"Duitse overheid en autobranche in overleg over omvangrijke omruildeal voor oude dieselwagens"
De Duitse overheid en de autobranche zijn in overleg over een omruilregeling voor oude dieselwagens om iets te doen aan de luchtkwaliteit in grote steden. Fabrikanten zouden autobezitters verplicht een model moeten aanbieden met een schonere diesel- of benzinemotor of een wagen die rijdt op elektriciteit, zo meldt het Duitse Handelsblatt.
De inruilactie zou volgens de plannen kosteloos moeten zijn voor autobezitters. Fabrikanten draaien op voor de kosten, zoals het verschil in waarde tussen de auto's.
De fabrikanten staan open voor het idee voor hogere inruilpremies. In steeds meer Duitse steden worden varianten op een dieselverbod ingevoerd, die zouden neerkomen op een verplichting voor fabrikanten om de auto te repareren. Die verbouwing om aan de milieuregels te voldoen kost ze naar schatting 3000 euro per auto.
Fabrikanten moeten berekenen wat de regeling ze gaat kosten. De Duitse regering neemt begin volgende week een besluit.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Hoe wordt jouw loon beïnvloed door je jaren ervaring?
-
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
Muriel (45) en haar gezin waren zó blij met hun bakfiets dat ze hun tweede wagen van de hand deden. Intussen is de moeder van twee al aan haar tweede dure bakfiets toe. Waarom koos ze voor de opvallende Longtail en wat is het totale kostenplaatje van deze elektrische tweewieler? “Door de extra’s kan de prijs van zo’n fiets wel oplopen”, bekent Muriel. Ze gunt ons een inkijk in haar fietsbudget: van een peperduur slot over fietstassen tot een verzekering van 108 euro. -
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
-
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
-
Ook Stuttgart gaat dieselverbod invoeren voor oudere wagens
Vanaf 1 januari 2019 zijn in de Duitse stad Stuttgart dieselwagens met een euronorm 4 of lager niet meer welkom. Dat heeft de regering van groenen en christendemocraten van deelstaat Baden-Würtemberg beslist. De stad/deelstaat Hamburg voerde eerder als eerste in Duitsland een dieselverbod in, dat geldt voor bepaalde delen van de stad. -
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
Vogelpoep is heel schadelijk voor je auto. Vooral de lak kan er erg van afzien. Het is dus belangrijk om dat goedje zo snel mogelijk te verwijderen. Maar hoe krijg je die harde uitwerpselen los zonder daarbij krassen te maken? -
PREMIUM
“Vooral de ‘expresweg’ wordt een en al ellende”: overzicht van de wegenwerken richting kust
-
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
-
Hamburg zet verbod op dieselauto's door
Hamburg, de op één na grootste stad van Duitsland, neemt het voortouw waar het gaat om de verbanning van diesels uit binnensteden. Personenauto's en vrachtverkeer met een dieselmotor zijn straks niet langer welkom op de Max Brauer Allee en op een 1,7 kilometer lang deel van de Stresemannstraße, beide in het centrum van de havenstad. -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
26 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageermarcel roten
Anoniem
mich lee
Geert Tamsyn
Ferdinand Nuyts