Constructeurs pakken uit met hun zelfrijdende wagen van de toekomst
AutonieuwsDe automobielsector heeft tijdens de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas uitgepakt met zijn technologisch kunnen. Heel wat autobouwers tonen er hun zelfrijdende auto van de toekomst. Voor ons is Frank Molnar ter plaatse.
Het Japanse Toyota onthulde de e-Palette, een concept van een elektrische minibus die zich aanpast aan de noden van de gebruiker. Het voertuig kan volledig autonoom rijden en dienst doen als onder andere bestelwagen, magazijn, kleedkamer en restaurant. Pizza Hut, Amazon en Uber hebben al hun interesse laten blijken voor het project dat gerealiseerd zou kunnen worden tegen 2020. Dan vinden de Olympische Spelen in Tokio plaats.
De Chinese start-up Byton zorgde in Las Vegas voor sensatie met de voorstelling van zijn elektrische conceptauto. Een autonomie van meer dan 500 kilometer, een oplaadtijd van 15 tot 30 minuten, gezichtsherkenning en artificiële intelligentie behoren tot de troeven. Het model wordt in China verwacht tegen volgend jaar en zou een jaar later zijn opwachting maken in de Verenigde Staten voor een prijs van 45.000 dollar.
Het Duitse Volkswagen toonde een verjongingskuur van zijn beroemde busje. Dat wordt binnenkort een elektrische, hypergeconnecteerde minibus met onder andere herkenning van gezichten en bewegingen in de auto en analyse van het verkeer om ongevallen te vermijden.
Nvidia, de Amerikaanse producent van grafische kaarten, liet weten dat de samenwerking met Uber Technologies versterkt zal worden. Er komt ook een alliantie met Volkswagen voor zelfrijdende wagens. Dat moet Nvidia toelaten om de aanwezigheid van zijn platform voor artificiële intelligentie te versterken op de markt van de zelfrijdende auto.
De Amerikaanse autobouwer Ford werkt dan weer met Qualcomm om zijn wagens direct te laten communiceren op de weg. Niet alleen met andere voertuigen overigens, maar ook met voetgangers en weginfrastructuur. De gegevens uit die 'conversaties' zullen ter beschikking gesteld worden van de autoriteiten. Die zullen daardoor sneller problemen kunnen aanpakken in de intelligente steden van de toekomst.
Het Japanse Nissan toonde op de beurs de werking van zijn technologie Brain-to-Vehicle (B2V). De bestuurder rijdt met een helm vol sensoren, die de hersenactiviteit meten en informatie doorgeven over het rijgedrag. Zo kan de auto remmen, versnellen of draaien nog voordat de persoon achter het stuur zich bewust wordt dat hij dat wil doen. Het zal nog steeds de bestuurder zijn die het stuur en gaspedaal bedient, maar de wagen anticipeert met 0,2 tot 0,5 seconden voorsprong op die handelingen.
Test op de weg zonder stuurwiel of pedalen
Het Amerikaanse autoconcern General Motors (GM) wil volgend jaar tests op de openbare weg in San Francisco uitvoeren met zelfrijdende wagens zonder stuurwiel of pedalen. Die aankondiging is het eerste teken van een grote autobouwer dat ingenieurs voldoende vertrouwen hebben in de technologie van de zelfrijdende wagen om die de volledige controle te geven.
De auto's zullen opgenomen worden in de GM-vloot van deelauto's in San Francisco. Het zal mogelijk de eerste wagen zijn zonder de benodigdheden om een mens de controle te laten overnemen.
Vooraf bepaalde route
De zelfrijdende wagens in kwestie zullen over een vooraf bepaalde route rijden. GM heeft een federale toelating aangevraagd in de VS om de testwagens te mogen laten rijden zonder bestuurder.
De auto's in kwestie voldoen aan 'Level 4' voor autonoom rijden. Dat betekent dat ze zonder menselijke interventie kunnen rijden, maar enkel in bepaalde geografische gebieden. "De bestuurder uit de auto halen zal een echte test vormen voor de technologie", klinkt het bij de autobouwers.
