Chris Van Doorslaer. © BELGAIMAGE

CEO van Cartamundi plots overleden, bedrijf "diep bedroefd"

Chris Van Doorslaer, de man die kaartenproducent Cartamundi uit Turnhout op de wereldkaart zette, is afgelopen weekend onverwachts overleden. Hij was slechts 56 jaar.

Van Doorslaer werd twee jaar geleden nog verkozen tot Manager van het Jaar, na maar liefst vijf keer te zijn genomineerd voor de titel. Hij geldt als één van de meest opmerkelijke Vlaamse ondernemers. Zo trok hij Cartamundi uit het slop, door licentieovereenkomsten af te sluiten met grote speelgoedproducenten en filmbedrijven als Disney. Van Doorslaer zette sterk in op innovatie en trok ook de kaart van de digitalisering.

De burgerlijk ingenieur schrok er tevens niet voor terug om andere bedrijven over te nemen. In zijn twintigjarige carrière bij Cartamundi deed hij 22 overnames. De grootste was in 2015, toen hij twee fabrieken van de Amerikaanse speelgoedfabrikant Hasbro verwierf. Zo werd Cartamundi ook de wereldmarktleider in de productie van gezelschapsspelen zoals Cluedo en Monopoly.

Van Doorslaer tekende voor een forse groei: van een omzet van 46 miljoen naar 387 miljoen. Wereldwijd heeft Cartamundi elf fabrieken en 2.200 werknemers.

Van Doorslaer, afkomstig uit Dendermonde, was sinds juni dit jaar voorzitter van het koffiebedrijf Miko. Hij was ook bestuurder bij petflessenproducent Resilux. Zijn weinige vrije tijd besteedde hij aan het leger. Hij was reserveofficier en gaf les aan de Koninklijke Militaire School (KMS).

Diep bedroefd

De kaartenproducent is in rouw vanwege het onverwachte overlijden van Van Doorslaer. Het personeel is maandag gezamenlijk op de hoogte gebracht. "Onder zijn leiding groeide Cartamundi uit tot de wereldleider in kaarten en spellen", zegt voorzitter van de raad van bestuur, Jean-Louis de Cartier de Marchienne. "De aandeelhouders, het bestuur, de dagelijkse leiding en alle medewerkers van Cartamundi zijn diep bedroefd en betuigen hierbij hun oprechte medeleven aan zijn familie, naasten en vrienden", klinkt het nog.

Intussen werd er ad interim een interne stuurgroep aangesteld, onder leiding van de Cartier de Marchienne en gedelegeerd bestuurder Frederic de Somer. Zij nemen de managementtaken voorlopig over.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Chris Van Doorslaer over de opmerkelijke opgang van Cartamundi: “Kempenaars zijn goede, harde werkers”

“Speelkaarten? Dat doet me denken aan een bruine kroeg!” De commentaar die CEO Chris Van Doorslaer in 2005 kreeg toen Cartamundi voor het eerst genomineerd was als Onderneming van het Jaar klonk weinig opbeurend. In 2017 is de kaartenfabriek uit Turnhout wereldmarktleider in zowel speelkaarten en kaarten voor spellen als in bordspellen zelf. In de cockpit tijdens die vlucht sinds 1997 zat de Oost- Vlaming Chris Van Doorslaer. Herlees hier een interview met Van Doorslaer uit 2015 over de opmars van Cartamundi.

Chris Van Doorslaer overleed het voorbije weekend onverwacht. Hij was slechts 56 jaar.

Hoe stond Cartamundi ervoor toen u in 1997 in het bedrijf kwam?

Chris Van Doorslaer: Niet goed. Het bedrijf had al enkele jaren een neergaande omzet en een verlies van drie miljoen euro. Op een omzet van 46 miljoen euro is dat niet onbelangrijk. Ik was 36 jaar toen ik er toekwam. Het eerste doel was het bedrijf winstgevend te maken. Dat is ons in twee jaar tijd gelukt. Daarna zijn we begonnen met het groeien, met het doel elk jaar zowel extern als intern te groeien.

