Direct naar artikelinhoud
openbaar vervoer

Minimale dienstverlening NMBS ten laatste begin maart van kracht

Minimale dienstverlening NMBS ten laatste begin maart van kracht
Beeld BELGA

De minimale dienstverlening bij spoorstaking zal normaal ten laatste begin maart van kracht worden. Dat zegt HR Rail, de juridische werkgever van het spoorpersoneel. Spoorlui moeten dan 72 uur op voorhand aangeven of ze willen staken of niet. Op basis van de beschikbare mensen werken spoornetbeheerder Infrabel en spoorwegmaatschappij NMBS een aanbod uit voor de reizigers.

De "wet betreffende de continuïteit van de dienstverlening inzake personenvervoer per spoor in geval van staking" werd vandaag gepubliceerd in het Staatsblad. Hij treedt tien dagen later in voege. 

Dat betekent echter niet dat de minimale dienstverlening vanaf dan geldt, zegt Alain Dupont, woordvoerder van HR Rail. "Volgens de wet is er eerst nog een advies nodig van het sturingscomité." Dat is een overlegorgaan van de spoorwegen waarin directie en bonden rond de tafel zitten. Dat comité krijgt dertig dagen de tijd om een advies uit te brengen. "Het sturingscomité is gepland op 2 februari", aldus Dupont. "Dat betekent dat de minimale dienstverlening ten laatste begin maart van kracht zal zijn."

Regeerakkoord

De minimale - of gegarandeerde - dienstverlening staat in het regeerakkoord. Het doel ervan is om de gevolgen van stakingen bij het spoor op te vangen voor reizigers. De directie van het spoorbedrijf en de vakbonden raakten het na maanden onderhandelen niet eens over de modaliteiten, waarop minister van Mobiliteit François Bellot (MR) het heft in eigen handen nam.

Concreet zullen de werknemers ten laatste 72 uur voor aanvang van de staking moeten aangeven of ze mee staken of niet. Tijdens een meerdaagse staking kunnen ze beslissen vanaf een bepaalde dag weer aan het werk te gaan, mits ze dat 48 uur op voorhand laten weten.

Afhankelijk van het aantal werkwilligen, werken NMBS en Infrabel een aanbod uit. Er zijn verschillende scenario's

Afhankelijk van het aantal werkwilligen, werken NMBS en Infrabel een aanbod uit. Er zijn verschillende scenario's, gaande van alleen maar treinen op de grote assen tijdens de spitsuren, tot een scenario met ook treinen in de daluren. Cruciaal is het aantal werknemers in de seinhuizen.

Aanslag op stakingsrecht

De vakbonden zijn fors gekant tegen de wet. Volgens hen zal de minimale dienstverlening leiden tot chaos en zal de veiligheid van de reizigers niet gegarandeerd kunnen worden. Ze zien er ook een regelrechte aanslag op het stakingsrecht in en onderzoeken of ze de wet juridisch kunnen aanvechten.