkopen? Zo werkt het, maar let op voor deze valkuil
-
PREMIUM130
Phishers stalen 24.000 euro van Annekes (48) bankrekening: "Erger is hoe we behandeld werden door de bank”
Banken komen amper één keer op de drie over de brug in dossiers waarin Ombudsfin - de ombudsdienst die de financiële sector zelf oprichtte - oordeelt dat slachtoffers van phishing hun geld moeten terugkrijgen. Bij Anneke Blanckaert (48) en haar gezin haalden phishers vier jaar geleden 24.000 euro van de rekening. Ze getuigt over hoe ze ondanks de steun van Ombudsfin op een muur botst bij haar bank. “Het leek plots alsof wij de criminelen waren.” -
PREMIUM83
De 1,2 miljoen gezinnen die te veel betalen voor energie zijn bijna allemaal klant bij deze leverancier: zo weet je of je erbij bent
De 1,2 miljoen Belgische gezinnen die jaarlijks 1.000 — tot zelfs 1.800 — euro te veel betalen voor hun energie zijn bijna allemaal klant bij één en dezelfde leverancier. Wie zijn de mensen die nodeloos veel betalen? Hoe weet je of je er zelf bij bent? En wat kan je doen als je contract niet interessant blijkt te zijn? Twee experts leggen het je haarfijn uit. -
-
Jobat
Foto op je cv of niet? En wat moet er zeker nog/niet op staan? “Dit is een vaak voorkomende fout”
-
PREMIUM
61 verkoopsites als Vinted of Airbnb gaven aan fiscus door wie veel verkocht in 2023. Riskeer je nu belastingverhoging of boete? “Geen paniek: dit doe je best”
Liefst 61 digitale platforms als Vinted, Uber of Airbnb hebben de fiscus informatie bezorgd over wie er bij hen minstens 30 transacties heeft verricht of er meer dan 2.000 euro heeft verdiend. Zit die info al bij jouw documenten in MyMinfin of zijn er al bedragen ingevuld in jouw Voorstel van Vereenvoudigde Aangifte? Francis Adyns van de FOD Financiën licht toe en fiscaal docent Koenraad Tranchet vertelt wat je moet doen om een hoge belastingaanslag of boete te vermijden. -
Mijnenergie.be
Waarom vermeldt je aardgasmeter je verbruik in m³ en je factuur in kWh?
Wie zijn energieverbruik opvolgt, heeft het waarschijnlijk al gemerkt: op je gasmeter staat de meterstand uitgedrukt in kubieke meter (m³), terwijl op de factuur kilowattuur (kWh) als eenheid geldt. Zijn beide waarden hetzelfde? Wat is de impact op jouw factuur? En waarom bestaat dat onderscheid? Mijnenergie.be schept duidelijkheid. -
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
Livios
Na woningbrand door zonnepanelen in Meise: welke gevaren loop je met zo'n installatie?
-
Jobat
Ecocheques komen er opnieuw aan, maar wat kan je er allemaal mee betalen? “Zelfs voeding en hotels”
Krijg je ecocheques van je werkgever? Maar weet je niet hoeveel, wanneer, en wat je er zoal mee kan kopen? Jobat.be vroeg wat je over dit topic moet weten aan Dries Rutten, juridisch adviseur bij Acerta. Handig ook voor die vergeten cheques van vroeger, die eerstdaags komen te vervallen. -
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
Vragen gasten bij je thuis vaak om het wifiwachtwoord? Gelukkig is het vandaag kinderspel om dat wachtwoord te delen en hoef je niet meer telkens op zoek naar het boekje van je provider – omdat niemand erin slaagt dat complexe wachtwoord te onthouden. Maar hoe makkelijker het delen van je wifinetwerk is, des te meer risico’s eraan verbonden zijn. Independer.be verklaart. -
PREMIUM122
FACTCHECK. Heeft miljardair Roland Duchâtelet gelijk en heeft de rijkentaks die Groen, PVDA en Vooruit voorstellen geen nut?