Stormloop op extra opleiding in artificiële intelligentie aan KU Leuven
De Vlaamse universiteitsstudenten lopen storm voor een extra opleiding in artificiële intelligentie (AI), de technologie waarbij computeralgoritmen zichzelf nieuwe taken kunnen aanleren op basis van eerdere data. Een aanvullende master in de artificiële intelligentie aan de KU Leuven telt 259 studenten, de helft meer dan het jaar voordien.
Dat cijfer had nog hoger kunnen liggen, want er waren ruim 500 aanvragen om deel te nemen. Dat schrijft De Tijd vandaag.
Ook de andere Vlaamse universiteiten, waar het aanbod rond AI meer versnipperd zit, merken een verhoogde interesse. Aan de UGent zelfs in die mate dat ze overweegt het aanbod te structureren. Aan de Universiteit Hasselt komt er een afzonderlijke AI-afstudeerrichting binnen de master computerwetenschappen, de VUB heeft er al zo een.
Basisvak
De universiteiten voeren volgens het kabinet van Vlaams minister van Innovatie Philippe Muyters (N-VA) ook gesprekken over een basisvak dat openstaat voor alle studenten.
Het Vlaamse bedrijfsleven verwelkomt de verhoogde interesse in artificiële intelligentie en datawetenschappen met open armen. De technologiefederatie Agoria becijferde vorig jaar dat ons land tegen 2020 zevenduizend mensen nodig zal hebben die onderlegd zijn in AI en data.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Op je 50ste met pensioen? Volg deze vijf stappen: “Zorg altijd voor een plan B, C en D”
-
Banken moeten meer samenwerken en inzetten op persoonlijke interactie: "Technologie kan niet zonder visie"
De bankwereld is in volle verandering. Nieuwe technologische evoluties, de komst van niet-bancaire spelers en veranderende klantenbehoeften zetten het huidige model onder druk. In deze omgeving moeten de Belgische banken niet alles zelf willen doen, luidt het advies van sectorfederatie Febelfin. "Men zou meer moeten samenwerken, met concurrenten en zelfs met bedrijven die niet tot de financiële sector behoren." -
Spaargids.be
Groot aantal spaarrekeningen verdwijnt: sneuvelt ook de jouwe deze zomer?
Elke bank kan vanaf deze zomer nog maximaal vier gereglementeerde spaarrekeningen aanbieden. Wil ze een spaarrekening schrappen, dan moest ze daarover tegen eind april haar klanten verwittigen. Valt ook de jouwe weg? Spaargids.be geeft een overzicht. -
-
PREMIUM
Samsung brengt smartphone met víjf camera's
-
Vernieuwing laptops dreigt schoolfactuur op te drijven
Zo’n drie jaar nadat de Vlaamse scholen laptops begonnen te geven aan alle kinderen vanaf het vijfde leerjaar zijn de eerste exemplaren aan vervanging toe. Terwijl sommige directies al bestellingen hebben geplaatst voor nieuwe exemplaren is nog niet duidelijk wie moet opdraaien voor de factuur, schrijft ‘De Tijd’ vandaag. -
HLN Shop
Mogelijk fataal voor je hond of kat: welke voeding mag je nóóit met je huisdier delen?
Een hond die smekend naar je opkijkt terwijl je aan het eten bent, of een kat die zich behaaglijk op je schoot vlijt zodra je een koekje pakt: huisdieren weten hoe ze ons moeten verleiden voor een hapje van ons eten. Maar hoe veilig is het eigenlijk om ze te laten meesnoepen? En welke voeding kun je maar beter ver bij ze vandaan houden? HLN Shop overloopt welke hapjes schadelijk zijn voor je huisdier. -
Alexa van Amazon weet wat je vergeten bent en raadt wat je denkt
-
PepsiCo in de ban van robots en virtual reality
-
PREMIUM27
4 op de 10 scholieren vrezen ‘Big Brother’ tijdens én na de les: “We konden zelfs het computerscherm zien van leerlingen die thuis ziek zaten”
Steeds meer Vlaamse scholen kijken mee op de laptop van leerlingen via zogenaamde ‘monitoring software’. Daardoor maken 4 op de 10 scholieren zich zorgen over ‘Big Brother’ tijdens én na de les. Hun vrees is niet helemaal onterecht, getuigt directeur Rik D’hollander van het Gentse Sint-Paulusinstituut. “Ons eerste systeem was niet waterdicht.” -
PREMIUM17
Leerkrachten en scholieren over artificiële intelligentie in de klas: “Ik laat mijn leerlingen praten met Einstein”
Laat artificiële intelligentie toe in de klas, pleit de Vlaamse scholierenkoepel. Meer nog: ze willen AI laten opnemen in de algemene leerdoelen voor iedere scholier. Hoe kan dat en welke kansen biedt de technologie? En wat moet er worden van onze kinderen, als computersystemen al hun werk doen? Twee scholieren en twee leerkrachten delen hun ervaringen. “ChatGPT is niet meer weg te denken uit mijn leven.” -
Multimedia
Google Home of Amazon Echo in huis? Zo weet je dat je er klaar voor bent
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDaniel Wouters
Wesley Kenis