Politieke partijen flirten met toelaatbare op sociale media

Ondanks strengere Europese wetgeving blijven sommige politieke partijen en hun kopstukken hun betaalde posts op sociale media specifiek targeten op basis van etniciteit. Ze zoeken ­zo de rand op van wat toelaatbaar is. Dat schrijft De Tijd dinsdag op basis van data uit de advertentiebibliotheek van Meta, het moederbedrijf boven Facebook en Instagram.

Bron: BELGA

Als Facebook of ­Instagram jouw ­profiel linkt aan ­Marokko, Syrië, ­Afghanistan of zelfs Indonesië krijg je een aanzienlijk deel van de ­advertenties waarvoor het Vlaams Belang betaalt waarschijnlijk niet te zien. Europees lijsttrekker Tom Vandendriessche sluit dan weer fans van de Turkse voetbalclubs ­Galatasaray en Fenerbahçe uit.

Omgekeerd spenderen Groen-­covoorzitters Nadia Naji en Jeremie Vaneeckhout geld om ­mensen die interesse hebben in de Arabische, Syrische of Marokkaanse keuken net wel te bereiken.

Meta stelt via allerlei algoritmen een gedetailleerde profielschets op van al zijn gebruikers. Het bedrijf maakt daarvoor onder meer gebruik van de info die je zelf invult op je persoonlijke profiel, van de pagina’s die je liket en de filmpjes waarop je reageert, van je locatiegegevens tijdens reizen en van je online koop- en surfgedrag. Politieke ­partijen maken gretig gebruik van die gegevens om zich met hun gesponsorde content zo specifiek mogelijk op hun doelpubliek te richten.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer