Magda vroeg woensdag in woonzorgcentrum Rembertus een nieuwe identiteitskaart aan.© Dirk Vertommen

Identiteitskaart aanvragen kan voortaan ook in het woonzorgcentrum: “Dienstverlening tot bij de mensen brengen”

Mechelen -

De stad Mechelen zet een project met mobiele kits voor de aanvraag van identiteitskaarten voort. Dankzij het systeem kunnen mensen op locatie een nieuwe identiteitskaart aanvragen. Dat is handig voor wie niet zomaar in het Huis van de Mechelaar geraakt, zoals de bewoners van een woonzorgcentrum.

Stijn Van de Sande

De stad Mechelen stapte samen met een zevental andere lokale besturen in een proefproject van de FOD Binnenlandse Zaken. De voorbije maanden werd er een mobiele kit uitgetest die het mogelijk maakt om vanop verplaatsing een identiteitskaart aan te vragen. Een verplaatsing naar het Huis van de Mechelaar is daardoor niet meer nodig. Dat systeem werd nu positief geëvalueerd.

“We staan er soms te weinig bij stil voor hoeveel mensen het geen evidentie is om naar het Huis van de Mechelaar te komen”, zegt schepen van Burgerzaken Alexander Vandersmissen (Voor Mechelen). “Denk maar aan de bewoners in onze woonzorgcentra, zieke mensen of gedetineerden. Ook zij hebben om de zoveel tijd een nieuwe identiteitskaart nodig. Met dit nieuwe systeem moeten zij zich niet meer verplaatsen, maar komt de medewerker van de stad tot bij hen.”

Het hele proces, inclusief pasfoto maken en vingerafdrukken nemen, kan vanaf nu op locatie.© Dirk Vertommen

Alles gebeurt op locatie en via één toestel. Zo wordt er een foto genomen die meteen goedgekeurd wordt, worden de vingerafdrukken genomen en kunnen ook de vereiste handtekeningen gezet worden. “Dat stelde ons voor enkele uitdagingen, maar we zijn blij dat we toch een systeem konden ontwikkelen waarbij we deze gegevens op een eenvoudige en veilige manier kunnen verwerken”, zegt minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V).

Enthousiasme

“Een mens zou zich afvragen waarom we het al die jaren zo moeilijk hebben gemaakt”, aldus de minister. “Het is dan ook goed dat we kunnen blijven innoveren en via deze mobiele kit de dienstverlening kunnen brengen tot waar ze echt nodig is. We merken dat er veel enthousiasme is bij de lokale besturen in het proefproject en bij de inwoners. We willen het systeem dan ook graag over het hele land uitrollen.”

“Dit is veel eenvoudiger”, zegt Magda over het nieuwe systeem.© Dirk Vertommen

Bewoonster Magda Clymans (86) van wzc Rembertus is enorm tevreden met het nieuwe systeem. “Als ik vroeger een nieuwe identiteitskaart moest aanvragen, dan moest ik mijn familie optrommelen om met mij naar het Huis van de Mechelaar te gaan”, zegt ze. “Dat is niet altijd makkelijk, want zij moeten werken. Met dit nieuwe systeem kan ik gewoon in het woonzorgcentrum blijven. Het is een formidabele en erg comfortabele oplossing.”

Wie er precies in aanmerking komt voor de dienstverlening op verplaatsing, kunnen de lokale besturen zelf bepalen. Ze kunnen bijvoorbeeld een attest van een dokter vragen waaruit blijkt dat de persoon in kwestie niet tot in het stadhuis geraakt, maar er kan ook gekozen worden voor één of meerdere vaste dagen in de maand waarop de medewerkers van de stad een bezoekje brengen aan de woonzorgcentra en ziekenhuizen.

Digitaliseren

“Hoe we het precies gaan implementeren nu het proefproject is afgelopen, wordt nog bekeken”, zegt Alexander Vandersmissen. “Maar we zetten het zeker voort. Daarmee evolueren we steeds verder naar een stad zonder stadhuis, want heel wat zaken kunnen ook al digitaal aangevraagd worden. Dat is sinds kort ook mogelijk voor een geboorteaangifte en in het najaar willen we een nieuwe reeks documenten digitaliseren.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners