26 mei 2018 om 03:00
Luister naar

Vrouw van sekteleider

Marijke praat met haar vader over de tijd dat het hele gezin nog deel uitmaakte van de Gemeente Gods, een sekte ontstaan in orthodox-christelijke kringen. Zijn (ex-)vrouw bleef erbij tot het einde.

Het evangelie van Jezus Christus is mooi: liefde, genade, vergeving, jezelf niet verheffen boven de ander hoe slecht die ook is ... Jawel, er zijn voetangels en klemmen. Je kunt dit evangelie niet te simpel nemen, alsof je het kwaad er snel mee kunt witwassen.

Ik meende dat ik de valkuilen kende en die ‘theologisch’ voldoende had doordacht om me er senang bij te voelen. Tot woensdag De Hoofdvrouw werd uitgezonden op NPO1 (KRO-NCRV). De documentaire volgt een zoektocht van Marijke, dochter van Aagje, die de uitverkoren hoofdvrouw werd van sekteleider Sipke Vrieswijk met zijn Gemeente Gods en zijn vele bedgenoten, onder wie kinderen – Aagje en Sipke zijn in 1999 veroordeeld en hebben tbs opgelegd gekregen.

Marijke zegt hortend en stotend tegen de camera: ‘Ik weet niet wat erger is om te moeten zeggen, dat mijn moeder is weggegaan en ons, mij, in de steek gelaten heeft, en ook nooit meer is teruggekomen … of dat ik ook nog moet zeggen wat ze gedaan heeft … dat ze veroordeeld is voor het misbruiken van kinderen.’

Marijke, die inmiddels zelf kinderen heeft en een respectabele functie in de zorg, voert gesprekken met familie, met ex-sekteleden en tot slot met haar moeder. Alleen Marijke komt scherp in beeld. Om bepaalde mensen onherkenbaar te houden, maar ook als effectief stijlmiddel: alles wordt teruggevoerd naar de mimiek van de dochter, waaraan ongemak, spanning en ontsteltenis valt af te lezen.

Haar gesprekspartners zijn merkbaar gevormd door een orthodox-christelijke traditie, gepokt en gemazeld in de tale Kanaäns. Marijke ontwaart een ‘christelijk sausje’ over uitspraken, waardoor mensen haar moeder laten wegkomen met het aangerichte kwaad. ‘Je zult niet oordelen of zo … want het oordeel komt aan God toe …’, vat ze samen. ‘Dat het moreel goed is om geen oordeel te hebben. Maar dat kan toch niet?!’

Zus Annemieke vertelt dat zij haar moeder heeft vergeven, ook om zelf rust te krijgen. Niet dat zij de hele geschiedenis licht opneemt (ze verdenkt haar moeder er zelfs van haar vader uit de weg te hebben willen ruimen). Volgens Annemieke onderstreept ‘vergeving’ juist dat ‘het niet in orde was’. Die theoretische onderbouwing had de mijne kunnen zijn, maar ik ging mee in Marijkes perceptie dat er geen recht mee is gedaan.

Een oom spreekt de hoop uit dat Aagje, die haar straf heeft uitgezeten, uiteindelijk weer van haar kleinkinderen zou mogen genieten. ‘Alleen, het is niet aan haar, het is aan jullie om daarover te beslissen.’ Netjes gezegd. En herstel van verhoudingen na veroordeling en straf zijn prachtige christelijke motieven. Maar de suggestie alleen al doet geen recht aan waar Marijke staat in dit verhaal, dacht ik – als ware ik haar.

En dan Aagje, de moeder, zelf: ‘Ik ben zo dankbaar dat de Here mij een spiegel heeft voorgehouden. En dat ik mijn zonden heb mogen belijden en dat ik vergeven ben. Dat is onvoorstelbaar.’ Graag had ik Marijke kwaad zien worden, maar ze sluit het gesprek verbouwereerd af: ‘Ik geloof dat ik het hier maar even bij laat.’ Het was ook voor mij even genoeg, dat gepraat over zonde en vergeving. De vraag die mij rest: wat dan wel als je het christelijke geloof niet wilt afschrijven?

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.

Doorgeslagen diversiteitsdenken belast herdenking van de oorlog met onnodig schuldgevoel

Het ongecompliceerde leven van De Bauers op tv, leid je weg bij gepolariseerde discussies. Zelfs de dodenherdenking in Nederland staat onder spanning. Reina Wiskerke ergert zich wat dat betreft aan Andrée van Es.

Nienke Hofsink

De Bijbel leert dat slaven geen slaven blijven. Wat kunnen wij daarmee?

Je bent dus zondig? Gebruik dat niet als excuus om niet te veranderen, schrijft Nienke Hofsink. 'Er is een ander leven mogelijk, van gerechtigheid, vrede en vreugde.'

nd

We mogen meer opkomen voor medeburgers die als trans- of non-binaire personen door het leven gaan

Columnist Sahar Noor bespeurde de afgelopen maanden op diverse plekken transfobie. Ze vraagt zich af waarom er zo veel weerstand is tegen transpersonen.

nd

Ineens ruikt Amsterdam CS naar kolendamp! De schitterende Oriënt-Express uit 1920 trekt volop bekijks

Op Amsterdam CS rijdt langzaam de mooiste trein van Europa binnen: de Oriënt-Express, uit 1920, een rijdend stuk spoorhistorie. Nog steeds kun je tegen royale betaling mee, van Londen naar Parijs, Venetië of Istanbul.

Cocky Drost

Is het egoïstisch als ik zeg dat ik geen zin heb in seks? Een vrouw hoeft niet altijd zin te maken

‘Soms moet je je man z’n gang maar even laten gaan, want als je getrouwd bent is jouw lichaam van hem.’ Misschien - hopelijk - voel jij acute verontwaardiging als je dit leest.

Zeg het gewoon: een christen zou niet met een vliegtuig op vakantie moeten gaan

In enkele decennia is het idee ontstaan dat iedereen ‘recht’ heeft op jaarlijkse vliegvakanties. En nog steeds groeit het aantal vluchten. Tijd voor concrete leefregels wat dit betreft, beargumenteert Mark de Jager.

Afbeelding

De oorzaak van veel ellende is dat brute macht over gerechtigheid heerst en velen daarover zwijgen

'In 1964 werd ik met een spandoek voor Paleis Soestdijk gearresteerd', schrijft Aad Kamsteeg. Zestig jaar later vraagt hij opnieuw aandacht voor de Molukkers.

Let goed op als er een beroep wordt gedaan op wetenschappelijk onderzoek

Het pleit voor minister Piet Adema dat hij het stempel 'veilig' op glyfosaat wantrouwde. Een beroep op wetenschappelijk onderzoek zegt helaas lang niet alles, stelt Reina Wiskerke.

Annemarie van Heijningen-Steenbergen is schrijver en spreker.

Refomeisjes zijn niet per se bang omdat ze weten van de 'schrik des Heeren'

Ik groeide op 'wetende de schrik des Heeren', maar was banger voor een krokodil onder mijn bed dan voor de hel, schrijft Annemarie van Heijningen over haar jeugd in de gereformeerde gemeente.