Spandoek met verbasterde namen van concurrentie in brand gestoken: uitzendkantoor Philip Cracco (opnieuw) onder vuur

Het uitzendkantoor Jobfixers van Philip Cracco, bekend van ‘The Sky Is The Limit’, is in opspraak geraakt omdat medewerkers van het bedrijf in een filmpje een spandoek in brand steken waarop verbasterde namen van concurrenten staan. Met ‘vondsten’ zoals Zwakccent, Rampstad en Slet’s Work (verwijzingen naar Accent, Randstad en Let’s Work).

Dirk Hendrikx

Het bedrijf verontschuldigt zich daarvoor in een bericht op Facebook: “Het filmpje van amper 15 seconden werd gemaakt door een van de medewerkers van Jobfixers. Die was zich van geen kwaad bewust ... Een en ander paste in een ludieke teambuilding voor de interne lancering van de Safety First Bonus … Allemaal zeer onschuldig bedoeld, maar we beseffen nu dat dit bij andere uitzendkantoren in het verkeerde keelgat is geschoten. Hiervoor willen we ons verontschuldigen. Dit is nooit de bedoeling geweest.”

De koepelfederatie Federgon had de video, die duizenden keren bekeken is via sociale media, schandalig genoemd. “Ook al zijn het concurrenten, je moet een minimum aan respect opbrengen”, liet directeur Herwig Muyldermans optekenen.

Soft-erotische beelden

Het is niet de eerste keer dat Philip Cracco en zijn compagnon Lieven Bonamie van zich laten spreken met ongewone initiatieven. Op Youtube is een journalistiek verslag te zien over het feit dat ze bij hun vorige interimbedrijf pikante vragen stelden aan sollicitanten, Genre: “Komt u graag in uitdagende kledij naar het werk?” Of “Is lichamelijke beleving belangrijk voor u”. Lieven Bonamie zegt in de nieuwsitems dat er niets verkeerds achter gezocht moet worden.

Op een jobbeurs enkele maanden geleden gaf Jobfixers zijn stand een speciaal accent met wat soft-erotische beelden.

Het Laatste Nieuws schrijft dat in uitzendkringen verhalen circuleren dat bij Jobfixers enkel jonge, knappe vrouwen – die verplicht schoenen met rode zolen moeten dragen – zouden kans maken op een verantwoordelijke functie. En vrouwelijke medewerkers zouden beloond worden met gratis borstvergrotingen en gelaatsbehandelingen. Wie wat bijkomt, zou de suggestie krijgen om te diëten.

LEES OOK: Ex-werknemers nemen Philip Cracco onder vuur: “Alleen jonge, knappe vrouwen mogen blijven”

© rr

“Dat is allemaal onzin”, zegt Shaolin Palinckx boos aan de telefoon. Zij is in Geel kantoorverantwoordelijke voor Jobfixers en wil graag een paar dingen rechtzetten. “Het enige dat klopt is dat de meesten van ons rode schoenen dragen en de mannen een rode das. Dat doen we bij wijze van teambuilding, het geeft een prettig groepsgevoel en het is herkenbaar naar klanten toe, maar het is absoluut niet verplicht. Je doet waar je zin in hebt. Al de rest zijn roddels. Ik weet niet waar ze het halen. Misschien komt het omdat ons succes mensen de ogen uitsteekt. We zijn in nog geen jaar tijd gegroeid tot een netwerk van 57 kantoren. Dat is enorm en het stopt hier niet mee.”

Niet seksistisch

Shaolin Palinckx vindt de rode schoenenoutfit absoluut niet seksistisch. “Echt niet. Mijn collega en ik zijn geen ook modellen uit de boekskes, met een maatje 36. En de mannen hebben toch hun rode das? We hebben geluk trouwens: rood is net de modekleur van deze winter. Het zal niet moeilijk zijn om schoenen te vinden.” Ze zegt dat ze als alleenstaande moeder heel graag werkt bij het bedrijf. “Je wordt hier beloond voor het werk dat je levert. We krijgen ook goede verkooptrainingen van Philip Cracco zelf. Hij kan het aanstekelijk brengen, met goede ‘tips and tricks’. Zoals? Hij pakt graag uit met slogans uit de film ‘The Wolf of Wall Street’. Bijvoorbeeld “The only thing standing between you and your goals is the bullshit story you keep telling yourself as to why you can’t achieve it”: het enige dat tussen jou en je ambities staat is de onzin die je jezelf blijft vertellen over waarom je ze niet bereikt.

© rr

Zakenman Philip Cracco werd vooral bekend van het tv-programma ‘The Sky Is The Limit’ over excentrieke rijke figuren. Hij was een tijd eigenaar van horlogemaker Rodania, maar dat bedrijf deed hij na een miljoenenverlies van de hand om zich opnieuw in de interimsector te smijten. Tussen 1993 en 2014 bouwde hij uitzendgroep Accent uit.

© Alexander Meeus