Dit is het geheim achter het succes van het VTM-programma ‘Helden van Hier: in de Lucht’

© Helden van Hier: In De Lucht

Een man die van een ladder valt, een meisje dat bijna verdrinkt en gered wordt uit zee, een motorongeval, een kind met epilepsie en een man met tampons in zijn bloedneus: ook vanavond is elk verhaal in Helden van Hier: in de Lucht een schot in de roos. Hoe ze dat doen? Door negentig procent van wat gefilmd wordt, niet uit te zenden.

Tom De Leur

Alleen maar straffe verhalen, dat is het motto van de makers van Helden van Hier: in de Lucht over het werk van de West-Vlaamse mug-helikopter en de spoedgevallendienst van het AZ Sint-Jan in Brugge. Elke week serveert het VTM-programma vijf tot zeven interventies zonder één keer in herhaling te vallen. Emanuel Vanderjeugd van productiehuis Geronimo verklapt hoe dat komt: “De mug-helikopter doet tussen de drie en de vijf tussenkomsten per dag. Als je weet dat wij tweehonderd dagen filmen voor één seizoen, zit je gemakkelijk aan vijf- à zeshonderd gefilmde interventies. Daarvan belandt negentig procent in de vuilnisbak. Vergelijk dat met andere programma’s (onder andere ‘De kust is Veilig’ op Vier, nvdr.) en wij hebben veel meer inhoud om de beste interventies uit te selecteren. We smeren onze verhalen ook niet breed uit. Onze strafste interventies duren maximaal acht minuten, je kunt daar met gemak het dubbele van maken. Maar we willen de kijker bij de les houden, die is dat ritme gewend van YouTube.”

© Helden van Hier: In De Lucht

Er zijn genoeg redenen om een interventie niet uit te zenden: “We willen sowieso niet in herhaling vallen, dus moet je variatie hebben. De helikopter rukt bijna elke dag uit voor een epilepsieaanval, maar dat kun je moeilijk elke week tonen. De ene week hebben we een ongeval met een kind en een interventie bij een dame in bad, de andere week een man die tijdens het snoeien van zijn ladder valt en een boer die een trap krijgt van zijn koe. We filmen ook heel veel reanimaties die te hard zijn om op televisie te tonen. Er zijn ook mensen die liever niet hebben dat de interventie wordt uitgezonden, dat respecteren we.”

Terwijl er ook een nieuwe Helden van Hier: in het Vuur bij de Gentse brandweer wordt gedraaid, blijven de makers trouw aan hun werkwijze: professionals op pad sturen met professionals. “Dit productiehuis is ontstaan uit cameramannen. We werken met een vaste groep cameraploegen, dat spaart geld uit. Met de helikopter sturen we maar één man mee, de cameraman. De geluidsman vertrekt vanop een strategische locatie, schat de situatie ter plaatse in, praat met mensen, vraagt contactgegevens op, is voor een stuk de regisseur. De helden van Helden van Hier zijn niet alleen de ambulanciers en piloten, maar ook onze cameraploegen. Bovendien besteden we 22 dagen per aflevering aan het monteren, geen enkel ander productiehuis doet dat. Onze monteurs zijn trouwens verslaafd aan muziek. Je wil niet weten hoeveel mensen ons vragen welke muziek we gebruiken.”

Lees meer

Hoofdpunten

Keuze van de redactie

Video