© Chris Nelis

Patiënt bijna geïnjecteerd voor fout onderzoek in ZOL: “Gelukkig heb ik mij verzet”

Liliane Coenen uit Genk is boos op het Ziekenhuis Oost-Limburg (ZOL). Daar wilden ze haar aan een fout onderzoek onderwerpen. Liliane kreeg bijna een substantie ingespoten die noodzakelijk is voor het maken van een scan. Maar ze had alleen een botscan nodig, en daar is zo’n inspuiting niet voor nodig. “Gelukkig heb ik mij verzet”, zegt ze. Volgens het ziekenhuis heeft de vrouw een verkeerd onderzoek besteld, maar het voorval zal ook worden onderzocht.

Chris NELIS

“Ik werd door mijn gynaecoloog naar het ziekenhuis gestuurd voor een botscan”, doet Liliane Coenen haar verhaal. “Het dossier was elektronisch doorgestuurd. Ik moest alleen nog maar een afspraak maken. Maar bij de dienst Medische Beeldvorming vonden ze daar geen papieren van terug. Ik heb gezegd dat het digitaal was doorgestuurd. Ik moest dan maar naar de dienst Gynaecologie gaan voor het juiste papier. Maar daar bleek geen gynaecoloog aanwezig. Uiteindelijk is dat toch nog vanop die dienst geregeld, zodat ik kon gaan voor mijn scan. Bij Nucleaire Geneeskunde liet een verpleegster mij in een zetel zitten en ze haalde twee buisjes met een vloeistof, een riem en een spuit. Ze deed me de riem om de arm en zei dat ik enkele uren later moest terugkomen.”

Maar Liliane begon zich meer en meer vragen te stellen: “Onder meer omdat bij een vorige botscan er helemaal geen injectie aan te pas kwam. Ik heb mij dan verzet tegen die injectie en ik ben ook boos geworden. De verpleegkundigen zijn dan meteen naar de computer gegaan en hebben ingezien dat er iets verkeerds was. Volgens hen was het een fout van de dokter, maar dat geloof ik niet. Ik heb dan een nieuwe afspraak voor een botscan gekregen zoals het hoorde. Daarvoor moest ik naar campus André Dumont in Waterschei. Daar zetten ze grote ogen op toen ik vertelde wat er was gebeurd. Ja, ik til hier zwaar aan. De vloeistof die ze mij zouden hebben ingespoten is naar alle waarschijnlijkheid niet gevaarlijk. Maar als zo’n fout kan gebeuren, dan is dat ook mogelijk bij ingrepen die wel een levensbedreigend risico inhouden. Ik heb mijn klacht overgemaakt aan de ombudsman van het ziekenhuis. Maar die blijkt op verlof te zijn.”

Botdensitometrie

Het ziekenhuis laat in een schriftelijke reactie weten dat “de patiënte jammer genoeg een verkeerd onderzoek heet laten inplannen. “Ze heeft gebeld voor een botscan, terwijl haar behandelende arts een botdensitometrie had voorgeschreven. Dat zijn twee verschillende onderzoeken. Verder zullen we deze zaak intern verder bespreken en zullen we kijken of en waar we onze processen verder maximaal kunnen optimaliseren.”

Coenen wijst er ten slotte op dat het niet aan een leek is om het verschil te kennen, wel aan de medici. “Bovendien was er de aanvraag van dokter Vanholsbeke waarin stond wat er moest gebeuren.”