camera closecorrect down eyefacebook Het Nieuwsblad nextprevquote share twitter video

Ondanks maatregelen: wagens stoten weer meer CO2 uit

De CO2-uitstoot van personenwagens is na een jarenlange daling vorig jaar opnieuw gestegen, in België zelfs met 4 procent. De reden? “We vervangen diesels door benzineauto's, terwijl die fors meer CO2 uitstoten, zeker de populaire SUV-modellen”, aldus docent autotechnologie Mark Pecqueur.

Jarenlang ging het in Europa de goede weg op met de uitstoot van CO2 of koolstofdioxide. Maar cijfers van het onafhankelijke Europese onderzoeksbureau JATO tonen nu aan dat na een jarenlange daling de CO-emissie vorig jaar met 2,4 procent steeg, nadat er in 2017 al een zeer kleine stijging was opgetekend. Voor België gaat het zelfs om een stijging met 4 procent. In Europa zijn we met die stijging de op één na slechtste leerling van de klas.

De stijgende curve verbaast, gelet op alle beleidsmaatregelen om de luchtvervuiling door autoverkeer een halt toe te roepen. Maar die verbazing leeft niet bij specialisten. “Er wordt vandaag veel campagne gevoerd tegen dieselauto’s, waardoor veel mensen overschakelen op een benzinewagen, terwijl ze niet weten dat benzinewagens fors meer CO2 uitstoten”, zegt Mark Pecqueur, docent autotechnologie aan de Thomas More-hogeschool.

“Bovendien zijn vandaag de SUV’s bijzonder populair, zeg maar de stedelijke terreinwagen. Maar doordat die wagens groter en zwaarder zijn én meer luchtweerstand opwekken, ligt hun uitstoot hoger dan bij een gewone benzinewagen.” Enkel in landen waar vorig jaar veel elektrische of hybride wagens werden gekocht – Noorwegen, Nederland en Finland – daalde de CO2-uitstoot.

Toyota

Mark Pecqueur Docent autotechnologie “Door allerlei campagnes schakelen veel mensen over op een benzinewagen, terwijl ze niet weten dat benzinewagens fors meer CO2 uitstoten”

Docent Pecqueur roept daarom beleidsmakers op genuanceerder om te gaan met het anti-dieselverhaal. “Want de recente Euro 6 Temp-dieselmotoren halen vandaag ongeziene resultaten qua uitstoot.”

Onderzoeksbureau JATO onderzocht ook per automerk welke constructeur met zijn modellen voor de minste CO2-uitstoot zorgt. Het goud gaat naar Toyota, met een gemiddelde CO2-uitstoot van minder dan 100 gram per kilometer. Daarna volgen Peugeot en Citroën. Hekkensluiters zijn Volvo, Mazda en Mercedes, die laatste met een gemiddelde uitstoot van bijna 140 gram per kilometer.