En die expansie lijkt niet te stuiten…

We hebben een stevig ritme aangehouden van ongeveer één overname per jaar. Ik heb het even uitgerekend, we zitten op twintig overnames, waarvan vijftien met productie. Door dat stapsgewijs te doen, bleef dat te managen. Daarnaast hebben we heel wat verkoopsfilialen opgericht. In totaal hebben we nu zestien verkoopsfilialen en twaalf fabrieken, verspreid over vier continenten.

© BERT DE DEKEN

Was dat vanaf de eerste dag uw ambitie?

Eigenlijk wel, al keek ik in het begin naar de kaart van Europa, nog niet de wereldkaart. Ik vind het de taak van een CEO om de markt goed te kennen. Die bestaat zowel uit klanten, leveranciers als concurrenten. Ik heb die concurrenten ook allemaal persoonlijk bezocht. Met een latere overname in het achterhoofd? Ja, ja. Dat is geen gemakkelijk gesprek, natuurlijk. Maar nadat we in 2005 door de overname van Copag in Brazilië nummer één in de wereld waren geworden, apprecieerden de meesten het ook wel dat wij als grootste bedrijf interesse in hen toonden. Bij elke overname hebben we ook echt iets geleerd van het andere bedrijf. Eén plus één is zo drie.

Speelkaarten zijn eeuwenoud, hoe hou je dat product aantrekkelijk?

Cartamundi is opgericht in 1970 door de drie concurrerende grafische bedrijven Brepols, Van Genechten en Biermans. Na elkaar honderd jaar bekampt te hebben, besloten ze hun enige gemeenschappelijke element, de speelkaartenactiviteiten, samen te brengen. Dat is om twee redenen bijzonder. Een joint venture was in 1970 lang niet evident. Ten tweede is de naam van het bedrijf vermeldenswaardig. Bepaalde taalkeuzes lagen heel gevoelig, zodat gekozen werd voor een dode taal, het Latijn. Carta Mundi, kaarten voor de wereld. Enkele jaren na mijn komst hebben we inderdaad beslist die twee woorden samen te voegen. Daarmee wilden we uitsluiten dat mensen de naam zouden afkorten, wat wel eens voor verwarring zou kunnen zorgen (lacht).

In het begin waren het voornamelijk reclamespeelkaarten, die in België door bedrijven zoals banken of brouwerijen gratis werden uitgedeeld. Daarnaast waren er kaarten uit de eigen collectie, de retailkaarten, die rechtstreeks in alle mogelijke winkels verkocht worden. In de jaren 80 zijn daar de kaarten voor spellen bij gekomen, zoals voor Cluedo, Monopoly en Risk. In de jaren 90 kwamen daar de casinokaarten bij, al maken die maar één procent van onze omzet uit. In die periode kwamen de verzamelkaarten zoals Magic The Gathering of Pokémon erbij. Het gamma heeft zich gaandeweg uitgebreid, maar ook met een verschuiving van markten. De echte speelkaarten voor verkoop maken nu 11 procent van de omzet in Turnhout en 26 procent van de omzet wereldwijd uit. In Brazilië halen we nog twee derde van de omzet uit gewone speelkaarten, in India is dat zelfs 90 procent.

Cartamundi kiest ook voor vernieuwing, met onder andere de digitale koppeling bij speelkaarten.

De creativiteit is een heel belangrijk element bij Cartamundi, onze mensen zijn continu bezig met nieuwe producten. Soms zijn daar heel wilde ideeën bij. Onze Shuffle-range is daarin zeker succesvol geweest. Shuffle zijn de bordspellen van Hasbro die wij in kaartvorm hebben uitgebracht. Ik denk aan Monopoly-, Battleship- (Zeeslag, red.) of Cluedokaartspel. Daar zit ook een digitale component bij, waarbij je het spel bijvoorbeeld op tablet kan leren. Een product dat geen succes is, of nóg geen, is ons Fun.ki-gamma. Dat zijn kaarten waarop je digitale films, televisieseries, concerten kan bekijken. Ze vervangen een beetje de dvd. Het verschil is dat er geen drager bij zit, enkel een kaart waarop het product digitaal wordt afgebeeld.

We zijn vanaf 2005 keihard beginnen werken aan hybride producten, kaarten die de connectie maken met de digitale wereld, dit op verschillende manieren. Dat heeft ons ook een aantal patentaanvragen opgeleverd, net als een aantal nieuwe klanten, zoals Lego. Die maken heel wat meer dan bouwblokjes, zij hebben ook heel wat kaarten. Lego staat in onze top vijf van grootste klanten. Ook voor Mattel zijn we bezig met interactieve kaarten.

Blijven er na de overname van de twee productiesites van Hasbro nog ambities over?

Onze eerste ambitie is de portefeuille van Hasbro te behouden. Wij leveren op dit moment twee productcategorieën aan Hasbro. Ten eerste de kaarten voor de bordspellen, ten tweede ook de verzamelkaarten van Wizards of the Coast, met name de kaarten van Maigc the Gathering. We hebben wel een akkoord voor vijf jaar gemaakt, maar dat moet je wel nog kunnen blijven waarmaken. Onze tweede ambitie is om in de overgenomen fabrieken ook de bordspellen van andere uitgeverijen te fabriceren. Als je nu een bordspel in een winkel ziet, is de kans groot dat de kaarten in dat spel van onze hand zijn. Voortaan willen we niet alleen de kaarten, maar ook de spellen zelf gaan maken.

© BELGAIMAGE

Hoe ziet u uw eigen rol in die wereldwijde expansie?

Ik denk dat ik er vooral voor gezorgd heb dat het bedrijf ging internationaliseren. Als je de eerste 25 jaar van Cartamundi bekijkt, denk ik dat het veel carta was, terwijl wij nu meer mundi proberen te brengen. Toen ik begon, hadden we net onze tweede fabriek in de VS geopend en deden we 95 procent van onze omzet in Turnhout. Nu halen we meer dan de helft van onze omzet buiten Europa en nog 25 procent in Turnhout. Niet dat Turnhout achteruitgegaan is, maar de rest is heel sterk gegroeid. Ik denk ook wel dat ik meegewerkt heb aan de innovatie van het bedrijf. Maar het is nooit een resultaat van één persoon, maar van een team van mensen. In ons management is heel weinig verloop, dat is een van de troeven van ons bedrijf.

Hoe was het om als Oost-Vlaming in een oerKempens bedrijf binnen te komen?

Toen ik begon, zei men, wat komt die hier doen? Hij komt uit de scharenindustrie bij het Finse Fiskars en is niet eens uit onze streek. Het was aanvankelijk zeker een negatieve reactie. Maar dat is in de loop der jaren weggeebd, je mag wel zeggen dat er nu een positieve attitude is. Een goede samenwerking tussen mensen van verschillende streken. De bedienden en productiemensen zijn veelal Kempenaars, en dat zijn goede, harde werkers. Het is geen toeval dat onze hoofdzetel nog altijd in Turnhout gevestigd is. We vinden dat onze opdracht, onze plicht, om ook in België die industriële verankering te hebben. Het zou makkelijk zijn om de productie naar Polen over te hevelen, maar dan zouden we in onze eigen ogen falen.

Uw naam dook recent ook op in het verhaal van de Embracelet, het innovatieve alarmhorloge voor senioren.

Na een bezoek aan Silicon Valley in San Francisco met enkele ondernemers onder leiding van Peter Hinssen (ITondernemer, red.) hadden we het gevoel dat we die spirit op een of andere manier ook naar België moesten overbrengen. De volgende vraag was hoe we dat op een zinvolle manier konden doen. Het is een design armband voor senioren geworden, waarin een alarmknop, gsm en gps ingebouwd zitten. Op dit moment zitten we in de testfase, de verkoop start in september.

