© Wim Hendrix

Dan toch geen 50 km per uur op de Bisschoppenhoflaan

De vraag van het district Deurne om de snelheid op de Bisschoppenhoflaan te verlagen naar 50 kilometer per uur, is in dovemansoren gevallen bij het Antwerpse stadsbestuur en het Vlaams Gewest. Er komen voorlopig ook geen extra verkeerslichten aan de oversteekplaatsen.

Jan Stassijns

Op de Bisschoppenhoflaan tussen het Sportpaleis en de Merksemsesteenweg geldt vandaag al een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. Het district Deurne wil die snelheidsbeperking uitbreiden. De Deurnese districtsraad sprak zich in juni unaniem uit voor een verlaging van de het snelheidsregime, van 70 naar 50 kilometer per uur tussen de Kruiningenstraat en de Merksemsesteenweg. Het is een van de maatregelen die volgens het district nodig zijn om de verkeersveiligheid in de straat te verhogen.

Zowel het Antwerpse stadsbestuur als het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) reageren negatief op de vraag van het district. Een snelheids­verlaging zou nefast zijn voor de doorstroming. “De Bisschoppenhoflaan is een straat die geconfigureerd is voor 70 kilometer per uur”, zegt Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). “Het is een hoofdweg en daar heb je die doorstroming nodig.” Het AWV volgt de argumentatie van Kennis. “Een straat met twee keer twee rijstroken en een middenberm laat 70 kilometer per uur toe”, zegt Jef Schoenmaekers van AWV.

“We blijven dit op de agenda zetten”

© Jan Van der Perre

Tjerk Sekeris (N-VA), districtsburgemeester van Deurne, blijft achter het advies van de districtsraad staan en dat wordt hem niet in dank afgenomen door schepen Kennis. “Het is normaal dat een district een advies indient dat soms afwijkt van de visie van het stadsbestuur. In districten liggen vaak andere gevoeligheden dan in de stad. Het is betreurenswaardig dat doorstroming het haalt van verkeersveiligheid. We zullen dit dan ook op de agenda blijven zetten.”

Ook op de vraag van het district om verkeerslichten te voorzien op de Bisschoppenhoflaan aan de kruispunten met de Oude Bosuilbaan, Santvoortbeeklaan en Kruiningenstraat, waar geen zebrapaden meer liggen, gaat AWV (voorlopig) niet in. “Het verkeerslicht aan de Kruiningenstraat staat in het kader van een mobiliteitsstudie over de ontsluiting van de industriezone on hold”, zegt Jef Schoenmaekers van AWV. “Aan de Oude Bosuilbaan zijn er te weinig overstekers om verkeerslichten te rechtvaardigen, maar we wachten daarvoor nog een evaluatie af.”

Jan Van Wesembeeck (Vlaams Belang) voorspelde in juni al dat het AWV nooit in zou gaan op het gestemde advies. “In ons voorstel ging het enkel over verkeerslichten aan het kruispunt met de Kruiningenstraat en zebrapaden aan de overige twee kruispunten”, zegt Van Wesembeeck. “Als je voorstelt om elke driehonderd meter een verkeerslicht te installeren, dan weet je toch dat niemand dat gaat doen. Ons voorstel was realistisch, maar er werd te veel gevraagd en nu komt er helemaal niets.”

Enkel zebrapaden aan de kruispunten is voor ­Sekeris geen optie. “De Bisschoppenhoflaan telt twee rijstroken in elke rijrichting. Als een auto op het rechtse baanvak stopt voor een overstekende voetganger, en de automobilist op het linkse rijvak ziet dat niet en rijdt door, dan krijg je ongevallen. Zo zijn er al verschillende doden gevallen op de Bisschoppenhoflaan.”