Ruzie, opstand en vandalisme: ‘Gekruisigde koe’ verdeelt inwoners van Kuttekoven

Vandalen hebben gisterochtend de kapel van het Limburgse Kuttekoven in brand proberen te steken. De katholieke dorpelingen komen collectief in opstand tegen een controversieel kunstproject: een dode koe aan het kruis. “Wil die zogezegde kunstenaar verspilling aanklagen? Een lafhartige parodie is het, ja.”

pieter huyberechts

Is de pyromaan van Kuttekoven terug? In het dorpje wordt het gefluisterd. Jarenlang sloeg de vrouw, een jaar of dertig oud, geruisloos toe. In totaal zat ze achter acht kleinere brandhaarden, op verschillende branden in het dorp. In juni van dit jaar werd ze nochtans opgepakt.

Tevens ook de laatste keer dat de kleine deelgemeente van Borgloon de krant haalde. Al had de vrouw het nooit gemunt op kerken. En hing er destijds geen “Heilige Koe” aan een kruis in de Gasthuiskapel.

Controversiële koe

Een controversieel kunstproject dat al een week parochie, bisdom en dorp verdeelt. “Nochtans is het helemaal niet bedoeld om te choqueren”, zegt Jos Herck, vader van kunstenaar Tom Herck. “Mijn zoon wil een dubbele boodschap uitdragen: de verspilling van vlees in onze maatschappij. En de leegstand van het aantal kerken hier in Borgloon. Wij zijn verdorie zelf gelovige mensen en willen met kunst iets aanklagen, meer niet. Ach, de mensen in Kuttekoven zijn duidelijk niet veel gewoon.”

Zijn woorden zijn het gevolg van dagenlang protest van bewoners. De dorpelingen, nog geen honderd man sterk, roepen niet allemaal even luid, maar hun boodschap komt wel hierop neer: “Die koe aan dat kruis in die kapel? Ongehoord. Moet weg. En snel. Een verderfelijke daad.”

Dubbel vandalisme

Gisterochtend werden vader en zoon uit hun bed getrommeld. Enkele vandalen, allicht misnoegde katholieken, hadden ’s ochtends in alle vroegte de deur van de kapel vernield. Een jerrycan benzine en een aansteker hadden voor een kleine ravage gezorgd. Een dag eerder hadden vandalen al getracht om in te breken in de gesloten kapel. Ze braken een historisch glasraam en probeerden met een stok, waaraan een mes bevestigd was, de touwen door te snijden om zo de koe van het kruis te laten vallen. “Het kunstwerk is licht beschadigd en hangt er nog steeds’, zeggen vader en zoon. “Tot en met 3 december zal het ook blijven hangen. Daar gaan we niet flauw over doen. En de schade zullen we verhalen, uiteraard.”

“Zoutloze brij”

Toch komen ze vanmiddag van heinde en verre naar Kuttekoven om het tegenovergestelde te eisen. “Die satanistische koe moet weg”, zegt Dries Goethals van de werkgroep Vox Populi van het Katholiek Forum. Hij heeft vrienden “uit Antwerpen, Kortrijk, Brussel en Leuven” opgetrommeld om vanmiddag pamfletten uit te delen en de onmiddellijke sloop van het kunstwerk te eisen. Zelf trekt hij op een zondag helemaal van Kortrijk naar Kuttekoven “omdat zijn hart bloedt.”

“Zoiets tolereren in het Huis van God is ontoelaatbaar. Die zogezegde kunstenaar maakt een lafhartige parodie van de kruisiging van Christus.” Hij gaat ver in zijn protest en zegt dat de kunstenaar dat vandalisme zelf over zichzelf heeft afgeroepen. Het bisdom Hasselt, dat dit weekend liet weten geen fan te zijn van het kunstwerk maar niet onnodig olie op het vuur wil gooien, verwijt hij dan weer “zoutloos” te handelen. “Zo’n bisschop die niet kan beslissen verdient een definitieve overplaatsing naar het Zwin, het natuurgebied aan de kust.” Een ding is zeker: de koeienstrijd in Kuttekoven zal de gemoederen beroeren tot als de “Holy Cow” uit het dorp is vertrokken. “We hadden enige commotie verwacht”, reageert de kunstenaar. “Maar dit?”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer