© rr

Bedenkers controversieel Maya de Bij-filmpje reageren: “Dit hadden we niet durven dromen”

De nieuwste campagne van milieuorganisatie Greenpeace, waarin Maya de Bij reclame maakt voor sigaretten voor kinderen, is Studio 100 in het verkeerde keelgat geschoten. Topman Hans Bourlon reageerde razend en stelde dat het filmpje zeker 10.000 euro had gekost, maar dat spreken de makers van het filmpje tegen.

krs

LEES OOK: Studio 100-topman Hans Bourlon eist excuses van Greenpeace

“Klein, maar met grote ambities”, zo omschrijven de campagnemakers van het piepjonge Brusselse creatief bureau Lucy zich. “We wisten wel dat we een ijzersterk en controversieel idee hadden. Dat was ook specifiek de vraag van Greenpeace. Maar het is toch allemaal net iets sneller en grootser geworden dan we in onze stoutste dromen hadden gehoopt”, zegt Jonas De Wit, een van de drie oprichters van Lucy. Dat de productie honderdduizenden euro zou hebben gekost, zoals Studio 100 overal herhaalt, spreekt De Wit tegen: “Het is zelfs minder dan 10.000 euro. We hebben gewoon bestaande filmpjes gerecupereerd en het pakje sigaretten digitaal toegevoegd.”

En het meisje met de rokende sigaret in de hand? “Dat kind heeft noch van dichtbij noch van veraf ook maar één sigaret aangeraakt”, zegt De Wit. “Het meisje heeft een banaal wit staafje vast dat we achteraf digitaal hebben bijgekleurd en waaraan we via speciale effecten rook hebben toegevoegd.”