Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Is je oude postzegelverzameling nog veel geld waard? “Deze Belgische zegel kost 100.000 euro en er zijn er nog 3 vermist”
-
Mijnenergie
Nieuwe stroomtarief meteen goedkoopste, maar het is niet voor iedereen weggelegd
Nagenoeg maandelijks bieden energieleveranciers nieuwe tariefformules aan. Meestal beperkt de verandering zich tot een naamswijziging of enkele details waar de klant in feite weinig baat bij heeft. Het nieuwe tarief Pixie van TotalEnergies springt omwille van zijn lagere prijszetting wél in het oog – al zal het heel wat consumenten waarschijnlijk minder aanspreken. Mijnenergie.be checkt de voor- en nadelen. -
PREMIUM36
2.000 Belgen zien vakantie in het water vallen na faillissement van touroperator: “We hadden onze koffers al ingepakt, dit is echt balen”
Bij Neckermann is het alle hens aan dek: de Duitse touroperator FTI, waarmee Neckermann samenwerkt voor duizenden pakketreizen, is failliet. “We kijken al sinds deze winter zo hard uit naar onze vakantie in Egypte. Voor onze jonge kinderen ging het hun eerste vliegreis zijn”, vertelt Gaetan Verlaecke (35) aan HLN-consumentenexperte Safia Yachou. Neckermann zegt voor elke klant een oplossing te zoeken. Hoe ziet die er dan uit? -
-
Independer
Elektrische tweedehandsauto’s bijna 20% goedkoper dan een dik jaar geleden: wat zijn de aandachtspunten bij aankoop?
-
Spaargids.be
Ga jij voor een extra bonus van ruim 11.000 euro? Zo interessant is het om je pensioen (niet) uit te stellen
Ook na je zestigste mag je aan de slag blijven. Tenminste, als je werkgever dat wil. Maar is het financieel interessant om je pensioen uit te stellen? Of neem je je pensionering toch maar best zo snel mogelijk aan? Spaargids.be schetst het financiële plaatje. -
Mijnenergie
Kwakkelend lenteweer uit zich in vaste energieprijzen: jaarfactuur 10% hoger in juni
Het KMI omschrijft mei 2024 als een natte en sombere maand. De lage zonne- en windproductie trekt zich, in combinatie met geopolitieke onstabiliteit, nu ook door naar de junitarieven van de energieleveranciers. Een vast stroomtarief is gemiddeld 10,6 procent duurder dan in mei, en voor aardgas betaal je 7,7 procent meer. Op enkele maanden tijd ging de jaarfactuur voor de combinatie van elektriciteit en aardgas met ruim 260 euro de hoogte in, zo ziet Mijnenergie.be. -
Spaargids.be
Grootbanken geven amper info over hun termijnrekeningen: “Ze bewaren je centen liever op een spaarrekening”
-
PREMIUM21
Gedaan met hoofdrekenen aan de kassa: festivals moeten voortaan drank- en eetprijzen duidelijk in euro vermelden
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
Vragen gasten bij je thuis vaak om het wifiwachtwoord? Gelukkig is het vandaag kinderspel om dat wachtwoord te delen en hoef je niet meer telkens op zoek naar het boekje van je provider – omdat niemand erin slaagt dat complexe wachtwoord te onthouden. Maar hoe makkelijker het delen van je wifinetwerk is, des te meer risico’s eraan verbonden zijn. Independer.be verklaart. -
PREMIUM61
Bijna 4 miljoen gezinnen kregen al voorstel energievoorschot aan te passen: zo krijg je nog meer grip op jouw energiefactuur
Is jouw voorschot voor gas en elektriciteit nog in lijn met je tarief en verbruik? Bijna vier miljoen gezinnen ontvingen van hun energieleverancier al het voorstel om hun voorschotfactuur aan te passen. Maar gaan we ook in op die voorstellen, die ons van te grote verrassingen bij de eindafrekeningen moeten besparen? Wie te veel betaalde, kreeg bij zijn jongste afrekeningen gemiddeld 383 euro terug. Hoe speel je zelf zo kort mogelijk op de bal om te hoge voorschotten te vermijden? -
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd