Antwerps schepen van Onderwijs, Jinnih Beels (Vooruit).© Joris Herregods

Antwerps schepen Jinnih Beels (Vooruit) over 160 jongeren zonder school: “Ze zitten niet thuis, maar worden begeleid”

De 160 jongeren die in Antwerpen van school veranderden of uitgesloten werden, zitten niet zomaar thuis. Dat stelt Antwerps schepen van Onderwijs, Jinnih Beels (Vooruit). “Ze worden begeleid en opgevangen door de scholen en CLB’s”, zegt ze.

Jan Stassijns

Meer dan 160 leerlingen uit het secundair onderwijs in de stad Antwerpen hebben momenteel geen plaats op school. Ze moesten in de loop van het schooljaar van school veranderen of werden definitief uitgesloten via een tuchtverwijdering, zoals dat heet. Dat blijkt uit een rondvraag van De Standaard vorige week.

LEES OOK. Minstens 160 jongeren zitten zonder school in Antwerpen: “Bijzonder pijnlijk”

Antwerps schepen van Onderwijs, Jinnih Beels (Vooruit) reageerde woensdagavond voor het eerst op de cijfers tijdens haar raadscommissie in het Antwerpse stadhuis.

Dat het om een recordaantal gaat, zoals Ann Huybrechts, coördinerend directeur secundair onderwijs voor het GO! in Antwerpen stelde, kan Beels niet bevestigen. “Dat weten we pas op het einde van het schooljaar”, zegt ze.

Begeleidingstraject

Vorig schooljaar vonden er in Antwerpen 625 tuchtverwijderingen plaats. Dit schooljaar zijn dat er tot nu toe vierhonderd. “Daarvan zitten er dus nog 160 leerlingen in een begeleidingstraject”, stelt Beels. “Die jongeren zitten dus niet gewoon thuis, maar worden begeleid door de scholen en de CLB’s. Ze worden opgevangen in de school of in een instelling waar een daginvulling wordt aangeboden. Het is niet zo dat ze zomaar op straat ronddolen.”

Schepen Beels benadrukt dat scholen niet zonder meer overgaan tot de uitsluiting van leerlingen. “Het gaat om weloverwogen beslissingen door de schoolteams, die worden voorafgegaan door vastgelegde tuchtprocedures”, zegt Beels. “De voornaamste oorzaken zijn ernstige schendingen van de schoolregels, herhaaldelijk grensoverschrijdend gedrag zoals fysieke agressie, langdurig onwettige afwezigheden of conflictgedrag dat de veiligheid van andere leerlingen in gevaar brengt.”

“We zetten als stad in op extra aanbod om die kwetsbare jongeren te begeleiden”, gaat Beels verder. “Maar die tuchtverwijderingen overstijgen onze bevoegdheden. Dat krijg je niet opgelost door blijvend budgetten vrij te maken. Er zijn structurele alternatieven nodig voor leerlingen die niet passen in de traditionele schoolse context.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners