Foto: Brightstar West
Foto: Brightstar West

Eerste 'echte' hogesnelheidstrein op komst in Verenigde Staten: inhaalbeweging lijkt in de maak

In de Verenigde Staten lijkt de eerste hogesnelheidstrein er nu echt aan te komen. Een nieuwe treinverbinding moet Las Vegas met Los Angeles verbinden en het enorme fileprobleem helpen oplossen. Maar hoe komt het dat Amerikaanse reizigers zo lang moesten wachten op een ‘echte’ hogesnelheidstrein?

Op de toekomstige locatie van een station dicht bij de bekende Las Vegas Strip is de officiële start gegeven voor de bouw van de eerste hogesnelheidslijn in de VS. "Het gebeurt echt deze keer", verzekerde de Amerikaanse minister van Transport Pete Buttigieg aan de aanwezigen.

De hogesnelheidstrein ‘Brightline West’ moet een snelheid van zo’n 300 kilometer per uur halen en de reistijd tussen Las Vegas en Los Angeles halveren, van zo’n 4 uur naar 2 uur. Daarvoor wordt zo’n 315 kilometer treinspoor aangelegd op de middenberm van de snelweg I-15, tussen Las Vegas en Rancho Cucamonga in Zuid-Californië.

Mensen dromen al tientallen jaren van hogesnelheidstreinen in Amerika

Pete Buttigieg, Amerikaanse minister van Transport

Tussenstops zijn gepland in Apple Valley en Hesperia in Victor Valley, een regio in de Mojave-woestijn. Vanaf Rancho Cucamonga kunnen reizigers dan overstappen op een regionale lijn naar het centrum van Los Angeles. Het totaalplaatje van het project bedraagt zo’n 12 miljard dollar (11,2 miljard euro) en alles moet klaar zijn voor de Olympische Zomerspelen van 2028 in Los Angeles. 

"Mensen dromen al tientallen jaren van hogesnelheidstreinen in Amerika", zegt Buttigieg. Volgens de minister van Transport zal het project duizenden banen opleveren, de lokale economie en het verkeer stimuleren en de luchtvervuiling verminderen.

Brightline, het bedrijf achter de hogesnelheidstrein

Het bedrijf achter de hogesnelheidstrein is Brightline, in 2012 opgericht onder de naam ‘All Aboard Florida’. Het is een dochteronderneming van Florida East Coast Industries, Florida's oudste en grootste holdingmaatschappij voor commercieel vastgoed, transport en infrastructuur.

Het bedrijf had ambitieuze plannen voor een snelle intercitytrein tussen Miami en Orlando, in de staat Florida. Een plan dat velen onrealistisch vonden, maar in 2018 werkelijkheid werd. Hoe? In plaats van volledig afhankelijk te zijn van overheidsfinanciering, richtte het zich vooral tot private investeerders.

In 2015 veranderde de naam naar Brightline, sindsdien is de missie “om steden met elkaar te verbinden over afstanden die te kort zijn om te vliegen, maar te ver om te rijden”. In 2018 nam Brightline XpressWest over, een privébedrijf dat een treinverbinding tussen Las Vegas en Zuid-Californië wilde realiseren.

En ook voor de bouw van deze treinverbinding deed Brightline een beroep op private financiering. Particuliere obligaties en kapitaal zullen het grootste deel van de kosten dekken. Van de 12 miljard dollar is slechts 3,75 miljard dollar afkomstig van de overheid. En niet onbelangrijk: het project geniet de steun van zowel Republikeinen als Democraten in zowel de staat Nevada als Californië.

Waarom moeten Amerikanen zolang wachten op een hogesnelheidstrein?

De eerste spoorwegen werden in de VS bijna 200 jaar geleden aangelegd, het treinnetwerk groeide uit tot een van de meest geavanceerde ter wereld. Maar met de opkomst van de Amerikaanse auto-industrie en de luchtvaart raakten de spoorwegen in verval.

Vandaag is de spoorweginfrastructuur op veel plekken te verouderd om er hogesnelheidstreinen op te laten rijden, bovendien gebruiken passagiers- en goederentreinen dezelfde sporen. Maar ook het verwerven van grond en kapitaal verloopt vaak moeizaam.

Foto: Brightstar West
Foto: Brightstar West

De VS beschikt vandaag wel over een paar snelle treinen, zoals de Amtrak Acela-treinen tussen Boston, New York en Washington met een topsnelheid van 241 kilometer per uur en de Brightline-treinen tussen Miami en Orlando in Florida, met een topsnelheid van 209 kilometer per uur.

Maar om over een hogesnelheidstrein te spreken, stelt de International Union of Railways (UIC) een minimumsnelheid van 250 kilometer per uur voorop. Met de bouw van de treinverbinding tussen Las Vegas en Los Angeles komt er nu dus pas echt een hogesnelheidstrein.

Inhaalbeweging in de maak?

Ook de plannen voor een hogesnelheidsverbinding tussen San Francisco en Los Angeles liggen al jaren op tafel. Maar de 805 kilometerlange verbinding wordt geteisterd door stijgende kosten en geschillen over de route.

In december 2023 kondigde de Federal Railroad Administration aan dat ze 8 miljard dollar in projecten voor passagierstreinen wil pompen.

Met de realisatie van de "snelle" treinverbinding tussen Miami en Orlando en de toekomstige hogesnelheidsverbindingen tussen Las Vegas en Los Angeles en San Francisco en Los Angeles, lijkt de VS begonnen aan een inhaalbeweging op het gebied van hogesnelheidstreinen.

Meest gelezen