De zelfrijdende testwagens van GM waren in Californië vorig jaar betrokken bij 22 ongevallen. Het bedrijf benadrukte dat in geen van die gevallen een testwagen in de fout ging.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Alle Vlaamse partijen vragen één ticket voor alle vormen van openbaar vervoer
-
“Wie al zo'n Tesla had, betaalt de rekening”: fikse kortingen op elektrische wagens zorgen voor frustraties
Er lijkt voorlopig geen einde te komen aan de prijzenoorlog op de markt van elektrische wagens. Zowel Tesla als Toyota pakken uit met fikse kortingen op respectievelijk hun Model 3 en bZ4X. Maar die kortingen zijn niet voor iedereen goed nieuws, waarschuwt HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. -
HLN Shop
SOS onkruid: hoe pak je het snel en eenvoudig aan? Met deze vijf toestellen is je tuin klaar voor de lente
Om van je buitenruimte opnieuw een paradijselijke place to be te maken, steek je best zo snel mogelijk de handen uit de mouwen. Dit hoeft evenwel niet het einde van je ontspannen weekendjes in te luiden: met het juiste gereedschap zie je meteen resultaat, zónder je uit de naad te moeten werken. HLN Shop stipt een handvol hulpmiddelen aan waarmee het onderhoud van je hof kinderspel wordt. -
-
PREMIUM
GETEST. Onze reporter rijdt exclusief mee in wagen waarvan chauffeur 730 km verderop zit
-
9
“Surrealistisch”: meer dan 200 oldtimers ontdekt in loods van Zuid-Afrikaanse familie
In Zuid-Afrika is een loods met honderden oude, klassieke wagens ontdekt. Die pareltjes werden aangetroffen op het landgoed van de familie Coetzer. Hun vader beschikte over een enorme collectie, vooral Mercedessen. Nadat hij in 2020 om het leven kwam, verkochten zijn kinderen 240 voertuigen. Nu blijkt dat hij er nog veel meer had. -
PREMIUM
Cijfers bewijzen: mannen veroorzaken meer ongevallen en rijden minder veilig dan vrouwen. “Het is de schuld van hun testosteron”
Het cliché wil dat vrouwen minder goed autorijden dan mannen, maar statistieken bewijzen het tegendeel: ze rijden veel veiliger en zijn minder vaak betrokken bij zware ongevallen ‘Slechts’ 23% van alle verkeersdoden en 33% van de zwaargewonden is een vrouw. Mannen rijden weliswaar meer kilometers, maar dat blijkt niet de belangrijkste verklaring waarom ze zoveel brokken maken. “Mannen onderschatten het risico en denken al gauw: ‘Ja, ik kan dat, want ik ben een straffe gast”, zegt gedragsbioloog Mark Nelissen. -
Mijnenergie
Benzine, diesel of elektrisch: wat is de goedkoopste brandstof?
-
Independer
Oldtimer versus classic car: wat is het verschil? En hoe betaal je tot 60% minder op de verzekeringspremie van je oude wagen?
-
Livios
“Mollen verstoren, kan een averechts effect hebben”: zo bind je de strijd wél aan met de diertjes in je tuin
Molshopen ontsieren het gazon en vormen een doorn in het oog voor menig hobbytuinier. De mol doden is echter geen goed idee, zo vertelt Dirk Criel van Natuurpunt aan Bouwsite Livios. Wat je dan beter doet? Je tuin minder aantrekkelijk maken voor mollenpootjes. -
Heeft het wel zin om op de oversteekknop voor fietsers of voetgangers te duwen?
Als fietser of voetganger heb je ongetwijfeld al vaak de knop aan een verkeerslicht ingedrukt. Maar maakt dat eigenlijk een verschil? Hoelang moet je dan maximaal wachten? En hoe wordt dat geregeld? Katrien Kiekens, woordvoerder van het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer, legt het glashelder uit: “We willen de roodtijd voor iedereen zo kort mogelijk houden.” Hoe dan? -
PREMIUM
Bijna 70 fietsdiefstallen per dag. Expert vertelt je hoe je jouw tweewieler beschermt: “Verzekering keurt dit type slot niet goed”
14 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerjean-pierre rejek
Patje Nobody
Peter Schreyer
dirk claeys
Sven Kerstens