Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Spaarders krijgen zelden kans op een netto rente van 4,16 procent”: Fastned geeft opnieuw obligatie met hoog rendement uit
-
Jobat
Ecocheques komen er opnieuw aan, maar wat kan je er allemaal mee betalen? “Zelfs voeding en hotels”
Krijg je ecocheques van je werkgever? Maar weet je niet hoeveel, wanneer, en wat je er zoal mee kan kopen? Jobat.be vroeg wat je over dit topic moet weten aan Dries Rutten, juridisch adviseur bij Acerta. Handig ook voor die vergeten cheques van vroeger, die eerstdaags komen te vervallen. -
Laatste 100 tickets! Schrijf je in voor de Belastingmarathon en laat je aangifte gratis nakijken door een expert
Voor de meeste Vlamingen betekent de jaarlijkse belastingaangifte stress. Het blijft een uitdaging om je weg te vinden in de doolhof aan codes in je belastingbrief. Een vergissing kan je veel geld kosten. HLN en VTM Nieuws schieten jou te hulp op zaterdag 25 mei tijdens een tweede editie van de Belastingmarathon. -
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
-
1
Wat als er een fout staat in je voorstel van vereenvoudigde belastingaangifte?
Bijna zes op de tien Belgen ontvangen dit jaar een zogenaamd ‘voorstel van vereenvoudigde aangifte’. Dit is een simulatie van de berekening van je belastingen op basis van wat de fiscus al weet. Je vindt er ook al het bedrag dat je moet betalen of terugkrijgt. Maar wat kun je doen als er een fout in staat? Of als er iets ontbreekt? We overlopen de stappen voor jou. -
Livios
“Nu vraagt meer dan 50% van onze klanten hiernaar”: ken jij al dé nieuwe trend bij zwembaden in de tuin?
Volgens de Belgische Federatie van Zwembad- en Wellnessprofessionals (BFZ) is een smartpool dé hype van het moment. Een wat? En wat maakt een smartpool dan zo slim? Bouwsite Livios vroeg het aan: Patrice Dresse (directeur van BFZ), Jean Claude Jacobs (bestuurder G.Gil.Production-Zwembaden Waterair Belux) en Antoon Boeykens (directeur van LPW Pools). -
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
Jobat
Netwerken voor dummies: zo loop je geen enkele professionele kans meer mis
-
Livios
2,5 maand na aanvragen Mijn VerbouwLening: “Dossier zit vast in nieuw e-loket”
Voor wie energetisch wil renoveren, is de Mijn VerbouwLening een interessante piste. “Al moeten wij al maandenlang wachten op een reactie”, vertellen Nele (37) en haar partner aan bouwsite Livios. Ze wachten al enkele maanden op nieuws, maar kregen enkel een mail met de vraag om voorlopig geen contact op te nemen. Livios vroeg het desbetreffende Energiehuis om een reactie. -
PROMOJAGERS SUPERTIP. Superpromo’s bij Colruyt: “Ik betaalde 180 in plaats van 305 euro”
Supermarktketen Colruyt pakt uit met toppromo’s: 1+1 gratis en 2+1 aanbiedingen. Het is écht de moeite als we Promojagers België mogen geloven. Zo betaal je voor Duvel maar 0,99 euro per flesje. Ook voor Campina melk betaal je slechts 0,75 cent per stuk. “Dat is zelfs goedkoper dan het huismerk”, zegt Gunther Devisch, beheerder van Promojagers België. -
PREMIUMBINNENKIJKER
Van 9,1/10 op Booking.com tot jaccuzi met waanzinnig uitzicht: in deze vijf luxevilla’s uit ‘Liefde voor Muziek’ kun je zelf ook logeren