Vindt u die sociale dimensie als ondernemer belangrijk?

Zeker en vast. Ons motto bij Cartamundi is Sharing the Magic of Playing Together. Wij geloven sterk in het fysiek samenbrengen van mensen om hen zo kwalitatieve tijd te laten beleven. Het is dus ook een hoger doel dan enkel producten maken en verkopen. Dat is zowel bij Cartamundi als Embracelet zo.

Mr. Cartamundi is niet meer: een portret van de man die de Kempen op de wereldkaart zette

© BELGA

Chris Van Doorslaer is afgelopen weekend op 56-jarige leeftijd onverwacht overleden. Hij was de man die Turnhouts kaartenproducent Cartamundi op de wereldkaart zette.

“Elke dag staat de teller weer op nul”, was een van de favoriete uitspraken van Chris Van Doorslaer, ceo van het Turnhoutse kaartenbedrijf. En ook: “De enigen die ooit geld verdiend hebben met gisteren, waren The Beatles met hun hit Yesterday.” Elke dag weer is het hard knokken, wist hij. Aan dat knokken is afgelopen weekend een einde gekomen. De ceo van Cartamundi is plots overleden.

Van Doorslaer was een van de opmerkelijkste Vlaamse ondernemers. Amper 36 was hij toen hij gevraagd werd om het zieltogende Cartamundi te leiden. “Toen ik hier in 1997 begon, was het een sterk verlieslatend bedrijf met een dalende omzet”, verklaarde hij. Van Doorslaer trok Cartamundi uit het slop door licentieovereenkomsten af te sluiten met grote speelgoedproducenten en filmbedrijven als Disney. Hij zette sterk in op innovatie en trok ook de kaart van de digitalisering.

De burgerlijk ingenieur schrok er niet voor terug om andere bedrijven over te nemen. In zijn twintigjarige carrière bij Cartamundi deed hij 22 overnames. De grootste was in 2015, toen hij twee fabrieken van de Amerikaanse speelgoedfabrikant Hasbro verwierf. Zo werd Cartamundi ook de wereldmarktleider in de productie van gezelschapsspelen zoals Cluedo en Monopoly.

Van Doorslaer tekende voor een forse groei: van een omzet van 46 miljoen naar 387 miljoen. Wereldwijd heeft Cartamundi elf fabrieken en 2.200 werknemers.

Manager van het Jaar

Op erkenning in eigen land moest hij lang wachten. Vijf keer werd hij genomineerd als Manager van het Jaar, maar pas in 2015 sleepte hij de prijs ook in de wacht. “Ik voelde me stilaan als Raymond Poulidor, die ook nooit de Tour kon winnen”, zei hij daarover.

Van Doorslaer, afkomstig uit Dendermonde, was sinds juni dit jaar voorzitter van het koffiebedrijf Miko. Hij was ook bestuurder bij petflessenproducent Resilux.

Cartamundi is een samenwerking tussen verpakkingsbedrijf Van Genechten en uitgever Brepols. Van Doorslaer was nooit eigenaar, maar als gezicht van het bedrijf wél Mr. Cartamundi.

In zijn twintigjarige ceo-schap plooide hij zich dubbel voor zijn bedrijf. “We moeten hem af en toe zeggen dat hij het wat rustiger aan mag doen”, zei een van zijn aandeelhouders vorig jaar. “Het werd soms ook wel wat té”, zei hij zelf in het jaar waarin hij Manager van het Jaar was. “In het weekend grijp ik nu minder vaak naar werkdossiers. Dat maakt me geen slechtere manager.”

Zijn weinige vrije tijd besteedde hij aan het leger. Hij was reserveofficier en gaf les aan de Koninklijke Militaire School (KMS).

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER